49. Bekenntniserklärung der Straßburger Geistlichen
Quocirca eandem et ego confessionem superiori per
omnia respondentem recipio ac sentio hanc esse vere
Christianam, veram et ex verbo Dei recte extruc-
tam. Itaque reiicio et damno istorum omnium pla-
cita et opiniones, quae pugnant cum superioribus,
quae sunt vera et perpetua consentiens et ex sacris
libris sine sophistica dextre petita orthodoxae et
catholicae ecclesiae sententia, quocumque illae tan-
dem nomine et titulo circumferantur. |29r|
Quae cum ita sint, recipio quoque ac mea subscrip-
tione approbo constitutam superiori anno 1563,
18. Martii, concordiam, in qua mentio fit non solum
Confessionis Augustanae principum et Apologiae
eiusdem, quae norma et regula sit docendi et con-
troversias motas diiudicandi, sed etiam illius Con-
cordiae, quae anno 36 facta est Witenbergae inter
Lutherum et Bucerum atque socios, qui a Luthero
praescriptam formulam, quae extat ex archetypo
Lutheri excussa, receperunt et amplexi sunt de coe-
na Domini, de baptismo, de privata absolu-
tione20.
[2.] Sancte igitur promitto et recipio magistratui
huic amplissimo et ministris ecclesiae reverendis me
iuxta |29v| hunc pium consensum una sententia,
mente et voce et ritu non solum velle docere meos
auditores, sed etiam sacramenta, baptismum nimi-
rum et sacram coenam, velle constanter admini-
strare. Sed ne quis posthac fortassis dubitet de mea
cum de aliis articulis Christianae doctrinae tum de
f Hs.: μυστικη.
20 Die sogenannte „Straßburger Konkordie“ ist ediert un-
ter Nr. 46 (zu ihrer Bezugnahme bei der Abendmahlsleh-
re auf die Confessio Augustana und ihrer Apologie sowie
auf die Wittenberger Konkordie s. ebd., S. 470).
21 Dies richtet sich gegen Zwinglis Interpretation des est
der Einsetzungworte als significat, die er von dem Nie-
derländer Cornelis Hoen übernommen hatte (s. CR 91,
S. 512ff.; CR 93, S. 809). Zum significat vgl. auch
Calvin, Institutio IV, 17, 22f. (CR 30, Sp. 1021).
22 Vgl. Calvin, Institutio IV, 17, 8 (CR 30, Sp. 1007f.).
23 Zwingli, Werke 6 (CR 93), S. 807f., Calvin, Insti-
tutio IV, 17, 12 und 19 (CR 30, Sp. 1011 und 1017) und
die Heidelberger Theologen (Gründtlicher bericht vom
heiligen Abendmal, Bl. 45v-46v) hatten argumentiert,
sacramentis, praesertim de coena Domini, confessio-
ne atque sententia, subiiciam paucis, quid de prae-
sentia et manducatione corporis et potu sanguinis
Christi in coenae usu, quae fit ex institutione et ver-
bo Domini, credam una cum fratribus meis et syn-
ergis in ministerio ecclesiae huius Argentinensis.
Quod igitur ad coenae Domini substantiam, h. e. ad
res coenandas atque sumendas ore corporis, quae sa-
cramentalis est sumptio, pertinet, credo et profiteor
|30r| doctus Christi institutione, ordinatione et verbo
panem, qui in usu coenae sumptus, frangitur et da-
tur discipulis addito mandato, ut eum accipiant et
comedant, esse (non significare21) corpus Christi pro
nobis traditum (non vigorem corporis in nos trans-
fusum22) nec corpus absens in coelo quodam a nobis
hic in terra constitutis remotissimo nec figuram cor-
poris a coena et manducatione externa longe distan-
tis, quod sursum in coelum ascendendo fide, nescio,
qua imaginatoria apprehendatur23, sed quod sacra-
mentali unione seu praesentia sine mutatione aut
commixtione ulla aliqua cum pane tamen hic in ter-
ris, ubi coena Christi peragitur, omnibus vescenti-
bus sit praesens et simul cum pane manducetur |30v|
eodem organo. Comeditur enim panis, at is, nimi-
rum sumptus ore, est ipsum corpus Christi pani uni-
tus seu praesens, non consubstantiatione, quae
υποστατικη ενωσις dicitur, nec transsubstantiatio-
ne, quae μετουσιωσις vel μεταστοιχωσις appella-
tur24, sed coniunctione seu unione sacramentali,
t / - f25
ενωσει μυστικη .
daß sich der Leib Christi nach seiner Himmelfahrt zur
Rechten Gottes aufhalte und damit nicht wahrhaftig
und wesentlich auf der Erde im Abendmahl sein könne.
Zur Zurückweisung dieses Arguments vgl. Marbach,
Predigt, Bl. B 5r-6r; BSLK, S. 1013.
24 Zur Zurückweisung der Lehre von der Transsubstan-
tiation s. Bucer, Deutsche Schriften 6,1 (Wittenberger
Konkordie), S. 122 und BSLK (Schmalkaldische Arti-
kel), S. 452. Vgl. auch Marbach, Predigt, Bl. A 6r.
26 Zur unio sacramentalis s. Bucer, Deutsche Schriften
6,1 (Wittenberger Konkordie), S. 122: concedunt sacra-
mentali unione panem esse corpus Christi, sowie Mar-
bach, Predigt, Bl. A 6v: nicht der mainung, daß das Brot
und der Leib Christi vermengt oder verwandelt werden, son-
der werden mit einander Sacramentali unione.
