58 bestendige verantwortung
gesehen, wer doch des halben vns streits vnd widerfechtens nit erlassen wil.
Beschlieslich: weiß jemandt vns auß Göttlichem wort zu weisen, das in vnserem
Bedencken der Reformation etwas, das vns Gott nit gewißlich gebotten
hat oder auch nit von vns erfordert, begriffen sey, So wollen wir daruon gar
gern abstehn, wir geschwigen ¹ , biß auff ein Concilium verziehen. Wer vns 5
aber des nit berichten ² kan, der hat auch warlich kein fugzu begeren, das wir
mit vnser gehorsam, Gott zu leisten, ja ein stunde auff einige ³ menschen oder
Concilien verziehen solten. Was man aber mit dem auffschieben dieser sachen
auff die Concilien suchet, das hat man nu lange gnug erfahren, nemblich das,
das man bleibe, wie man ist vnd sich aller waren, Christlichen ᵃ verbesserung 10
mit solchem schein enschutte ⁴ .
Das die Dichter des Gegenberichts hie anhangen, wie vnser Buch nit bedenckens,
sonder gebots weise gestalt sei ⁵ , ist auch (wie ein jeder Christ wol
versteht) eben genaw vnd ja zu vil spitzig gesucht, so man doch in allerlei sachen,
es seyen Ordnungen oder andere hendel, die bedencken in der formen 15
vnd massen zu stellen vnd in schrifft zu verfassen pflegt, wie man solche ordnung,
hendel oder anders entlich ausgehn oder zu verfertigen für gut ᵇ ansicht.
Zum letsten: damit die Dichter des Gegenberichts vnser Bedencken in meer
verdacht ziehen, wenden sie für, als ob solch vnser Bedencken vnd angezogne
bewegungen vnd vrsachen, welche sie ein mißuerstant nennen, nit von vnser 20
person (die sie an dem ohrt einen fromen Fürsten nennen), sonder von bösem
bericht anderer frembden leuth vnd der, die es gegen dem Thumcapittel nit
getrewlich meinen, herfliesse, den es alles gleich gelte, was sie rathen, so es nur
allein zu jrem fürhaben diene, wie dan auß dem abzunemen, das in der Verwarnung
wider die jrthumb der Widerteuffer das Keys. Edict wider die Wi- 25
derteuffer zum wenigsten in drey stuck nit on grossen freuel vnd vermessenheit
auffgehebt worden ⁶ .Sovil nun berührt, das sie vnser Person fromme
nennen vnd doch nit destoweniger vnderstahn einzufüren, als ob wir vns
durch böse leuth zu solchem vnuerstande berichten lassen etc., | cvb | Darauff
haben wir hiebeuor vnser Antwortung gethan vnd bleiben noch bey der sel- 30
ben meinung vnd sagen, wan wir so gar wenig verstandts in Gottes sachen
hetten, das vns böse, vntreuwe leuth so balde in so gefährliche, vnrechte sachen
solten verleithen mögen, weren wir warlich nit befuget, vns solchen
wichtigen wercks Christlicher verbesserung zu vnderziehen, Vnd so wir daruber
vns des bey so gefährlichem vnwissen vnderstünden, das wir als dan 35
a) Drf. Chrilichen.
b) wohl Drf. fürgut.
1. schweigen (davon).
2. beantworten. Frühneuhochdt. WB 3, Sp.1493–1494.
3. irgendwelche.
4. frei mache, befreie. Grimm 3, Sp.614.
5. Gropper, Christliche und Catholische Gegenberichtung, Bl. [ava].
6. Gropper, Christliche und Catholische Gegenberichtung, Bl. [avb].
gesehen, wer doch des halben vns streits vnd widerfechtens nit erlassen wil.
Beschlieslich: weiß jemandt vns auß Göttlichem wort zu weisen, das in vnserem
Bedencken der Reformation etwas, das vns Gott nit gewißlich gebotten
hat oder auch nit von vns erfordert, begriffen sey, So wollen wir daruon gar
gern abstehn, wir geschwigen ¹ , biß auff ein Concilium verziehen. Wer vns 5
aber des nit berichten ² kan, der hat auch warlich kein fugzu begeren, das wir
mit vnser gehorsam, Gott zu leisten, ja ein stunde auff einige ³ menschen oder
Concilien verziehen solten. Was man aber mit dem auffschieben dieser sachen
auff die Concilien suchet, das hat man nu lange gnug erfahren, nemblich das,
das man bleibe, wie man ist vnd sich aller waren, Christlichen ᵃ verbesserung 10
mit solchem schein enschutte ⁴ .
Das die Dichter des Gegenberichts hie anhangen, wie vnser Buch nit bedenckens,
sonder gebots weise gestalt sei ⁵ , ist auch (wie ein jeder Christ wol
versteht) eben genaw vnd ja zu vil spitzig gesucht, so man doch in allerlei sachen,
es seyen Ordnungen oder andere hendel, die bedencken in der formen 15
vnd massen zu stellen vnd in schrifft zu verfassen pflegt, wie man solche ordnung,
hendel oder anders entlich ausgehn oder zu verfertigen für gut ᵇ ansicht.
Zum letsten: damit die Dichter des Gegenberichts vnser Bedencken in meer
verdacht ziehen, wenden sie für, als ob solch vnser Bedencken vnd angezogne
bewegungen vnd vrsachen, welche sie ein mißuerstant nennen, nit von vnser 20
person (die sie an dem ohrt einen fromen Fürsten nennen), sonder von bösem
bericht anderer frembden leuth vnd der, die es gegen dem Thumcapittel nit
getrewlich meinen, herfliesse, den es alles gleich gelte, was sie rathen, so es nur
allein zu jrem fürhaben diene, wie dan auß dem abzunemen, das in der Verwarnung
wider die jrthumb der Widerteuffer das Keys. Edict wider die Wi- 25
derteuffer zum wenigsten in drey stuck nit on grossen freuel vnd vermessenheit
auffgehebt worden ⁶ .Sovil nun berührt, das sie vnser Person fromme
nennen vnd doch nit destoweniger vnderstahn einzufüren, als ob wir vns
durch böse leuth zu solchem vnuerstande berichten lassen etc., | cvb | Darauff
haben wir hiebeuor vnser Antwortung gethan vnd bleiben noch bey der sel- 30
ben meinung vnd sagen, wan wir so gar wenig verstandts in Gottes sachen
hetten, das vns böse, vntreuwe leuth so balde in so gefährliche, vnrechte sachen
solten verleithen mögen, weren wir warlich nit befuget, vns solchen
wichtigen wercks Christlicher verbesserung zu vnderziehen, Vnd so wir daruber
vns des bey so gefährlichem vnwissen vnderstünden, das wir als dan 35
a) Drf. Chrilichen.
b) wohl Drf. fürgut.
1. schweigen (davon).
2. beantworten. Frühneuhochdt. WB 3, Sp.1493–1494.
3. irgendwelche.
4. frei mache, befreie. Grimm 3, Sp.614.
5. Gropper, Christliche und Catholische Gegenberichtung, Bl. [ava].
6. Gropper, Christliche und Catholische Gegenberichtung, Bl. [avb].