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7. quid de baptismate infantium sentiendum
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postquam adolevissent et fidem satis edocti essent, profiterentur et impositis
manibus ab Episcopo quasi confirmarentur ¹ .His si bona fide incumberemus,
non dubitarim, haud poenitendam fore apud nos rempub[licam] Christi.
Abolitionem paedobaptismi, non tantum huc nihil profuturam, sed summe
obfuturam, certus sum in Domino, mi frater. Non potest siquidem haec non
esse contra Christum communem nostrum et nostrorum servatorem. | Fiiija |
Rogas iterum, ne praecipitem iudicium neu sinam ullum affectum dominari
² .Vere, mi frater, siuspiam alibi hic iudicium non praecipitavi nec concessi
affectibus, adeo profecto ut me Dei offensam incurrisse satis sciam, nimia
hac in re socordia et erga vere haereticos, quia ingentem Dei zelum prae
se ferebant, misericordia. Sed te invicem obtestor, quod me mones, te ipsum
monere nunquam desistas, qui, ut iterum dicam, gravissimis Ecclesiae hostibus
in hac causa te contra universam Dei Ecclesiam ab Abraham usque magno
illo credentium patre adiungis, idque argumentis tam nihili eventu tam infausto.
Pellificem illum Hoffman ³ haereticum et sane pestilentem valde vellem et
illic et ubique ignotum ⁴ .Non ut veteres illi haeretici coeleste aliquod corpus
Christo affingit, sed ipsum verbum Dei, in sua natura factum hominem, nihil
ex Diva virgine assumpto contendit sicque nec deum verum nec hominem
esse relin- | Fiiijb |quit ⁵ .Sienim verbum in sua natura aliud factum est, quam
erat, mutatum est et deus non est, Si ex D[iva] virgine nihil assumpsit, non poterit
esse fructus ventris eius eoque nec lumborum Davidis aut semen Abrahae,
non igitur is homo, per quem Deus salutem nobis promisit. Si non hic
homo nec alius. Nam de alio et novo, qui non sit ex semine Abrahae, nulla extat
promissio. Ita cum naturam Dei fecit mortis capacem, quem nobis relin-
quit Deum?
Deinde dogmatizat oblatu Euangelii homines redimi aChristo eoque om-
1. In dieser Passage entdecken Jean Rott und David F. Wright die erste Erwägung einer
evangelischen Konfirmation durch Bucer; vgl. hierzu QGT 8 (Elsaß II), S.224,Anm. 4 und
Wright, Common Places, S. 31; in den darauffolgenden Monaten und Jahren bezieht sich
Bucer zur Unterstützung der Konfirmation mehrfach auf diese Hieronymus-Stelle; vgl.
etwa BDS 5, S.176,8 f. (›Bericht auß der heyligen geschrift‹, März 1534) und BOL 4, S.70
(›Consilium theologicum privatim conscriptum‹, 1540/1541); vgl. hierzu auch BDS 6,3,
S. 92, Anm. 411.
2. Vgl. oben S. 375,12f.
3. Zum apokalyptischen Täufer Melchior Hoffman (um 1500–1543) vgl. grundlegend
Deppermann, Melchior Hoffman; Stayer, Anabaptists and the Sword, S. 203–328; Deppermann/Goertz,
Hoffman. Am 20. Mai 1533 wurde er in Straßburg festgenommen; auf der
kurz danach stattfindenden Synode kam es zwischen ihm und Bucer zu einer entscheidenden
Konfrontation (vgl. QGT 8 [Elsaß II], S. 79,9–30; Deppermann, Melchior Hoffman,
S. 253–258), die zu seiner endgültigen Einkerkerung führte; er verbrachte die letzten zehn
Jahre seines Lebens in Straßburger Haft. Zu seiner Lehre vgl. unten Anm. 5.
4. Vgl. unten S. 409, Anm. 1.
5. Vgl. oben S. 404, Anm. 4. In seiner ›Handlung‹ vom Juni 1533 setzte sich Bucer mit
Hoffmans unorthodoxer Christologie ausführlich auseinander; vgl. BDS 5, S.54,19–75,15.
