ZWISCHEN FROMMEN VERSTENDIGEN LÜTEN (1536)
249
vnd tregt für102 den glaubigen den lib christi Iesu, der für vns gestorben ist, vnd das
blut« etc. Welcher lib vnd blüt christi im h. geist vns innerlich spiset vnd trencket.
| 54a | Die Eidgnosische confession zü Basel, inn by sin irer bottschafften gemeint-
lich gestellet, spricht aiso103: »vom h. Nachtmal halten wir also, Das der herr imm
; h. Abentmal sin lib vnd blüt, das ist, sich selbs den sinen waarlich anbütet vnd zü
sollicher frucht zü niessen gibt, das er ie me vnd me in ihnen vnd sie in ihm lebend«104
etc. Item hienach volget witer: So tragen sie (der moss, wie oben daruon geredt ist) die
geistlichen ding, die sie bedütend, für vnd bietend sie an105. Desshalb so sindt inn
disem artickel vorhin106 dises sinnes vnd verstands auch gewesen, ee dann wir vff dise
10 artickel zü Witenberg kommen syn vnd haben doch einander nit zü glich dafür gehal-
ten107.
Dann wir nit allein christum zügegen alle vorhin bekennet, sunder zü dem bekant
vnd geleert haben, Das er dargereicht vnd entpfangen werde von den gläubigen vnd
das nit vff gedachte grobe fleischliche wyse.
15 Vnd wie wol sie kein Transsubstantiation halten, auch nicht halten, das der
lib vnd blüt christi localiter, rümlich im brot ingeschlossen oder sunst
bliblich damit vereinigt werde vsser der niessung des sacraments, Doch so
lassend sie zü, das durch sacramentiiche einigkeyt das brot seie der lib christi,
das ist, sie halten, so das brot dargereichet würt, das als denn züglich gegen-
20 wertig seye vnd warhafftig dargereichet werde der lib christi etc. Denn vsser
der niessung, so man das brot by sit legt vnd behelt im Sacrament hüslin oder
in procession vmbtregt vnd zeiget, wie im Bapsthumb geschicht, halten sie
nicht, das christus zügegen seie108.
Diser artickel ist von vns zu bewaren109 die waarheit für der groben Bäpstlichen
2; meinung fürbracht vnd | 54b | von gemeiner versamlung gesetzet vnd angenommen.
Dann ins Bapst kilchen stoht es also, Das, so bald die wort Diss ist min libna, Item,
diss ist der kelch des nüwen testaments in mynem blutnx etc. gesprochen, Werde die substantz
des brots vnd wins inn den lib vnd blüt christi verendert, wölche rümlich ingeschlos-
sen sye, doch nit dimensiue oder cum modo quantitatiuo112 vnder der gestalt des brots
30 vnd des wins, das ist, der selbigen grösse vnd wysse, so wunderlich inn ihr selb bestehe
vnd vorhin an der substantz des brot vnd wins gehangen sige vnd sige vber das ein
102. Trägt vor, gibt dar, übergibt.
i°3. Vgl. die Confessio Helvetica prior (Basel 1536); EFK Müller, S. 107. Vgl. auch die
entsprechenden Ausführungen in der Declaratio Germanica, oben S. 209, Z. i2ff.
104. Vgl. Jo 6,56; Gal 2,20.
105. EFK Müller, ebda.
106. Zuvor, gerade eben.
107. Dafür angesehen, daß wir das gleiche meinten.
108. s. oben S. .123, Z. 3 ff.
109. Behüten.
110. Mt 26,26 par.
111. Lk 22,20; iKor 11,25.
112. Diese Terminologie schon bei Thomas v. Aquin: Summa Theol 3, q. 76, a. 4: Utrum tota
quantitas dimensiva corpus Christi sit in hoc sacramento. a. 5: Cum Christus sit in hoc sacra-
mento non per modum quantitatis dimensivae ... etc. Vgl. Altenstaig, S. 293 b (s. v. Eucharistia):
Christus ... est ibi modo substantiuo ... non modo quantitatiuo.
