Lippe
kloster vann lugenhaftiger lere, van unrechtem got-
tesdienste, geseengen, bielovigen ceremonien reini-
get unnd ihn der stedde anrichtet rechtschapene,
hillige schrift, dere undj gottesdienst, wente falscheit
in der lere, irthumb in gottesdienste, bilove in den
ceremonien sint starckk jegen die ersten taffelnl, Ex-
odi ahm funf und zwenzigsten151. | Wente sin name
wirt darin enthilliget, Levit. 18 [21], unnd verder-
benn dat volck mit falschem suerdege, Math. 16
[5-12], dar wir vor gewarnet sin, mdarvon unterm Got-
tes namen kompt Gottes torn uber stede und lande,
alsn Hierusalem, Samaria, Juda, Saul, Achab etc.
Darumb is ohre beropingeo der religion fuerderunge,
wer Gottes wort ehret, de doit denn rechten gottes-
dienst, Syrach 7p [31-33], also gebut Got qtho wor-
gende de overicheitq falsche propheten unndr gottes-
deinst, Deut. 7s [5], 13t152, unnd alle bilde, de men
anbedede, gentzlich thoverstoren.
So verstorde Ezechias, de koningk, de hogen
unnd thobrack de suelen unnd redede de hagen uth
unnd thobrack de ehren schlangenu, Nu. 21
[8-9]153, umb misbrucks willen vdes anbedendes, dat
idt volck darvorvw dede, de dochx sulven gebaiden
hadde Mosey, tho makende in der wostenigge, unnd
ein figur was up Christum, Joan. 3 [14], darvon he
j-j B: güde lere und rechten.
k D: stracks.
l B: taffeln der teyn gebade.
m-m B: dar under.
n B: als aver.
o B: beropinge tho.
p B, D, E: ca. 4 [12-16. Vgl. Sir 1,17].
q-q D: der overicheit geburlicher wyse to straffen und aff-
thoschaffen. E: der overicheit affthoschaffen.
r D, E: unnd falsche.
s E: 1.
t B: 15.
u B: schlangen, de Godt sulvest gebaden hadde Mosy tho
makende.
v-v B: des anbedendes des volckes, dat dae affgoderye vor.
w E: do affgoddery.
x B, D, E: doch Godt.
y Fehlt E.
z D, E: darna.
a B: geweret und affgebracht.
b B: rechte gadesdenste.
c D, E: 2. Para.
bei dem halsstarken volcke grote fhar stundt, noch-
dan vertruwede he Gott, so foirt auch Augustinus
zum exempel Josiam, den koning Ninive, Dar-
iumz, Nabuchodonosor unnd in epistola 116154 un-
sere christliche keisere Justinianum, Constantinum,
unnd Eusebius, lib. 10, cap. 1155, Valentinianum,
Gratianum, Theodosium, die sich alle der religionn
undernomen hebben, unrechte lere, falsche goddes-
dienste unnd affgotterei gewereta unnd christliche
lere und diensteb upgerichtet, als tuget Syrach,
ca. 49 [3-4], 2. Reg. 22156, Para.c 34157.
Darain Josias seinen afgodischen vader Amon
noch Ezechias seinen affgodesschen vater Achab
nichtd schonenden158, wente se leveden Got mer dan
ohre aulderene tidtliche eher. Dutsulve fordert
auchf van allen potentateng Psal. 2 [10-12]: | Latet
iwe thuchtigen, gi koninge unnd richter up erden,
dienet dem herren mit frochten, kusset den sonnen,
dat he nicht thoerne unnd gi up dem wege umbko-
men, wente sin thoerne werdt balde anbernen etc.
Dit licht Augustinus also uth, contra Cresconium,
lib. 3, cap. 51159, unnd auch contra literas Petuliani,
lib. 2, cap. 92160 unnd epistola 50 ad Bonifa-
cium161 comitem, alsus seggende, dat den de konnige
dem heren deinen, wen se in ohrem rike dat gude
d Fehlt B.
e D, E: aulderen offt.
f B: auch Godt.
g B: potentaten, weldigen offte overicheit. D, E: potenta-
ten unse here Godt.
151 Ex 20,1-7; Dtn 5,6-11.
152 Dtn 12,2-3.
153 Vgl. 2Kön 18,4.
154 Augustinus, Epistulae, CChr.SL 31B, S. 55.
155 Eusebius von Caesarea, Historia Ecclesiastica, lib. 10,
cap. 2, PG 20, Sp. 845f.
156 2Kön 23,1-25.
157 2Chr 34,29-35,25.
158 2Kön 18,1-4; 2Kön 21,19-23,4; 2Chr 33,21-34,7.
159 Augustinus, Contra Cresconium Grammaticum et Do-
natistam, PL 43, Sp. 445-594, hier Sp. 527; CSEL 52,
S. 323-582, hier S. 458f.
160 Augustinus, Contra Litteras Petiliani, PL 43,
Sp. 246-387, hier Sp. 322-332; CSEL 52, S. 1-227, hier
S.123-138.