Hoffmanni cuiusdam
pellificis furor
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postquam adolevissent et fidem satis edocti essent, profiterentur et impositis
manibus ab Episcopo quasi confirmarentur ¹ .His si bona fide incumberemus,
non dubitarim, haud poenitendam fore apud nos rempub[licam] Christi.
Abolitionem paedobaptismi, non tantum huc nihil profuturam, sed summe
obfuturam, certus sum in Domino, mi frater. Non potest siquidem haec non
esse contra Christum communem nostrum et nostrorum servatorem. | Fiiija |
Rogas iterum, ne praecipitem iudicium neu sinam ullum affectum dominari
² .Vere, mi frater, siuspiam alibi hic iudicium non praecipitavi nec concessi
affectibus, adeo profecto ut me Dei offensam incurrisse satis sciam, nimia
hac in re socordia et erga vere haereticos, quia ingentem Dei zelum prae
se ferebant, misericordia. Sed te invicem obtestor, quod me mones, te ipsum
monere nunquam desistas, qui, ut iterum dicam, gravissimis Ecclesiae hostibus
in hac causa te contra universam Dei Ecclesiam ab Abraham usque magno
illo credentium patre adiungis, idque argumentis tam nihili eventu tam infausto.
Pellificem illum Hoffman ³ haereticum et sane pestilentem valde vellem et
illic et ubique ignotum ⁴ .Non ut veteres illi haeretici coeleste aliquod corpus
Christo affingit, sed ipsum verbum Dei, in sua natura factum hominem, nihil
ex Diva virgine assumpto contendit sicque nec deum verum nec hominem
esse relin- | Fiiijb |quit ⁵ .Sienim verbum in sua natura aliud factum est, quam
erat, mutatum est et deus non est, Si ex D[iva] virgine nihil assumpsit, non poterit
esse fructus ventris eius eoque nec lumborum Davidis aut semen Abrahae,
non igitur is homo, per quem Deus salutem nobis promisit. Si non hic
homo nec alius. Nam de alio et novo, qui non sit ex semine Abrahae, nulla extat
promissio. Ita cum naturam Dei fecit mortis capacem, quem nobis relin-
quit Deum?
Deinde dogmatizat oblatu Euangelii homines redimi aChristo eoque om-
1. In dieser Passage entdecken Jean Rott und David F. Wright die erste Erwägung einer
evangelischen Konfirmation durch Bucer; vgl. hierzu QGT 8 (Elsaß II), S.224,Anm. 4 und
Wright, Common Places, S. 31; in den darauffolgenden Monaten und Jahren bezieht sich
Bucer zur Unterstützung der Konfirmation mehrfach auf diese Hieronymus-Stelle; vgl.
etwa BDS 5, S.176,8 f. (›Bericht auß der heyligen geschrift‹, März 1534) und BOL 4, S.70
(›Consilium theologicum privatim conscriptum‹, 1540/1541); vgl. hierzu auch BDS 6,3,
S. 92, Anm. 411.
2. Vgl. oben S. 375,12f.
3. Zum apokalyptischen Täufer Melchior Hoffman (um 1500–1543) vgl. grundlegend
Deppermann, Melchior Hoffman; Stayer, Anabaptists and the Sword, S. 203–328; Deppermann/Goertz,
Hoffman. Am 20. Mai 1533 wurde er in Straßburg festgenommen; auf der
kurz danach stattfindenden Synode kam es zwischen ihm und Bucer zu einer entscheidenden
Konfrontation (vgl. QGT 8 [Elsaß II], S. 79,9–30; Deppermann, Melchior Hoffman,
S. 253–258), die zu seiner endgültigen Einkerkerung führte; er verbrachte die letzten zehn
Jahre seines Lebens in Straßburger Haft. Zu seiner Lehre vgl. unten Anm. 5.
4. Vgl. unten S. 409, Anm. 1.
5. Vgl. oben S. 404, Anm. 4. In seiner ›Handlung‹ vom Juni 1533 setzte sich Bucer mit
Hoffmans unorthodoxer Christologie ausführlich auseinander; vgl. BDS 5, S.54,19–75,15.
Hoffmanni cuiusdam
pellificis furor