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Ludwig Baur Gusanus-Texte: III. Marginalien
das Feuer viele Abbilder im Sinnlichen darbiete. Es sei in allen
Dingen, durchdringe alle unvermischt und sei doch allen entrückt.
Es sei ganz Licht und doch zugleich verborgen, an und für sich un-
erkennbar, unbezwingbar, Herr über alles, ziehe alles, woran es
komme, in seine Wirkung hinein, habe die Kraft zu verwandeln,
was in seine Nähe kommt usw. ,,Τό γάρ αισθητόν πυρ έστι μέν, ώς
είπεΐν, έν πάσι καί διά πάντων άμιγώς φοιτά καί έξήρηται πάντων καί
παμφαές δν άμα καί ώς κρύφιον, άγνωστον αύτό καθ’ αυτό μή προκειμένης
ύλης εις ήν άναφαίνοι την οίκείαν ένέργειαν άσχετόν τε καί αθεώρητον
αύτοκρατητικον απάντων, καί τά έν οίς άν έγγένηται προς την οίκείαν
άγον ένέργειαν' άλλοιωτικόν, μεταδοτικόν έαυτου πάσι τοίς όπωσοΰν
πλησιάζουσιν“ etc. CHXV, 2 (PG 3, 329 t—b).
Dieses Kapitel ist auch für Nicolaus von entscheidender Be-
deutung. Immer wieder weisen seine Zitate auf dasselbe zurück.
In der Predigt XIV „Nomen eius Iesus“ vom 1. Januar 1439, Kob-
lenz (C 103r—v) macht Cusanus einen ausdrücklichen Hinweis auf
diese Stelle: „Et pro nostra instructione de metaphora ignis secun-
dum Dionysium 16 Hierarchiae videamus. Dionysius Angelicae
Hierarchiae c. 16 inter omnia corporalia ignem dicit Dei imaginem
propinquius repraesentare. Ignis in se est invisibilis; nam non vide-
tur nisi in ignito aliquo. Ita Deus.“ Es wird dann das ganze Kapitel
in 24 Nummern besprochen. — In der Predigt LI11 „Sedete quoad-
usque“ vom 6. Juni 1446 (Pfingstmontag), sagt er mit unverkenn-
barer Anspielung auf CH XV, 2: „Unde si illam virtutem spirita-
lem in similitudine corporeo attingere volumus, tune est virtus illa
(nämlich Gott als virtus creat.iva) quasi ignis in hoc mundo ele-
mentali, ut pulchre deducit sanctus Dionysius 16 c. Angelicae
Hierarchiae 24 ignis conditiones exprimens.“
De ven. sap. [1463] c. 39 (I, 218r): „Praecedit, igitur per se
ignis omne ignibile et ignitum, quorum est causa, et est ante om-
nem sensibilem ignem, penitus invisibilis et incognitus, quare
primae causae similitudo, ut Dionysius late hoc explanat
quod die sanctus vidit, qui aiebat quod Deus ess.t ignis consumens“
(Deut. 4, 24). Auch diese Stelle spielt an auf GH XV, 2. In der sel-
ben Schrift c. 25 (I, 21 lr): „Spiritus igitur sapientiae in spiritum
intellectus, ut desideratum in desiderans secundum fervorem desi-
derii descendit et convertit spiritum intelligentiae ad se, qui ei
amore nectitur ignis instar, ut ait Dionysius, quae sibi unita
juxta singulorum aptitudinem assimi’at et in hoc amoris nexu feli-
citatur intellectus et vivit feliciter.“
Ludwig Baur Gusanus-Texte: III. Marginalien
das Feuer viele Abbilder im Sinnlichen darbiete. Es sei in allen
Dingen, durchdringe alle unvermischt und sei doch allen entrückt.
Es sei ganz Licht und doch zugleich verborgen, an und für sich un-
erkennbar, unbezwingbar, Herr über alles, ziehe alles, woran es
komme, in seine Wirkung hinein, habe die Kraft zu verwandeln,
was in seine Nähe kommt usw. ,,Τό γάρ αισθητόν πυρ έστι μέν, ώς
είπεΐν, έν πάσι καί διά πάντων άμιγώς φοιτά καί έξήρηται πάντων καί
παμφαές δν άμα καί ώς κρύφιον, άγνωστον αύτό καθ’ αυτό μή προκειμένης
ύλης εις ήν άναφαίνοι την οίκείαν ένέργειαν άσχετόν τε καί αθεώρητον
αύτοκρατητικον απάντων, καί τά έν οίς άν έγγένηται προς την οίκείαν
άγον ένέργειαν' άλλοιωτικόν, μεταδοτικόν έαυτου πάσι τοίς όπωσοΰν
πλησιάζουσιν“ etc. CHXV, 2 (PG 3, 329 t—b).
Dieses Kapitel ist auch für Nicolaus von entscheidender Be-
deutung. Immer wieder weisen seine Zitate auf dasselbe zurück.
In der Predigt XIV „Nomen eius Iesus“ vom 1. Januar 1439, Kob-
lenz (C 103r—v) macht Cusanus einen ausdrücklichen Hinweis auf
diese Stelle: „Et pro nostra instructione de metaphora ignis secun-
dum Dionysium 16 Hierarchiae videamus. Dionysius Angelicae
Hierarchiae c. 16 inter omnia corporalia ignem dicit Dei imaginem
propinquius repraesentare. Ignis in se est invisibilis; nam non vide-
tur nisi in ignito aliquo. Ita Deus.“ Es wird dann das ganze Kapitel
in 24 Nummern besprochen. — In der Predigt LI11 „Sedete quoad-
usque“ vom 6. Juni 1446 (Pfingstmontag), sagt er mit unverkenn-
barer Anspielung auf CH XV, 2: „Unde si illam virtutem spirita-
lem in similitudine corporeo attingere volumus, tune est virtus illa
(nämlich Gott als virtus creat.iva) quasi ignis in hoc mundo ele-
mentali, ut pulchre deducit sanctus Dionysius 16 c. Angelicae
Hierarchiae 24 ignis conditiones exprimens.“
De ven. sap. [1463] c. 39 (I, 218r): „Praecedit, igitur per se
ignis omne ignibile et ignitum, quorum est causa, et est ante om-
nem sensibilem ignem, penitus invisibilis et incognitus, quare
primae causae similitudo, ut Dionysius late hoc explanat
quod die sanctus vidit, qui aiebat quod Deus ess.t ignis consumens“
(Deut. 4, 24). Auch diese Stelle spielt an auf GH XV, 2. In der sel-
ben Schrift c. 25 (I, 21 lr): „Spiritus igitur sapientiae in spiritum
intellectus, ut desideratum in desiderans secundum fervorem desi-
derii descendit et convertit spiritum intelligentiae ad se, qui ei
amore nectitur ignis instar, ut ait Dionysius, quae sibi unita
juxta singulorum aptitudinem assimi’at et in hoc amoris nexu feli-
citatur intellectus et vivit feliciter.“