Moers
Von der christlichen straff
Wie die christliche straff unnd excommunication,
die nit wenig zur rechten ubungh der heiligen sa-
cramenten gehört, in ihrem rechten verstandt nun
in vielen jahren her (wie sie sollt) in den kirchenn
[nicht] ist im brauch gewesen, und darzu, da
sman dieselbe einzuführen understehet, allerley un-
nützes reden, sonderlich von dennen, die sich fur
feinden der pabstischen lehr außgeben, gehört wer-
den, alls wolt man unbilliger weisen mit auflegungh
eines newen jogs150 uber andere leuth herschen unnd
dergleichenn, Demnach sollen gleichwoll alle lieb-
haber göttlicher warheit, furnemblich aber christli-
che oberkheiten und kirchendiener, unangesehen,
waß unverstendige leuth dar- |25v| zu sagen, allen
fleiß furwenden, das die verfallene, underlassen
unnd doch der kirchen nothwendige unnd heilsame
ordnungh unnd ubungh der disciplin w[i]eder in ih-
ren rechtenn brauch gebracht werde, dan wie daß
politisch, hauß- unnd kriegsregiment nit bestehenn
kan ohn gewisse straff unnd ordnungh, allso khan
auch die kirch, die Gottes hauß ist unnd genant ist,
1. Tim. 3 [15], Heb. 3 [3-6], ohn straff, wie die er-
fahrungh lehrnet, in gutter ordnungh nit gehalten
werdenn. Diese kirchendisciplin aber wurdt vom
herrn Jesu Christo austrucklich befohlenn, mit irer
form und zweckh beschrieben unnd angeheffter
be[w]heisungh bestettigt, Matth. am 18. cap.
[15-18].
Die form begreifft in sich die gradus admonitio-
num151, daruff die kirchendiener woll acht zu ha-
benn, welche gradus admonitionum gleich alls me-
dicamenta leniora seindt, damit man nit dürffe ad
excommunicationem schreitten, es sey dan zuvor al-
ler fleiß mit den vorigen gradibus admonitionibus
angewendt.
Der haubtzweckh derselben ordnungen Christi
ist zweyerley: Daß erste unnd principalis finis ist,
daß durch diß mittel unnd werckhzeugh deß heiligen
s-s Fehlt in der Handschrift, ergänzt aus der Bentheim-
Tecklenburger Kirchenordnung von 1588/1619, siehe un-
ten, S. 276.
t In der Handschrift: 8.
geistes daß reich Christi in seiner jünger hertzen
beidt, im glauben der reinen lehr und gottsehlig-
kheit deß lebens, sonderlich bey den schwachen, ir-
renden schäfflin erhalten unnd gefordert werde. Der
ander finis trifft ahn daß ganze corpus ecclesiae, daß
nit die ganze herdt angesteckt werde durch falsche
lehr oder gottloß leben, es sey bey predigern oder
zuhorern, sondern bey zeitten raht geschafft werde.
|26r |
Der erste finis erscheinet auß den vorgehenden
wortten Christi von dem verlohrnen schaff152, vers.
12, item vers 14 und 16, der ander finis ist offenbahr
auß dem 17. versus, item auß der ersten [epistel] ahn
die Cor. 5t, vers. 6 und ahn andern orten mehr. Die
angeheffte verheischungh stehet im 18. unnd 19.
vers153 unnd underscheidet clärlich diese ordnungh
vom ambt der oberkheit, deren binden unnd losen
hoher nit, dan daß reich dieser welt sich erstreckt.
Sollenn derowegen beide regiment woll underschie-
den werden und ire eins der andern durch seine ei-
gene besundere mittel die handt bieten.
Wie fleißigh aber die heilige apostolen diesem be-
felch Christi nachkhommen, ist auß iren epistolen,
unnd sondern154 des apostels Pauli, offenbahr, alls
1. Cor. 5. [1-13]; 2. Cor. 2. [5-11], 10. [1-11] und 13.
cap. [1-13], item 2. Thes. 3 [6-16], [1.] Tim. 1 [3-11]
unnd 2. Tim. 4 [1-8] und Tit. 3 [1-11].
