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Nikolaus [Hrsg.]; Baur, Ludwig [Hrsg.]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften / Philosophisch-Historische Klasse [Hrsg.]
Sitzungsberichte der Heidelberger Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-Historische Klasse (1940/41, 4. Abhandlung): Nicolaus Cusanus und Ps. Dionysius im Lichte der Zitate und Randbemerkunge des Cusanus — Heidelberg, 1941

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https://doi.org/10.11588/diglit.42023#0081
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1. Nicolaus Cusanus und Ps. Dionysius im Lichte der Zitate

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euntes.“ Apologia [1449] 10,15 aus DNVII, 1 (PG3,865d, 868a). Die
Coincidenz ist für den Aufstieg zur mystischen Theologie wesentlich,
vgl. De beryllo c. 10, wo Nicolaus den Dionysius DN V, 7 in fol-
gender Weise zitiert: „Nihil itaque alienum a nostro instituto faci-
mus, si per exiles (άμυδρών) imagines ad auctorem omnium ascen-
dentes purgatissimis et mundo superioribus oculis inspiciamus
omnia in omnium causa et invicem contraria uniformiter et con-
juncte.“ Auf Grund der Mystica theologia c. V des Areopagiten
folgert Nicolaus, daß die docta ignorantia der einzige Weg sei, um
Gott zu finden. Den Begriff der Mystischen Theologie um-
schreibt Nicolaus in der RB 589 zum Albertus-Kommentar zur
MTh: „Exponit [Albertus] modo suo, ut vitet contradictionem, sed
in hoc videtur insufficienter exponere. Nam Dionysius ponit
„pariter et simul“ et quia est solum Deus ultra coincidentiam
contradictoriorum. Unde laturn et breve, multum et paucum
coincidunt in Deo. Et hoc est mystica theologia.“ ■—In einge-
henden und abschließenden Ausführungen behandelt er dieselben
Gedanken in dem Briefe vom 14. September 1453 an den Abt und
die Mönche von Tegernsee. (Vansteenberghe ep. 5 S. 113ff.). Es
heißt hier: „Tradidit autem Dionysius in plerisque locis theolo-
giam per disiunctionem, scilicet quod aut ad Deum accedimus affir-
mative aut negative; sed in hoc libello, ubi theologiam mysticam
et secretam vult manifestare possibili modo, saltat supra distinc-
tionem usque in copulationem et coincidentiam seu unionem sim-
plicissimam, quae non est lateraliter sed directe supra omnem abla-
tionem et positionem, ubi ablatio coincidit cum positione et negatio
cum affirmatione; et illa est secretissima theologia, ad quam
nullus philosophorum accessit neque accedere potest stante principio
totius philosophiae, scilicet quod duo contradictoria non coinci-
dant. Unde necesse est mystice theologizantem supra omnem ratio-
nem et intelligentiam etiam se ipso linquendo se in caliginem ini-
cere; et reperiet quomodo id, quod ratio judicat impossibile, scilicet
esse et non esse simul, est ipsa n cessitas, immo nisi videretur tanta
caligo impossibilitatis et densitas, non esset summa necessitas,
quae illi impossibilitati non contradicit, sed impossibilitas est ipsa
vera necessitas.“ Und etwas weiter schreibt Nicolaus: „Verum
quomodo possimus ad mysticam theologiam nos ipsos transferre ut
degustemus in impossibilitate necessitatem et in negatione affirma-
tionem, difficiliter tradi potest, nam degustatio ida, quae sine
summa dulcedine et caritate non potest esse, in hoc nullo perfecte
6 Sitzungsberichte d. Heidelb. Akad., phil.-hist. Kl. 1940/41. 4. Abh.
 
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