161 Augustinus, Epistulae, CSEL 57, S. 1-44.
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kloster vann lugenhaftiger lere, van unrechtem got-
tesdienste, geseengen, bielovigen ceremonien reini-
get unnd ihn der stedde anrichtet rechtschapene,
hillige schrift, dere undj gottesdienst, wente falscheit
in der lere, irthumb in gottesdienste, bilove in den
ceremonien sint starckk jegen die ersten taffelnl, Ex-
odi ahm funf und zwenzigsten151. | Wente sin name
wirt darin enthilliget, Levit. 18 [21], unnd verder-
benn dat volck mit falschem suerdege, Math. 16
[5-12], dar wir vor gewarnet sin, mdarvon unterm Got-
tes namen kompt Gottes torn uber stede und lande,
alsn Hierusalem, Samaria, Juda, Saul, Achab etc.
Darumb is ohre beropingeo der religion fuerderunge,
wer Gottes wort ehret, de doit denn rechten gottes-
dienst, Syrach 7p [31-33], also gebut Got qtho wor-
gende de overicheitq falsche propheten unndr gottes-
deinst, Deut. 7s [5], 13t152, unnd alle bilde, de men
anbedede, gentzlich thoverstoren.
So verstorde Ezechias, de koningk, de hogen
unnd thobrack de suelen unnd redede de hagen uth
unnd thobrack de ehren schlangenu, Nu. 21
[8-9]153, umb misbrucks willen vdes anbedendes, dat
idt volck darvorvw dede, de dochx sulven gebaiden
hadde Mosey, tho makende in der wostenigge, unnd
ein figur was up Christum, Joan. 3 [14], darvon he
j-j B: güde lere und rechten.
k D: stracks.
l B: taffeln der teyn gebade.
m-m B: dar under.
n B: als aver.
o B: beropinge tho.
p B, D, E: ca. 4 [12-16. Vgl. Sir 1,17].
q-q D: der overicheit geburlicher wyse to straffen und aff-
thoschaffen. E: der overicheit affthoschaffen.
r D, E: unnd falsche.
s E: 1.
t B: 15.
u B: schlangen, de Godt sulvest gebaden hadde Mosy tho
makende.
v-v B: des anbedendes des volckes, dat dae affgoderye vor.
w E: do affgoddery.
x B, D, E: doch Godt.
y Fehlt E.
z D, E: darna.
a B: geweret und affgebracht.
b B: rechte gadesdenste.
c D, E: 2. Para.
bei dem halsstarken volcke grote fhar stundt, noch-
dan vertruwede he Gott, so foirt auch Augustinus
zum exempel Josiam, den koning Ninive, Dar-
iumz, Nabuchodonosor unnd in epistola 116154 un-
sere christliche keisere Justinianum, Constantinum,
unnd Eusebius, lib. 10, cap. 1155, Valentinianum,
Gratianum, Theodosium, die sich alle der religionn
undernomen hebben, unrechte lere, falsche goddes-
dienste unnd affgotterei gewereta unnd christliche
lere und diensteb upgerichtet, als tuget Syrach,
ca. 49 [3-4], 2. Reg. 22156, Para.c 34157.
Darain Josias seinen afgodischen vader Amon
noch Ezechias seinen affgodesschen vater Achab
nichtd schonenden158, wente se leveden Got mer dan
ohre aulderene tidtliche eher. Dutsulve fordert
auchf van allen potentateng Psal. 2 [10-12]: | Latet
iwe thuchtigen, gi koninge unnd richter up erden,
dienet dem herren mit frochten, kusset den sonnen,
dat he nicht thoerne unnd gi up dem wege umbko-
men, wente sin thoerne werdt balde anbernen etc.
Dit licht Augustinus also uth, contra Cresconium,
lib. 3, cap. 51159, unnd auch contra literas Petuliani,
lib. 2, cap. 92160 unnd epistola 50 ad Bonifa-
cium161 comitem, alsus seggende, dat den de konnige
dem heren deinen, wen se in ohrem rike dat gude
d Fehlt B.
e D, E: aulderen offt.
f B: auch Godt.
g B: potentaten, weldigen offte overicheit. D, E: potenta-
ten unse here Godt.
151 Ex 20,1-7; Dtn 5,6-11.
152 Dtn 12,2-3.
153 Vgl. 2Kön 18,4.
154 Augustinus, Epistulae, CChr.SL 31B, S. 55.
155 Eusebius von Caesarea, Historia Ecclesiastica, lib. 10,
cap. 2, PG 20, Sp. 845f.
156 2Kön 23,1-25.
157 2Chr 34,29-35,25.
158 2Kön 18,1-4; 2Kön 21,19-23,4; 2Chr 33,21-34,7.
159 Augustinus, Contra Cresconium Grammaticum et Do-
natistam, PL 43, Sp. 445-594, hier Sp. 527; CSEL 52,
S. 323-582, hier S. 458f.
160 Augustinus, Contra Litteras Petiliani, PL 43,
Sp. 246-387, hier Sp. 322-332; CSEL 52, S. 1-227, hier
S.123-138.
161 Augustinus, Epistulae, CSEL 57, S. 1-44.
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