483
Quocirca eandem et ego confessionem superiori per
omnia respondentem recipio ac sentio hanc esse vere
Christianam, veram et ex verbo Dei recte extruc-
tam. Itaque reiicio et damno istorum omnium pla-
cita et opiniones, quae pugnant cum superioribus,
quae sunt vera et perpetua consentiens et ex sacris
libris sine sophistica dextre petita orthodoxae et
catholicae ecclesiae sententia, quocumque illae tan-
dem nomine et titulo circumferantur. |29r|
Quae cum ita sint, recipio quoque ac mea subscrip-
tione approbo constitutam superiori anno 1563,
18. Martii, concordiam, in qua mentio fit non solum
Confessionis Augustanae principum et Apologiae
eiusdem, quae norma et regula sit docendi et con-
troversias motas diiudicandi, sed etiam illius Con-
cordiae, quae anno 36 facta est Witenbergae inter
Lutherum et Bucerum atque socios, qui a Luthero
praescriptam formulam, quae extat ex archetypo
Lutheri excussa, receperunt et amplexi sunt de coe-
na Domini, de baptismo, de privata absolu-
tione20.
[2.] Sancte igitur promitto et recipio magistratui
huic amplissimo et ministris ecclesiae reverendis me
iuxta |29v| hunc pium consensum una sententia,
mente et voce et ritu non solum velle docere meos
auditores, sed etiam sacramenta, baptismum nimi-
rum et sacram coenam, velle constanter admini-
strare. Sed ne quis posthac fortassis dubitet de mea
cum de aliis articulis Christianae doctrinae tum de
f Hs.: μυστικη.
20 Die sogenannte „Straßburger Konkordie“ ist ediert un-
ter Nr. 46 (zu ihrer Bezugnahme bei der Abendmahlsleh-
re auf die Confessio Augustana und ihrer Apologie sowie
auf die Wittenberger Konkordie s. ebd., S. 470).
21 Dies richtet sich gegen Zwinglis Interpretation des est
der Einsetzungworte als significat, die er von dem Nie-
derländer Cornelis Hoen übernommen hatte (s. CR 91,
S. 512ff.; CR 93, S. 809). Zum significat vgl. auch
Calvin, Institutio IV, 17, 22f. (CR 30, Sp. 1021).
22 Vgl. Calvin, Institutio IV, 17, 8 (CR 30, Sp. 1007f.).
23 Zwingli, Werke 6 (CR 93), S. 807f., Calvin, Insti-
tutio IV, 17, 12 und 19 (CR 30, Sp. 1011 und 1017) und
die Heidelberger Theologen (Gründtlicher bericht vom
heiligen Abendmal, Bl. 45v-46v) hatten argumentiert,
sacramentis, praesertim de coena Domini, confessio-
ne atque sententia, subiiciam paucis, quid de prae-
sentia et manducatione corporis et potu sanguinis
Christi in coenae usu, quae fit ex institutione et ver-
bo Domini, credam una cum fratribus meis et syn-
ergis in ministerio ecclesiae huius Argentinensis.
Quod igitur ad coenae Domini substantiam, h. e. ad
res coenandas atque sumendas ore corporis, quae sa-
cramentalis est sumptio, pertinet, credo et profiteor
|30r| doctus Christi institutione, ordinatione et verbo
panem, qui in usu coenae sumptus, frangitur et da-
tur discipulis addito mandato, ut eum accipiant et
comedant, esse (non significare21) corpus Christi pro
nobis traditum (non vigorem corporis in nos trans-
fusum22) nec corpus absens in coelo quodam a nobis
hic in terra constitutis remotissimo nec figuram cor-
poris a coena et manducatione externa longe distan-
tis, quod sursum in coelum ascendendo fide, nescio,
qua imaginatoria apprehendatur23, sed quod sacra-
mentali unione seu praesentia sine mutatione aut
commixtione ulla aliqua cum pane tamen hic in ter-
ris, ubi coena Christi peragitur, omnibus vescenti-
bus sit praesens et simul cum pane manducetur |30v|
eodem organo. Comeditur enim panis, at is, nimi-
rum sumptus ore, est ipsum corpus Christi pani uni-
tus seu praesens, non consubstantiatione, quae
υποστατικη ενωσις dicitur, nec transsubstantiatio-
ne, quae μετουσιωσις vel μεταστοιχωσις appella-
tur24, sed coniunctione seu unione sacramentali,
t / - f25
ενωσει μυστικη .
daß sich der Leib Christi nach seiner Himmelfahrt zur
Rechten Gottes aufhalte und damit nicht wahrhaftig
und wesentlich auf der Erde im Abendmahl sein könne.
Zur Zurückweisung dieses Arguments vgl. Marbach,
Predigt, Bl. B 5r-6r; BSLK, S. 1013.
24 Zur Zurückweisung der Lehre von der Transsubstan-
tiation s. Bucer, Deutsche Schriften 6,1 (Wittenberger
Konkordie), S. 122 und BSLK (Schmalkaldische Arti-
kel), S. 452. Vgl. auch Marbach, Predigt, Bl. A 6r.
26 Zur unio sacramentalis s. Bucer, Deutsche Schriften
6,1 (Wittenberger Konkordie), S. 122: concedunt sacra-
mentali unione panem esse corpus Christi, sowie Mar-
bach, Predigt, Bl. A 6v: nicht der mainung, daß das Brot
und der Leib Christi vermengt oder verwandelt werden, son-
der werden mit einander Sacramentali unione.
483