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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 17): Die letzten Strassburger Jahre: 1546 - 1549 — Gütersloh, 1981

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https://doi.org/10.11588/diglit.30258#0395
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3. BRIEFMEMORANDUM

391
Ad 8. § vnnd zum volgenden Articul von der Communion zum Opfer zuhalten222:
Hie wirdt gesagt von »einem geistlichen vnd Sacramentlichen | [87] | niessen der Eucha-
ristien«223. Nun ist wol wahr: Christum, vnnseren herren, das ewige Himelbrot, niessen
wir auch durch den glauben one das Sacrament, das vnns der Herre allein darvmb gibt,
5 das wirs mit warem glauben auch leiblichen niessen; wolten einen anderen vngeistlichen
brauch anrichten, da thetten [wir] wieder das wort des herren: Nemen vnnd essen!
Nemen vnnd drinckenl Vnnd wolle der lyebe Got geben, das wir diese gepot des Her-
ren: vnnd das thut mir zu gedechtnusl — nemlich, was ich habe gethan - konden also
Cristlich allenthalben ansehen vnnd also thewer halten, als der H. Cyprianus lehret
10 Epistola 3, lib. 2224. Der Herre hat ja, ee dan er sagte, was er in diesen Sacramenten
geben wolte, alsbald er gedancket, das brot gebrochen vnnd den jungem gegeben vnd
also auch den kelch vnnd gesagt: Nemen vnnd essen. Nemen vnnd drincken alle darauß
vnd darvff hat er dan erst gesagt: Das ist mein | [88] | leib etc. So der Herre vnns seine
H.Sacrament mit so claren wortten vnnd ernst gepotten, Darvmb vnnd darzu allein
15 heyliget vnnd gibt vnnd alles dancken vnd opfren allein darvmb thut, das wir dieselbi-
gen auch leiblich niessen vnnd seine selige gemeinschafft damit sollen entpfahen, So
wolle er auch allem seinem volck geben, das sie jn, wie der Vatter vom Himel gepotten,
ob allen225 menschen hören, jm als dem liecht der weldt nachfolgen vnnd die finsternus
menschlicher dunckel fliehen vnnd seine Warheit aller Welt gewohnheit vorsetzen226.
20 Vnnd das man die leut trewlich lehre erkennen, das er, der Herre, sich vnns daselb gibt
zur speiß vnnd dranck des ewigen lebens, Damit man seinem227 H. Tisch vnnd Abent-
mal nit allein ansehe, dazu ers nit verordnet, sonder auch dauon neme die speiß vnnd
tranck des ewigen lebens. Man bedencke wol, was hie nit allein der ewige Got gepeutet
| [89] | vnnd fordert, Sonnder auch alle Traditionen der Apostel vnnd alten Kirchen,
25 welche es warlich gehalten haben vnnd zuhalten gepotten, wie der Canon Peracta de
Con[secratione] dis[tinctio] z228 vermage vnnd der H. Chrisostomus leret sermo 3 in
Epistola Ephes.229, das die allein zu der Messen Christi gehören vnnd die recht mit
halten, die die H.Sacrament auch mit entpfahen, sampt dem, das sie auch jn warem
glauben alles8 mit betten vnnd dancken230.
g) möglich auch: aller.
222. Art. 25 »Von der communion, wie sie beim opffer der meß gehalten werden soll« {Mehl-
hausen. S. 132/134). B. zieht hier Art. 24, Abs. 9, zum folgenden.
223. Art. 24, Abs. 9 (s. d. vorige Anm.): »... welches thail der meß fürnemblich denjenigen
dienet, so gegen wertig sein und die allerheilligsten eucharistien eintweders sacramentlich oder auffs
wenigst geistlich niessen und nit in gemein ...« {Mehlhausen, S. 132).
224. Wohl ein Schreibfehler B.s Vgl. Cyprian: Ep. 63,2; CSEL 3,2, S. 702. - Mk 14,22 parr.
225. Vor allem, mehr als alle.
2.2.6. Voranstellen.
227. Seinen.
228. Decr. Grat., De Cons. D. II. c. 10.11.
229. Joh. Chrysostomus: In Ep. ad Ephesios Commentarius. Homilia; MSG 62, Sp. 27!.
230. Vgl. >Ein kurtzer bericht<, f. 4bf.
 
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