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Ludwig Baur Cusanus-Texte: III. Marginalien
symbolische, affirmative, negative und die sog. mystische Theolo-
gie. Zum erstenmale in der Predigt XIV „Nomen eius Iesus“ vom
1. Januar 1439 stellt Nicolaus unter Berufung auf Dionysius
drei Wege zur Erkenntnis Gottes zusammen: ,,Quare triplici
via secundum Dionysium ad Deum ascendimus, scilicet ab istis
visibilibus, ut a causatis.... secundo per eminentiam. . . tertio
per remotionem.“ Er fügt hinzu, daß es für uns von Gott keinen
adaequaten Wesensbegriff gebe: ,, Quoad verum nomen, quod nobis
indicare deberet quid sit Deus, dicit Dionysius Deum innomi-
nabilem, ineffabilem, quia non intelligitur. . . Und sicut non est
bonus sed superbonus, ita et nomin bilis non est, sed supernomina-
bilis.“ — Ein andermal spricht er nur von zwei Wegen; der affir-
mativen und negativen Theologie: So sagt er in der Predigt
(LXXXV) „Benedicta sit sanctaTrinitas“ [1451] (II, 72v): , Docet
nos Dionysius quomodo ad Deum affirmative et quomodo nega-
tive ascendimus: affirmative per excellentiam affirmando ea de
Deo, quae reperimus bona in creatura, negative scilicet omnia
negando, quia scilicet nihil omnium, qui super omnia.“ Ebenso unter
Einbeziehung der mystischen Theologie in dem Briefe v. 14. Sep-
tember 1453 (Vansteenberghe ep. 5. 113 ff.). — In De ven. sap.
[1463] c. 30 (I, 213v) kommt Nicolaus nochmals auf die beiden
Wege der Gotteserkenntnis und ihre Erhebung zur mystischen
Theologie zu sprechen. Unter Berufung auf „Dionysius ille cunctis
acutior“ (DN VII, 3 PG 3, 869c—d) führt er aus: „Quaerendum
quomodo nos Deum scimus, qui neque intelligibilis neque sensibilis
neque quidquam intelligibilium est.“ Der Cusaner gibt auf diese
DionYsius-Frage die gleichfalls wörtlich aus Dionysius (Grosse-
t st'- u. TRAVERSARi-Übersetzung) geschöpfte Antwort: „Forte id
veraciter dicemus nos Deum ex ipsius natura non cogno-
scere (id quippe ignotum est omnemque superat rationem ac sen-
sum); sed ex creaturarum omnium ordinatissima dispo-
sitione ut ab ipso producta et imagines quasdam et similitu-
dines divinorum ipsius exemplarium prae se ferente ad id, quod
omnia transscendit via et ordine pro viribus scandimus et omnium
eminentissima privatione atque in omnium causa. Id-
circo et in omnibus Deus agnoscitur et seorsum ab
Omnibus. Et per scientiam et ignorationem (καί διά
γνωσεως ο Τεός γινώσκεται καί δί αγνωσίας) noscitur Deus, estque
ipsius et intelligentia (νόησις) et ratio (λόγος) et notio (επιστήμη)
et tactus (επαφή) et sensus (αίσίίησις) et opinio (δόξα) et imaginatio
Ludwig Baur Cusanus-Texte: III. Marginalien
symbolische, affirmative, negative und die sog. mystische Theolo-
gie. Zum erstenmale in der Predigt XIV „Nomen eius Iesus“ vom
1. Januar 1439 stellt Nicolaus unter Berufung auf Dionysius
drei Wege zur Erkenntnis Gottes zusammen: ,,Quare triplici
via secundum Dionysium ad Deum ascendimus, scilicet ab istis
visibilibus, ut a causatis.... secundo per eminentiam. . . tertio
per remotionem.“ Er fügt hinzu, daß es für uns von Gott keinen
adaequaten Wesensbegriff gebe: ,, Quoad verum nomen, quod nobis
indicare deberet quid sit Deus, dicit Dionysius Deum innomi-
nabilem, ineffabilem, quia non intelligitur. . . Und sicut non est
bonus sed superbonus, ita et nomin bilis non est, sed supernomina-
bilis.“ — Ein andermal spricht er nur von zwei Wegen; der affir-
mativen und negativen Theologie: So sagt er in der Predigt
(LXXXV) „Benedicta sit sanctaTrinitas“ [1451] (II, 72v): , Docet
nos Dionysius quomodo ad Deum affirmative et quomodo nega-
tive ascendimus: affirmative per excellentiam affirmando ea de
Deo, quae reperimus bona in creatura, negative scilicet omnia
negando, quia scilicet nihil omnium, qui super omnia.“ Ebenso unter
Einbeziehung der mystischen Theologie in dem Briefe v. 14. Sep-
tember 1453 (Vansteenberghe ep. 5. 113 ff.). — In De ven. sap.
[1463] c. 30 (I, 213v) kommt Nicolaus nochmals auf die beiden
Wege der Gotteserkenntnis und ihre Erhebung zur mystischen
Theologie zu sprechen. Unter Berufung auf „Dionysius ille cunctis
acutior“ (DN VII, 3 PG 3, 869c—d) führt er aus: „Quaerendum
quomodo nos Deum scimus, qui neque intelligibilis neque sensibilis
neque quidquam intelligibilium est.“ Der Cusaner gibt auf diese
DionYsius-Frage die gleichfalls wörtlich aus Dionysius (Grosse-
t st'- u. TRAVERSARi-Übersetzung) geschöpfte Antwort: „Forte id
veraciter dicemus nos Deum ex ipsius natura non cogno-
scere (id quippe ignotum est omnemque superat rationem ac sen-
sum); sed ex creaturarum omnium ordinatissima dispo-
sitione ut ab ipso producta et imagines quasdam et similitu-
dines divinorum ipsius exemplarium prae se ferente ad id, quod
omnia transscendit via et ordine pro viribus scandimus et omnium
eminentissima privatione atque in omnium causa. Id-
circo et in omnibus Deus agnoscitur et seorsum ab
Omnibus. Et per scientiam et ignorationem (καί διά
γνωσεως ο Τεός γινώσκεται καί δί αγνωσίας) noscitur Deus, estque
ipsius et intelligentia (νόησις) et ratio (λόγος) et notio (επιστήμη)
et tactus (επαφή) et sensus (αίσίίησις) et opinio (δόξα) et imaginatio