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vnd tregt für102 den glaubigen den lib christi Iesu, der für vns gestorben ist, vnd das
blut« etc. Welcher lib vnd blüt christi im h. geist vns innerlich spiset vnd trencket.
| 54a | Die Eidgnosische confession zü Basel, inn by sin irer bottschafften gemeint-
lich gestellet, spricht aiso103: »vom h. Nachtmal halten wir also, Das der herr imm
; h. Abentmal sin lib vnd blüt, das ist, sich selbs den sinen waarlich anbütet vnd zü
sollicher frucht zü niessen gibt, das er ie me vnd me in ihnen vnd sie in ihm lebend«104
etc. Item hienach volget witer: So tragen sie (der moss, wie oben daruon geredt ist) die
geistlichen ding, die sie bedütend, für vnd bietend sie an105. Desshalb so sindt inn
disem artickel vorhin106 dises sinnes vnd verstands auch gewesen, ee dann wir vff dise
10 artickel zü Witenberg kommen syn vnd haben doch einander nit zü glich dafür gehal-
ten107.
Dann wir nit allein christum zügegen alle vorhin bekennet, sunder zü dem bekant
vnd geleert haben, Das er dargereicht vnd entpfangen werde von den gläubigen vnd
das nit vff gedachte grobe fleischliche wyse.
15 Vnd wie wol sie kein Transsubstantiation halten, auch nicht halten, das der
lib vnd blüt christi localiter, rümlich im brot ingeschlossen oder sunst
bliblich damit vereinigt werde vsser der niessung des sacraments, Doch so
lassend sie zü, das durch sacramentiiche einigkeyt das brot seie der lib christi,
das ist, sie halten, so das brot dargereichet würt, das als denn züglich gegen-
20 wertig seye vnd warhafftig dargereichet werde der lib christi etc. Denn vsser
der niessung, so man das brot by sit legt vnd behelt im Sacrament hüslin oder
in procession vmbtregt vnd zeiget, wie im Bapsthumb geschicht, halten sie
nicht, das christus zügegen seie108.
Diser artickel ist von vns zu bewaren109 die waarheit für der groben Bäpstlichen
2; meinung fürbracht vnd | 54b | von gemeiner versamlung gesetzet vnd angenommen.
Dann ins Bapst kilchen stoht es also, Das, so bald die wort Diss ist min libna, Item,
diss ist der kelch des nüwen testaments in mynem blutnx etc. gesprochen, Werde die substantz
des brots vnd wins inn den lib vnd blüt christi verendert, wölche rümlich ingeschlos-
sen sye, doch nit dimensiue oder cum modo quantitatiuo112 vnder der gestalt des brots
30 vnd des wins, das ist, der selbigen grösse vnd wysse, so wunderlich inn ihr selb bestehe
vnd vorhin an der substantz des brot vnd wins gehangen sige vnd sige vber das ein
102. Trägt vor, gibt dar, übergibt.
i°3. Vgl. die Confessio Helvetica prior (Basel 1536); EFK Müller, S. 107. Vgl. auch die
entsprechenden Ausführungen in der Declaratio Germanica, oben S. 209, Z. i2ff.
104. Vgl. Jo 6,56; Gal 2,20.
105. EFK Müller, ebda.
106. Zuvor, gerade eben.
107. Dafür angesehen, daß wir das gleiche meinten.
108. s. oben S. .123, Z. 3 ff.
109. Behüten.
110. Mt 26,26 par.
111. Lk 22,20; iKor 11,25.
112. Diese Terminologie schon bei Thomas v. Aquin: Summa Theol 3, q. 76, a. 4: Utrum tota
quantitas dimensiva corpus Christi sit in hoc sacramento. a. 5: Cum Christus sit in hoc sacra-
mento non per modum quantitatis dimensivae ... etc. Vgl. Altenstaig, S. 293 b (s. v. Eucharistia):
Christus ... est ibi modo substantiuo ... non modo quantitatiuo.