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Hermann Stoeckius:
tember 1539 begann diese Kommission, jedoeh ohne Contarini,
der damals mit Paul III. in Loreto weilte, aber im Verein mit
Theologen, unter denen auch einige Pariser, ihre Tätigkeit 29).
Über ihr Resultat verbreitet Klarheit ein Schreiben des Lattanzio
Tolomei, der auch Ignatius nahe stand 30), vom 28. September
1539 aus Rom an den Kardinal Contarini, ein Schreiben, das
Franz Dittrich der Forschung erstmalig zugänglich gemacht
hat 31). Nach diesem genauen Berichte erörterte der Kardinal
Ghinucci con molta consideratione et autoritä die vorgelegten
Kapitel. Namentlich gegen drei Punkte erhob er entschiedenen
Einspruch: 1. gegen das Verbot der Orgel und der Musik beim
Gottesdienste im fünften Kapitel: Quamobrem nec organa aut
musicos canendi ritus Missis aut reliquis officiis suis adhibeant;
ista enim, que laudabiliter clericorum ac religiosorum reliquorum
divinum cultum exornant, et ad excitandos ac flectendos pro
ratione hymnorum ac mysteriorum animos fuerunt inventa, nobis
non mediocri impedimento esse experti sumus, cum iuxta voca-
tionis nostrae formam, praeter caetera necessaria officia, nos in
consolandis etiam corpore vel animo aegrotis magnam diei atque
etiam noctis partem frequenter esse oporteat occupatos 32) und
2. in dem gleichen Kapitel gegen die Bestimmung, daß den Mit-
gliedern nicht besondere Fasten, ungewöhnliche Kleidung, Buß-
übungen, Kasteiungen und dgl. unter Strafe einer Todsünde auf-
erlegt werden dürften (ne qua ieiunia, disciplinas, pedum capitisve
nudidates, vestium colores, ciborumque differentias, penitentias,
cilicia et alias carnis macerationes sub vinculo peccati mortalis
sotiis imponant 33). Dies begründete zwar Ignatius so: quae tamen
non ideo prohibemus, quia illa damnamus, cum in hominibus
qui haec observant illa valde laudemus ac suspiciamus, sed
tantum quia nolumus nostros aut tot oneribus simul iunctis'
opprimi, aut ab exercendis quae nobis proposuimus excusationem
aliquam cessandi pretendere. Possit tamen unusquisque, prae-
posito non prohibente, in illis devote se exercere quae sibi neces-
saria vel utilia esse cognoverit 34). Dennoch könnten, meinte hingegen
legt auch den Zweifel Dittrichs (cf. Gasp. Contarini, p. 409): ,,ob vielleicht
Contarini der dritte gewesen, ist ungewiß“. — 29) Frz. Dittrich, Gasp.
Contarini, Monographie, p. 409 f.; Regesten, p. 379. — 30) Mon. Ignati-
ana, Series prima: Epistolae et instructiones, Tom. XII, p. 361. — 31) Frz.
Dittrich, Regesten und Briefe, Anhang, n. 9, p. 379 f. — 32) Frz. Dittrich,
Regesten, p. 379. Tacch. Yent., Doc. ined., n. 50, p. 563. — 33) Frz. Dittrich,
Regesten, p. 379; Tacch. Yent., Doc. ined., n. 50, p. 564. — 34) e. 1. c.
Hermann Stoeckius:
tember 1539 begann diese Kommission, jedoeh ohne Contarini,
der damals mit Paul III. in Loreto weilte, aber im Verein mit
Theologen, unter denen auch einige Pariser, ihre Tätigkeit 29).
Über ihr Resultat verbreitet Klarheit ein Schreiben des Lattanzio
Tolomei, der auch Ignatius nahe stand 30), vom 28. September
1539 aus Rom an den Kardinal Contarini, ein Schreiben, das
Franz Dittrich der Forschung erstmalig zugänglich gemacht
hat 31). Nach diesem genauen Berichte erörterte der Kardinal
Ghinucci con molta consideratione et autoritä die vorgelegten
Kapitel. Namentlich gegen drei Punkte erhob er entschiedenen
Einspruch: 1. gegen das Verbot der Orgel und der Musik beim
Gottesdienste im fünften Kapitel: Quamobrem nec organa aut
musicos canendi ritus Missis aut reliquis officiis suis adhibeant;
ista enim, que laudabiliter clericorum ac religiosorum reliquorum
divinum cultum exornant, et ad excitandos ac flectendos pro
ratione hymnorum ac mysteriorum animos fuerunt inventa, nobis
non mediocri impedimento esse experti sumus, cum iuxta voca-
tionis nostrae formam, praeter caetera necessaria officia, nos in
consolandis etiam corpore vel animo aegrotis magnam diei atque
etiam noctis partem frequenter esse oporteat occupatos 32) und
2. in dem gleichen Kapitel gegen die Bestimmung, daß den Mit-
gliedern nicht besondere Fasten, ungewöhnliche Kleidung, Buß-
übungen, Kasteiungen und dgl. unter Strafe einer Todsünde auf-
erlegt werden dürften (ne qua ieiunia, disciplinas, pedum capitisve
nudidates, vestium colores, ciborumque differentias, penitentias,
cilicia et alias carnis macerationes sub vinculo peccati mortalis
sotiis imponant 33). Dies begründete zwar Ignatius so: quae tamen
non ideo prohibemus, quia illa damnamus, cum in hominibus
qui haec observant illa valde laudemus ac suspiciamus, sed
tantum quia nolumus nostros aut tot oneribus simul iunctis'
opprimi, aut ab exercendis quae nobis proposuimus excusationem
aliquam cessandi pretendere. Possit tamen unusquisque, prae-
posito non prohibente, in illis devote se exercere quae sibi neces-
saria vel utilia esse cognoverit 34). Dennoch könnten, meinte hingegen
legt auch den Zweifel Dittrichs (cf. Gasp. Contarini, p. 409): ,,ob vielleicht
Contarini der dritte gewesen, ist ungewiß“. — 29) Frz. Dittrich, Gasp.
Contarini, Monographie, p. 409 f.; Regesten, p. 379. — 30) Mon. Ignati-
ana, Series prima: Epistolae et instructiones, Tom. XII, p. 361. — 31) Frz.
Dittrich, Regesten und Briefe, Anhang, n. 9, p. 379 f. — 32) Frz. Dittrich,
Regesten, p. 379. Tacch. Yent., Doc. ined., n. 50, p. 563. — 33) Frz. Dittrich,
Regesten, p. 379; Tacch. Yent., Doc. ined., n. 50, p. 564. — 34) e. 1. c.