Das Fürstentum Siebenbürgen
5. Consensus Doctrinae der evangelischen Geistlichena
13. Juni 1557
Consensus doctrinae de sacramentis Christi pastorum et ministrorum ecclesiarum in inferiori Pannonia1 et
nationis utriusque2 in tota Transylvania. Conscriptus et publicatus in sancta synodo Claudiopolitana3
Transylvaniae ipsa die sanctae, individuae et semper benedictae Trinitatis.
Anno M. D. LVII |A v|
Chrysostomus in Mathaeum homilia 834
Credamus ubique Deo nec repugnemus ei, etiam si
sensui et cogitationi nostrae absurdum esse videa-
tur, quod dicit; superet et sensum et rationem no-
stram, quaeso ipsius authoritas, quod in omnibus et
praecipue in mysteriis faciamus. Non illa, quae ante
nos iacent solumodo aspicientes, sed verba eius quo-
que tenentes. Nam verbis eius defraudari non pos-
sumus, sensus vero noster deceptu facilimus est, illa
falsa esse non possunt. Hic saepius atque saepius
falletur. Quoniam ergo ille dixit: Hoc est corpus me-
um, nulla teneamur ambiguitate, sed credamus et
oculis intellectus id perspiciamus. Nihil enim sensi-
Homilia 46 i
Vester ego frater esse volui, inquit Dominus, et com-
municavi carnem propter vos et sanguinem, et per
quae vobis coniunctus sum, ea rursus vobis exhi-
bui. A 2r |
a Textvorlage (Druck): Bibl Brukenthal Hermannstadt,
Tr. XVI/82. Abdruck: Teutsch, UB II, S. 7-20 Nr. 3;
Auszug: Bod, Historia 1, S. 334f.
1 Niederungarn als Gegenbegriff zum jenseits der Theiß
gelegenen Oberungarn, hier synonym für die als partes
adnexae zum Herrschaftsgebiet Johann Sigismunds ge-
hörenden Komitate.
2 Natio als Landstand, kollektiv privilegierte Gruppe. Die
auf exemten Rechtsgebiet lebende „natio Saxonica“ hat-
te eine separate Kirchenorganisation errichtet, die „na-
bile nobis traditur a Christo, sed rebus sensibilibus
omnia vero, quae tradidit, insensibilia sunt. Si tu
incorporeus esses, nude ipsa dona incorporea tradi-
disset tibi. Quoniam vero corpori coniuncta est ani-
ma tua, insensibilibus intelligenda tibi traduntur. O
quot modo dicunt: Vellem formam et speciem eius,
vellem vestimenta ipsa, vellem calciamenta videre.
Ipsum igitur vides, ipsum tangis, ipsum comedis,
vestimenta eius desideras videre, ipse vero se ipsum
tibi tradidit. Non ut videas solum, verum etiam ut
tangas et in te habeas.
Iohannem5
Praefatio.
Pio et Christiano lectori gratiae Dei et
pacis incrementum
Verbis exprimere dolorem non possumus, quem cor-
di nostro infert dissensio et controversia mota de
tio Hungarica“ gemeinsam mit dem dritten Landstand,
den Szeklern, eine zweite Superintendentur ausgebildet;
vgl. Einleitung S. 27.
3 Klausenburg, lat. Claudiopolis, war Zentralort für den
Nordwesten Siebenbürgens.
4 Recte Johannes Chrysostomos, Homilia 82 (zu Mt
26,36-38) = PG 58, Sp. 743. Schullerus, Augustana,
S. 207 Anm. lf. verweist auf die offensichtliche Benut-
zung der Opera Omnia Basel 1525 (vgl. VD 16 J 398).
5 Johannes Chrysostomos, Homilia 46 = PG 59, Sp. 261;
vgl. Schullerus, Augustana, S. 207 Anm. 3.
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5. Consensus Doctrinae der evangelischen Geistlichena
13. Juni 1557
Consensus doctrinae de sacramentis Christi pastorum et ministrorum ecclesiarum in inferiori Pannonia1 et
nationis utriusque2 in tota Transylvania. Conscriptus et publicatus in sancta synodo Claudiopolitana3
Transylvaniae ipsa die sanctae, individuae et semper benedictae Trinitatis.
Anno M. D. LVII |A v|
Chrysostomus in Mathaeum homilia 834
Credamus ubique Deo nec repugnemus ei, etiam si
sensui et cogitationi nostrae absurdum esse videa-
tur, quod dicit; superet et sensum et rationem no-
stram, quaeso ipsius authoritas, quod in omnibus et
praecipue in mysteriis faciamus. Non illa, quae ante
nos iacent solumodo aspicientes, sed verba eius quo-
que tenentes. Nam verbis eius defraudari non pos-
sumus, sensus vero noster deceptu facilimus est, illa
falsa esse non possunt. Hic saepius atque saepius
falletur. Quoniam ergo ille dixit: Hoc est corpus me-
um, nulla teneamur ambiguitate, sed credamus et
oculis intellectus id perspiciamus. Nihil enim sensi-
Homilia 46 i
Vester ego frater esse volui, inquit Dominus, et com-
municavi carnem propter vos et sanguinem, et per
quae vobis coniunctus sum, ea rursus vobis exhi-
bui. A 2r |
a Textvorlage (Druck): Bibl Brukenthal Hermannstadt,
Tr. XVI/82. Abdruck: Teutsch, UB II, S. 7-20 Nr. 3;
Auszug: Bod, Historia 1, S. 334f.
1 Niederungarn als Gegenbegriff zum jenseits der Theiß
gelegenen Oberungarn, hier synonym für die als partes
adnexae zum Herrschaftsgebiet Johann Sigismunds ge-
hörenden Komitate.
2 Natio als Landstand, kollektiv privilegierte Gruppe. Die
auf exemten Rechtsgebiet lebende „natio Saxonica“ hat-
te eine separate Kirchenorganisation errichtet, die „na-
bile nobis traditur a Christo, sed rebus sensibilibus
omnia vero, quae tradidit, insensibilia sunt. Si tu
incorporeus esses, nude ipsa dona incorporea tradi-
disset tibi. Quoniam vero corpori coniuncta est ani-
ma tua, insensibilibus intelligenda tibi traduntur. O
quot modo dicunt: Vellem formam et speciem eius,
vellem vestimenta ipsa, vellem calciamenta videre.
Ipsum igitur vides, ipsum tangis, ipsum comedis,
vestimenta eius desideras videre, ipse vero se ipsum
tibi tradidit. Non ut videas solum, verum etiam ut
tangas et in te habeas.
Iohannem5
Praefatio.
Pio et Christiano lectori gratiae Dei et
pacis incrementum
Verbis exprimere dolorem non possumus, quem cor-
di nostro infert dissensio et controversia mota de
tio Hungarica“ gemeinsam mit dem dritten Landstand,
den Szeklern, eine zweite Superintendentur ausgebildet;
vgl. Einleitung S. 27.
3 Klausenburg, lat. Claudiopolis, war Zentralort für den
Nordwesten Siebenbürgens.
4 Recte Johannes Chrysostomos, Homilia 82 (zu Mt
26,36-38) = PG 58, Sp. 743. Schullerus, Augustana,
S. 207 Anm. lf. verweist auf die offensichtliche Benut-
zung der Opera Omnia Basel 1525 (vgl. VD 16 J 398).
5 Johannes Chrysostomos, Homilia 46 = PG 59, Sp. 261;
vgl. Schullerus, Augustana, S. 207 Anm. 3.
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