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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]; Buckwalter, Stephen E. [Bearb.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 14): Schriften zu Täufertum und Spiritualismus 1531 - 1546 — Gütersloh, 2011

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https://doi.org/10.11588/diglit.30651#0444
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440 9. gutachten für philipp von hessen

ʰ Nach solchem genugsamen ¹ vnd weytleüffigen ² bericht ³ wissen wir

nit anders, dann das ein oberkeyt got, dem almechtigen, jren vnderthanen vnd
der gemeynen ⁱ kirchen schuldig seie, die reyne lere, die H[eiligen] Sacramenten
ⁱ vnd gemeinsame ⁴ der kirchen den jren mit höchsten trewen vor solchen
verwürreten leüten zu bewaren vnd den selbigen gar nicht zu ʲ gestatten, da- 5
wider etwas zu handlen mit wort oder wercken. Dann wir menschen vff erden
höher gut ᵏ von Got nit haben ᵏ ,dan seine lere, Sacrament ˡ vnd die ware gemeynsame
⁵ zu solchen, die darumb das himelreich geheyssen würt. Darumb
auch den menschen ᵐ grosser schaden nit mag zugefüget werden, dann so jnen
die Heylsame lere Christi vnd Sacramenten ⁿ abgewendt oder mit jrthumen 10
vermischet würt, vnd also die gemeynsame ⁶ Christi gespalten vnd verstöret.
So dann die Oberkeyt je solle alles guts bei den jren schützen vnd allen bösen
wercken erschrocklich sein ⁷ ,würt ᵒ jr warlich gepüren hierin, das bei den

h)–h) von Konrad Hubert auf eine Cedula notiert (Rückseite leer) und eingewiesen für
gestr.: Nach solchem genugsamen vnd weitleüffigen bericht, wissen wir nit anders, dann das
ein Oberkeyt Got, dem almechtigen, jren vnderthanen vnd der gemeynen kirchen schuldig
sei, vor solchen leüten [danach gestr.: welche das höchste gut, so vnns Got vff erden mitteylet]
die reyne lere [vor den linken Rand geschrieben und eingewiesen: welche das hochste
gut, so vns Got vff erden mitteylet] vnderstohn abzuwenden die kirch zuuermanen. Dann
zwar ein Oberkeyt solle ein schutz sein guter wercken vnd ein forcht der bösen, Röm 13,
Wasist aber böser vnd mehr wider Got, des ere jede Oberkeyt retten solle, dann von reynem
glauben des worts, vonn predig vnd geprauch der h[eiligen] Sacramenten vnd christlicher
versamlung abwenden? Auch ist nichs der gemeynde Gottes beschwerlicherr dann verwirrung
inn rechten glauben einzufüren, dadurch so vil gewissen verderbet, so vil seel verloren
vnnd durch aberglauben auch dem leib schaden zugefügt würt. Es solle jede Oberkeyt gegen
jren vnderthanen vätterlich sorg tragen vnnd sie nach gottes willen lieb haben. Darumb
die lieb erfordert mehr vffzusehen, das nit die gantz gemeynde beunrubiget vnnd inn so verderblichen
schaden gefüret werde, dann das etlich storrige leut ru vnd gemach haben, den
kirchen Gottes solchen mercklichen schaden zu zu fügenn; die Cedula wurde später mit der
Seitenzahl 3 versehen: a.
i)–i) fehlt in QGT 15 (Elsaß III), S. 729,18 (Auslassung aufgrund eines Homoioteleutons).
j) über der Zeile nachgetragen und eingewiesen: a.
k)–k) nit konnen haben von got: b.
l) H. Sacrament: b.
m) danach gestr.: m-: b.
n) H. Sacrament: b.
o) wirt: b.

1. ausreichenden, genügenden, hinreichenden. Frühneuhochdt. WB 6, Sp. 941f.
2. ausführlichen, genauen. Grimm 28 (= XIV,1,1), Sp.1302.
3. Unterrichtung, Unterweisung.
4. Gemeinschaft.
5. Diese Auflistung enthält eine leichte Abweichung (»Gemeinschaft« anstatt »Kirchenzucht«)
von den drei Wesenszeichen der wahren Kirche, die Bucer ansonsten immer wieder
aufzählt (vgl. etwa BDS 9,1, S.216,17; BDS 11,1, S.259,33–260,3; BDS 11,3, S.185,30–
191,22; BDS 12, S.456,12f.; BOL 15, S.55 und 62–73).
6. Vgl. oben Anm.4.
7. Vgl. Röm 13,3–4.
 
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