AN STATUI (1540)
143
cem pridem nihil prius curare et urgere, quam ut capita nationum religionumque
periti et studiosi viri undique evocati convenirent et de instaurandis ecclesiis comitiis
maximis quam gravissime deliberarent. Ea re nec fatigaret alios nec suae dignitati
quicquam detraheret, sed locum potius aliis daret operam suam Christo et ecclesiae
eius navandi - quo christianis nihil potest obvenire gratius-, et ipse se hoc verius
attolleret, quo magis se ad consulendum ecclesiis demitteret112.
Nec consistere illud nuperum inventum potest, papam supra concilium esse et
facultatem habere decreta conciliorum rescinden | C 2b | di113. Petrus, Apollo, Pau-
lus ac mundus totus ecclesiae sunt, ecclesia vero Christi est, non Petri aut ullius
creaturae114. Ministros ecclesiarum se praedicarunt apostoli115, atqui minister non
supra eum est cui ministrat116. Hinc prisci pontifices se ipsi conciliorum iudiciis
ultro subiecerunt117 tamque alienum a suo munere iudicarunt conciliorum decreta
rescindere et sacros canones vel ipsos transgredi vel aliis id permittere, ut illud ipsum
esse blasphemiam in Spiritum Sanctum statuerint118.
Nosti illud Zozimi: »Contra statuta patrum concedere aliquid vel mutare, nec
huius quidem sedis potest authoritas«119. Et legi illi Christi Si peccaverit in te frater
tuus et cetera120 ipse quoque pontifex subiectus est, quod et canonistae tuic faten-
tur121. Haec omnia ita habere ipse fateberis, si voles legere monumenta sanctissi-
morum patrum et rem ipsam fideliter consyderare atque iudicare, ad quod te saepe
hortatus sum et iterum atque iterum hortor. Id enim si feceris, scio et nobis Germa-
c) nostri B.
112. Vgl. Mt 23,12par. Der Wortlaut kommt Lc 14,11 in der Übersetzung des Erasmus am
nächsten.
113. s. S. 105, Anm. 24.
114. Vgl. 1 Cor 3,21-22.
115. Vgl. Col 1,25. Viel häufiger findet sich die Selbstbezeichnung als »minister Dei« oder »mi-
nister evangelii«.
116. Vgl. Mt 10,24par.; Io 13,16; 15,20.
117. Auf diese Weise beschreibt B. den Tatbestand, der in der Literatur meistens mit dem Termi-
nus »päpstliche Bestätigung« umschrieben wird; vgl. M. Goemans: Het algemeen concilie in de
vierde eeuw. Nijmegen/Utrecht 1945. S. 283-285; Plöchl 1, S. 145-147. Wahrscheinlich denkt er
an Decr. Grat., C. XXV. qu. 1. c. 1; Friedberg 1, Sp. 1007.
118. Vgl. Decr. Grat., C. XXV. qu. 1. c. 5; Friedberg 1, Sp. 1008.
119. Decr. Grat., C. XXV. qu. 1. c. 7; Friedberg 1, Sp. 1008f.
120. Mt 18,15.
121. Hier meint Bucer wohl die die päpstliche Machtfülle einschränkenden Kommentare der
Kanonisten zum Decretum Gratiani, besonders zu D. XL. c. 6 (Si papa). Sogar Augustinus de
Ancona (Triumphus, gest. 1328), ein Kanonist, der die päpstliche Machtfülle bis ins Absurde gestei-
gert sehen möchte, erwähnt die Ausnahme aus dem o.g. Kanon des Dekrets (si devius). Vgl.J. Fr.
von Schulte: Die Geschichte der Quellen und Literatur des Canonischen Rechts. 2. Bde. Stuttgart
1875 [Graz 1956]. Bd. 2, S. 193-195. Im gleichen Zusammenhang sind auch die Kanonisten Petrus
de Monte Brixiensis (gest. 1427), Johannes a Turrecremata (Torquemada, gest. 1468) und Johannes
Bertachinus (gest. 1497) zu erwähnen; vgl. Schulte 2, S. 317-319.322-327.349-350.