Darneben, daß diese disciplin der kirchen nit
erst von Christo der kirchen deß newen testaments
sey aufgelegt unnd zuhaltenn befohlen, sondern
auch der alten israelitischen kirchen, ist zusehen auß
denn büchern Moisis unnd der h. propheten, da der
underschiedt zwischen den reinen unnd unreinen,
alls deren, die von den opferen essen oder nit essen
solten, gemacht würdt, alls Levit. 7 [1-38] unnd 22
[1-33], Num. 9 [1-14], Levit. 10 [10-20], Ezech. 22
[26] unnd dergleichen, auß welchem dan genugsam
150 Jochs, vgl. Mt 11,29.
151 Die verschiedenen Stufen kirchlicher Strafen.
152 Mt 18,10-17.
153 Mt 18,18-19.
154 Insbesondere.
202
Von der christlichen straff
Wie die christliche straff unnd excommunication,
die nit wenig zur rechten ubungh der heiligen sa-
cramenten gehört, in ihrem rechten verstandt nun
in vielen jahren her (wie sie sollt) in den kirchenn
[nicht] ist im brauch gewesen, und darzu, da
sman dieselbe einzuführen understehet, allerley un-
nützes reden, sonderlich von dennen, die sich fur
feinden der pabstischen lehr außgeben, gehört wer-
den, alls wolt man unbilliger weisen mit auflegungh
eines newen jogs150 uber andere leuth herschen unnd
dergleichenn, Demnach sollen gleichwoll alle lieb-
haber göttlicher warheit, furnemblich aber christli-
che oberkheiten und kirchendiener, unangesehen,
waß unverstendige leuth dar- |25v| zu sagen, allen
fleiß furwenden, das die verfallene, underlassen
unnd doch der kirchen nothwendige unnd heilsame
ordnungh unnd ubungh der disciplin w[i]eder in ih-
ren rechtenn brauch gebracht werde, dan wie daß
politisch, hauß- unnd kriegsregiment nit bestehenn
kan ohn gewisse straff unnd ordnungh, allso khan
auch die kirch, die Gottes hauß ist unnd genant ist,
1. Tim. 3 [15], Heb. 3 [3-6], ohn straff, wie die er-
fahrungh lehrnet, in gutter ordnungh nit gehalten
werdenn. Diese kirchendisciplin aber wurdt vom
herrn Jesu Christo austrucklich befohlenn, mit irer
form und zweckh beschrieben unnd angeheffter
be[w]heisungh bestettigt, Matth. am 18. cap.
[15-18].
Die form begreifft in sich die gradus admonitio-
num151, daruff die kirchendiener woll acht zu ha-
benn, welche gradus admonitionum gleich alls me-
dicamenta leniora seindt, damit man nit dürffe ad
excommunicationem schreitten, es sey dan zuvor al-
ler fleiß mit den vorigen gradibus admonitionibus
angewendt.
Der haubtzweckh derselben ordnungen Christi
ist zweyerley: Daß erste unnd principalis finis ist,
daß durch diß mittel unnd werckhzeugh deß heiligen
s-s Fehlt in der Handschrift, ergänzt aus der Bentheim-
Tecklenburger Kirchenordnung von 1588/1619, siehe un-
ten, S. 276.
t In der Handschrift: 8.
geistes daß reich Christi in seiner jünger hertzen
beidt, im glauben der reinen lehr und gottsehlig-
kheit deß lebens, sonderlich bey den schwachen, ir-
renden schäfflin erhalten unnd gefordert werde. Der
ander finis trifft ahn daß ganze corpus ecclesiae, daß
nit die ganze herdt angesteckt werde durch falsche
lehr oder gottloß leben, es sey bey predigern oder
zuhorern, sondern bey zeitten raht geschafft werde.
|26r |
Der erste finis erscheinet auß den vorgehenden
wortten Christi von dem verlohrnen schaff152, vers.
12, item vers 14 und 16, der ander finis ist offenbahr
auß dem 17. versus, item auß der ersten [epistel] ahn
die Cor. 5t, vers. 6 und ahn andern orten mehr. Die
angeheffte verheischungh stehet im 18. unnd 19.
vers153 unnd underscheidet clärlich diese ordnungh
vom ambt der oberkheit, deren binden unnd losen
hoher nit, dan daß reich dieser welt sich erstreckt.
Sollenn derowegen beide regiment woll underschie-
den werden und ire eins der andern durch seine ei-
gene besundere mittel die handt bieten.
Wie fleißigh aber die heilige apostolen diesem be-
felch Christi nachkhommen, ist auß iren epistolen,
unnd sondern154 des apostels Pauli, offenbahr, alls
1. Cor. 5. [1-13]; 2. Cor. 2. [5-11], 10. [1-11] und 13.
cap. [1-13], item 2. Thes. 3 [6-16], [1.] Tim. 1 [3-11]
unnd 2. Tim. 4 [1-8] und Tit. 3 [1-11].
Darneben, daß diese disciplin der kirchen nit
erst von Christo der kirchen deß newen testaments
sey aufgelegt unnd zuhaltenn befohlen, sondern
auch der alten israelitischen kirchen, ist zusehen auß
denn büchern Moisis unnd der h. propheten, da der
underschiedt zwischen den reinen unnd unreinen,
alls deren, die von den opferen essen oder nit essen
solten, gemacht würdt, alls Levit. 7 [1-38] unnd 22
[1-33], Num. 9 [1-14], Levit. 10 [10-20], Ezech. 22
[26] unnd dergleichen, auß welchem dan genugsam
150 Jochs, vgl. Mt 11,29.
151 Die verschiedenen Stufen kirchlicher Strafen.
152 Mt 18,10-17.
153 Mt 18,18-19.
154 Insbesondere.
202