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10
15
20
25
30
6. auf dem molsheimer tag
205
Zum dritten nit on auspendung der h. sacramenten, on welche die alten von
keiner Messen gewist, ia in den Canonibus Apostolorum ¹ die verbannet haben,
so bey der Mesß waren ʲ vnd nit Communicierten.
Zum vierdten, das man inn einer gemeyn des volcks nie mehr dann ein
Mesß halten solte, wie dan ie ein Christus vnd ein Sacrament einer ieden gant-
zen gemein gnug ist vnd auch, wie Paulus leeret, von einem brot vnd einem
kelch gemeinschafft haben sollen alle, die jnn christo ein leyb seindt.
Zum fünfften, das ᵏ kein ander opfferen in oder bey der Messen sein solle,
dann das man da die glaubig vnd selig gedächtnüß des opfers Christi am
creutz halten vnd dasselb der gemein predige vnd durch dasselbig vmb gottes
gnad vnd hilff bette vnd sich selb alda dem herren zu einem lebendigen, vernünfftigen
opffer auffopffere ² vnnd das selbige mit lob vnd dancksagen,
auch opffer vnd allmußen fur die armen bezeuge. Von anderem opffer Christi
in der Messen hatt die alte kirch gar nichts gewist.
Zum sechsten, das die vetter, so sie ettwan melden, wie das opffer der Mes-
sen fur lebendig vnd todten gehalten worden seye, dises bey jnen kein anderen
verstandt gehabt ˡ hatt, dann das man jnn denn | 379 ʳ | Messen fur die lebendigen
gott durch Christum gebetten vnd fur die todten im lob vnd danck
gesagt vnd jn auch ettwan gebetten hatt. Dann wie der h. Cyprianus meldet ³ ,
so hatt man das opffer der Messen auch fur die h. Martyrer gehalten, vmb wel-
cher syg ⁴ die kirch gott, dem herren, durch Christum, vnseren heylandt,
danck gesagt vnd den glaubigen vmb gleiche stercke des glaubens gebetten;
das hatt man damal geheyssen diß heylig opffer, »offerre pro Martyribus, id
est ad Martyrum memoriam et causa Martyrum« ⁵ , bey der gedechtnüß der
Martyrer vnd von wegen der geystlichen freud vnd dancksagung, welche die
gemein Christi hatte von wegen des seligen sygs der Martyrer.
Das aber die gemeinen gottes damal auch fur die Martyrer vnd andere abgestorbenen
bey den Messen gebetten haben vmb verzeihung jrer sünden, das
selbig ist geschehen von wegen der heyligen gemeinschafft, so die gleubigen
mit einander haben jnn disem vnd jenem leben, auß welcher gemeinschafft sie
geachtet haben, das jnen gebür, auch der abgestorbenen sünden zu bießen vnd
den herren vmb verzeihung der selben, alß ob sie jre sünde weren, zu betten,
vnd auch der halben, das sie in solchem gebett bekenneten, das niemandt so
heylig vnd vollkommen von hinnen scheyde, dem nit von nöten seye, das jm
j) von anderer Hand korr. aus: weren; Tinte verblasst: a.
k) danach von anderer Hand gestr.: da: a.
l) im Wort korr.: a.
1. Apostolischer Kanon 8 (= Apostolische Konstitutionen VIII,47,8). Constitutions
apostoliques III, S. 277.
2. Vgl. Röm 12,1.
3. Cyprian, Epistola 37 (PL 4, Sp.328–329).
4. Sieg.
5. Cyprian, Epistola 34,3 (PL 4, Sp.323).
In uno coetu
una missa
Oblatio pro
Martyribus
Oratio pro
remissione
peccatorum
mortuorum
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6. auf dem molsheimer tag
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Zum dritten nit on auspendung der h. sacramenten, on welche die alten von
keiner Messen gewist, ia in den Canonibus Apostolorum ¹ die verbannet haben,
so bey der Mesß waren ʲ vnd nit Communicierten.
Zum vierdten, das man inn einer gemeyn des volcks nie mehr dann ein
Mesß halten solte, wie dan ie ein Christus vnd ein Sacrament einer ieden gant-
zen gemein gnug ist vnd auch, wie Paulus leeret, von einem brot vnd einem
kelch gemeinschafft haben sollen alle, die jnn christo ein leyb seindt.
Zum fünfften, das ᵏ kein ander opfferen in oder bey der Messen sein solle,
dann das man da die glaubig vnd selig gedächtnüß des opfers Christi am
creutz halten vnd dasselb der gemein predige vnd durch dasselbig vmb gottes
gnad vnd hilff bette vnd sich selb alda dem herren zu einem lebendigen, vernünfftigen
opffer auffopffere ² vnnd das selbige mit lob vnd dancksagen,
auch opffer vnd allmußen fur die armen bezeuge. Von anderem opffer Christi
in der Messen hatt die alte kirch gar nichts gewist.
Zum sechsten, das die vetter, so sie ettwan melden, wie das opffer der Mes-
sen fur lebendig vnd todten gehalten worden seye, dises bey jnen kein anderen
verstandt gehabt ˡ hatt, dann das man jnn denn | 379 ʳ | Messen fur die lebendigen
gott durch Christum gebetten vnd fur die todten im lob vnd danck
gesagt vnd jn auch ettwan gebetten hatt. Dann wie der h. Cyprianus meldet ³ ,
so hatt man das opffer der Messen auch fur die h. Martyrer gehalten, vmb wel-
cher syg ⁴ die kirch gott, dem herren, durch Christum, vnseren heylandt,
danck gesagt vnd den glaubigen vmb gleiche stercke des glaubens gebetten;
das hatt man damal geheyssen diß heylig opffer, »offerre pro Martyribus, id
est ad Martyrum memoriam et causa Martyrum« ⁵ , bey der gedechtnüß der
Martyrer vnd von wegen der geystlichen freud vnd dancksagung, welche die
gemein Christi hatte von wegen des seligen sygs der Martyrer.
Das aber die gemeinen gottes damal auch fur die Martyrer vnd andere abgestorbenen
bey den Messen gebetten haben vmb verzeihung jrer sünden, das
selbig ist geschehen von wegen der heyligen gemeinschafft, so die gleubigen
mit einander haben jnn disem vnd jenem leben, auß welcher gemeinschafft sie
geachtet haben, das jnen gebür, auch der abgestorbenen sünden zu bießen vnd
den herren vmb verzeihung der selben, alß ob sie jre sünde weren, zu betten,
vnd auch der halben, das sie in solchem gebett bekenneten, das niemandt so
heylig vnd vollkommen von hinnen scheyde, dem nit von nöten seye, das jm
j) von anderer Hand korr. aus: weren; Tinte verblasst: a.
k) danach von anderer Hand gestr.: da: a.
l) im Wort korr.: a.
1. Apostolischer Kanon 8 (= Apostolische Konstitutionen VIII,47,8). Constitutions
apostoliques III, S. 277.
2. Vgl. Röm 12,1.
3. Cyprian, Epistola 37 (PL 4, Sp.328–329).
4. Sieg.
5. Cyprian, Epistola 34,3 (PL 4, Sp.323).
In uno coetu
una missa
Oblatio pro
Martyribus
Oratio pro
remissione
peccatorum
mortuorum