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Wolgast, Eike [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Hrsg.]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Hrsg.]; Sehling, Emil [Begr.]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (12. Band = Bayern, 2. Teil): Schwaben: Reichsstädte Augsburg, Dinkelsbühl, Donauwörth, Kaufbeuren, Kempten, Lindau, Memmingen, Nördlingen, Grafschaft Oettingen-Oettingen — Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1963

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https://doi.org/10.11588/diglit.30628#0142
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II 1. Kapitelsordmmg 1535.
Reforaiatio synodorum ruralium per dominum Andream Osiandrum Bernhardo N.1,
Christi ministro in Dinkelspuhel, adscripta.

Accepi litteras tuas, doctissime Bernharde, qui-
bus vehementer rogas, ut forma[m] christianae sy-
nodi, que hoc tempore commode possit servari, tibi
praescribam. Ego vero quanto diutius cogito, tanto
minus invenio, quid salubriter in ea possit ita con-
stitui, ut cum effectu et fructu perduret, praesertim
hoc saeculo, quo tam cari sunt undique mores et
obedientiae vinculum in universum dissolutum.
Verumtamen, cum tu postulandi finem non facis,
malo consilium frustra dare, quam meas a te bene-
volentias desiderari.
Primum quidem ornnium occurrit, in synodo salu-
briter agi posse aut de doctrina aut de moribus.
Utrumque dupliciter - aut enim reprehenduntur,
qui perperam docent, aut consilio iuvantur, qui ali-
quid dubitant aut querunt. Mores autern reprehun-
duntur in ministris, qui synodo intersunt, aut in
eorum subditis. De his omnibus autem agi potest
publice coram omnibus fratribus aut propter certas
causas tantum coram duobus aut tribus testibus.
Istis consideratis sic mihi synodus instituenda
videtur:
Primum eligatur decanus, vir vita, eruditione et
senio venerabilis, cui addantur tres aut quatuor iti-
dem doctrina et moribus inculpati. Hi vocentur
seniores vel assessores et ex his semper eligatur ali-
quis, qui proxima synodo concionem2 habeat, qui
totam summam christianismi complectatur breviter
et dilucide, scilicet: quomodo in Adam omnes pec-
catores et filii irae nascantur; quid et quale sit pec-
catum originale; quomodo fide in Christo iustifice-
mur; quid agatur in baptismo et coena dominica;
Druckvordage: Gleichzeitige Abschrift (Papier,
Quart, 4 Blätter, das letzte leer, mit Kanzleivermerk
auf der Rückseite. - Nürnberg Staatsarchiv, Ans-
bacher Religionsakten 11f. 444—447). Druck: Kolde,
Osianders Entwurf (nicht fehlerfrei). - Vgl. oben S.
12 1f..
1 = Wurzelmann (vgl. oben S. 126!).
2 Dieser Gottesdienst trat an die Stelle der bei den
Kapitelzusammenkünften gehaltenen Totenvigilien
und -messen.

quomodo iustificati et Christo insiti Spiritus que
Sancti participes effecti ambulare et Spiritui obedire
carnemque crucifigere debeamus. Addatur non nihil
de poentientia lapsorum deque usu clavium.
Et ita breviter fiat, ut sit tam exquisitum, ut
scilicet tam ministri hic audiant formam doctrinae,
quam docere debeant, quam plebs, quid potissimum
discere sibi expediat.
Postea, si sunt, qui coenae Domini participes esse
cupiunt - sive e plebe sive e ministris - celebretur.
Et quamvis nemo invitus adigi debeat, tamen, si
bona gratia impetrari potest, faciant hoc viri electi
graves et, qui gratiam singulariter in cantando et
legendo habeant, sacerdos scihcet et duo ministri.
Ea res multos e plebe alliciet, vestram quoque
congregationem venerabilem reddet. Inde fit, ut
sacerdotes pudore cogantur huic synodo aggregari,
qui id fortassis alioqui non facerent. Neminem au-
tem cogere debetis ullo modo. Volentibus tamen hoc
praescribo.
Deinde peracto sacramento congregamini in edes
honestas ad hoc aptas, in quibus decanus cum senio-
ribus proprium conclave habere queat, in quod con-
gregati audiant ordine, quid quisque habeat propo-
nendum. Proponant autem ista:
Primum: si quis aliquid ministerio suo necessa-
rium aut ignoret aut dubitet aut scrupulum aliquem
conscientiae habeat, querat instrui et consilium po-
stulet.
Deinde: si quem ex fratribus, qui synodo subsunt,
perperam docere aut turpiter vivere cognoverit, id
senioribus indicet3.
3 Hier liegt ein neuer Gedanke Osianders vor. Die
Ordnungen der Landkapitel kannten zwar hier allen-
fallsige Bestrafung von Vergehen, aber kein Verfah-
ren, wie es Osiander hier nach Art der Ruggerichte
beim Send vorschlägt. (Joh. Bapt. Götz, Beiträge
zur Geschichte der Kapitalsorganisation in der Diö-
zese Eichstädt, in: Pastoralblatt des Bistums Eich-
stätt. 64 [1917] 43ff. 53f. - Jul. Krieg, Die Land-
kapitel im Bistum Würzburg von der 2. Hälfte des 14.
bis zur 2. Hälfte des 16. Jahrhunderts [= Kirchen-

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