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cem pridem nihil prius curare et urgere, quam ut capita nationum religionumque
periti et studiosi viri undique evocati convenirent et de instaurandis ecclesiis comitiis
maximis quam gravissime deliberarent. Ea re nec fatigaret alios nec suae dignitati
quicquam detraheret, sed locum potius aliis daret operam suam Christo et ecclesiae
eius navandi - quo christianis nihil potest obvenire gratius-, et ipse se hoc verius
attolleret, quo magis se ad consulendum ecclesiis demitteret112.
Nec consistere illud nuperum inventum potest, papam supra concilium esse et
facultatem habere decreta conciliorum rescinden | C 2b | di113. Petrus, Apollo, Pau-
lus ac mundus totus ecclesiae sunt, ecclesia vero Christi est, non Petri aut ullius
creaturae114. Ministros ecclesiarum se praedicarunt apostoli115, atqui minister non
supra eum est cui ministrat116. Hinc prisci pontifices se ipsi conciliorum iudiciis
ultro subiecerunt117 tamque alienum a suo munere iudicarunt conciliorum decreta
rescindere et sacros canones vel ipsos transgredi vel aliis id permittere, ut illud ipsum
esse blasphemiam in Spiritum Sanctum statuerint118.
Nosti illud Zozimi: »Contra statuta patrum concedere aliquid vel mutare, nec
huius quidem sedis potest authoritas«119. Et legi illi Christi Si peccaverit in te frater
tuus et cetera120 ipse quoque pontifex subiectus est, quod et canonistae tuic faten-
tur121. Haec omnia ita habere ipse fateberis, si voles legere monumenta sanctissi-
morum patrum et rem ipsam fideliter consyderare atque iudicare, ad quod te saepe
hortatus sum et iterum atque iterum hortor. Id enim si feceris, scio et nobis Germa-
c) nostri B.
112. Vgl. Mt 23,12par. Der Wortlaut kommt Lc 14,11 in der Übersetzung des Erasmus am
nächsten.
113. s. S. 105, Anm. 24.
114. Vgl. 1 Cor 3,21-22.
115. Vgl. Col 1,25. Viel häufiger findet sich die Selbstbezeichnung als »minister Dei« oder »mi-
nister evangelii«.
116. Vgl. Mt 10,24par.; Io 13,16; 15,20.
117. Auf diese Weise beschreibt B. den Tatbestand, der in der Literatur meistens mit dem Termi-
nus »päpstliche Bestätigung« umschrieben wird; vgl. M. Goemans: Het algemeen concilie in de
vierde eeuw. Nijmegen/Utrecht 1945. S. 283-285; Plöchl 1, S. 145-147. Wahrscheinlich denkt er
an Decr. Grat., C. XXV. qu. 1. c. 1; Friedberg 1, Sp. 1007.
118. Vgl. Decr. Grat., C. XXV. qu. 1. c. 5; Friedberg 1, Sp. 1008.
119. Decr. Grat., C. XXV. qu. 1. c. 7; Friedberg 1, Sp. 1008f.
120. Mt 18,15.
121. Hier meint Bucer wohl die die päpstliche Machtfülle einschränkenden Kommentare der
Kanonisten zum Decretum Gratiani, besonders zu D. XL. c. 6 (Si papa). Sogar Augustinus de
Ancona (Triumphus, gest. 1328), ein Kanonist, der die päpstliche Machtfülle bis ins Absurde gestei-
gert sehen möchte, erwähnt die Ausnahme aus dem o.g. Kanon des Dekrets (si devius). Vgl.J. Fr.
von Schulte: Die Geschichte der Quellen und Literatur des Canonischen Rechts. 2. Bde. Stuttgart
1875 [Graz 1956]. Bd. 2, S. 193-195. Im gleichen Zusammenhang sind auch die Kanonisten Petrus
de Monte Brixiensis (gest. 1427), Johannes a Turrecremata (Torquemada, gest. 1468) und Johannes
Bertachinus (gest. 1497) zu erwähnen; vgl. Schulte 2, S. 317-319.322-327.349-350.