Metadaten

Wolgast, Eike [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Hrsg.]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Hrsg.]; Sehling, Emil [Begr.]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (4. Band): Das Herzogthum Preussen, Polen, die ehemals polnischen Landestheile des Königreichs Preussen, das Herzogthum Pommern — Leipzig: O.R. Reisland, 1911

DOI Seite / Zitierlink: 
https://doi.org/10.11588/diglit.26785#0493
Überblick
loading ...
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
Agenda von 1569.

475

steen am grave vorsegelt is. Vor middage up
mitfasten, alse gesecht is, schal men predigen, ecce
ascendimus, unde tor vörrede up de passion reden
van der frucht des lidendes Christi, up dörperen
unde in steden.
Am sondage Iudica na middage schal men
dem volke vörlesen, van nie an, de historie van
Lazaro, mit dem stücke, wo Jesus na Ephrem
entwiket unde am palmavende to Bethanien van
Lazarus süsteren to gaste entfangen is, alse van
anvange steit in doctoris Bugenhagii passional.
Am palmsondage na middage de ganze historie,
de up den palmdach gescheen is, mit der historie,
de up den maendach unde dinstach dar na ge-
scheen is, ut D. Bugenhagii passional.
Am guden donnersdage, alse denn in D. Bugen-
hagii bökeken volget, den ratslach in Caiphas
huse, gastebodt, Judas vorrederie, paschelam, sacra-
ment, voetwaschent, vormaninge Judas unde Petri
aver dische, bet an den garden, unde mögen de
pastores testament holden, so se communicanten
hebben.
Am stillen fridage de ganze historie vam
lavesange, olieberge, garden an, bet dat de steen
am grave vorsegelt werd.
Up de fridage in der vasten, effte up de
wekenpredigen, schölen de parrherren stede bi dem
catechismo dem volke de forme der bicht vör-
lesen, de stücke christliker bote kort vorklaren,
unde de boetpsalme Davids undertiden den lüden
vörlesen, sunderlick den 51., 130. Des geliken
de andren, den 6., 32., 38., 102., 143. Overst
de 51. psalm unde Ut deper nod, item dat gebed
Manasse mit siner bote, sint vor den gemenen
mann tom besten nütte unde gelegen.
Ordeninge der sermone in dem hiligen pasche feste.
Im pasche feste bliven de gewönliken epistelen
unde evangelia in steden unde dörperen, overst
na middage schal men in steden dem volke vör-
lesen , ut doctoris Bugenhagii passional de ganze
historie van der upstandinge Christi, bet an den
ort, dar de beiden jünger na Emaus gan, unde
legen se ut up den sondach, maendach, dinstdach
in dren sermonen. Darümme schal men. am
paschedage umme achte, wennt evangelium vam
predigstole gelesen is, predigen van der frucht
der upstandinge Christi, unde de lüde vormanen,
dat se na middage tor kercke kamen unde hören
de historie.
Im frösermon prediget men vam paschelam,
Exod. 12., 13., 14. edder de epistelen. In groten
steden, dar umme twelve vor dat gemene gesinde
ein sermon geschüet, dar schal men utlegen de
gesenge: Christ lach in dodes banden, am maen-
dage: Christ is upgestanden, Jesus Christus unse
heiland, am dinstdage dat düdische Surrexit

Christus hodie, Erstanden is de hilige Christ, item,
Also hillich is de dach etc., up dat de gemeine
de gesenge behoble unde recht vorstan lere.
Up dörperen schal men im paschen den
catechismum anstan laten. De cöster schal am
paschedage na dem evangelio, wennt vor dem altare
gelesen is, dem volke düetlick vörlesen dat
12. capitel Exodi, vam paschelamme, des maen-
dages im paschen dat 13. cap. Exod., des dinst-
dages in paschen 14. cap. Exod., up dat de ge-
meine de historie höre unde lere, wat der jöden
pasche gewest is. Idt schölen överst de pastores
dar up seen unde ere custodes to vörne tidtlick
vorwarnen unde vorhören, dat se sölcke capitel
düetlick afflesen.
Na middage im paschen, up den dörperen,
schal men idt so holden. De pastor schal des
paschedages na middage dem volke de ganze historie
ut D. Bugenhagii passional vörlesen, bet an de
hemmelvaert, dar dise wort stan: Ick bin bi juw
bet an der werlt ende, unde am paschedage kort
utlegen, wo Christus im grave gesalvet, in der
erdbevinge upgestan, de steen dorch den engel
affgewöltert, de herre erstlick den fruwen apen-
baret is, unde erstlick Marien Magdalenen unde
Petro, dar na den andren fruwen, wat de engele
van em predigen, wat de herre mit Maria Magda-
lenen unde mit den andren fruwen geredet hefft,
item wat de jöden vor eine lögene utgebredet
hebben, unde geldes genoch baven in gegeven.
Dise artikele schölen men kort ut der historia up
de stunde dem volke vörgeholden werden.
Des maendages na middage schal men dem
volke vörlesen avermal de ganze historie unde
kort utlegen dat 21. capitel Johannis, wo sich
Jesus na paschen in Galilea apenbaret hefft.
Am dinstdage in den paschen na middage
schal men avermal afflesen de ganze historie unde
| utlegen dat leste deel, wo sick Jesus up dem
berge in Galilea vor mehr alse viffhundert bröderen
apenbaret hefft.
Up de sondage na paschen schölen de cöstere
wedder afflesen den catechismum, dar idt gebleven
is, des geliken de parrherren des sondages na
middage mit der catechismus predige vortfaren.
Na paschen schal men up dörperen de episteln
des sondages vor dem altare lesen ut der 1. Cor. 15.
alse baven vortekent steit. Overst up de weken-
predigen am fridage edder süss, schölen se utlegen
den artikel van upstandinge der doden, ut dem
15. capit. to den corinthern, alse to vörne ge-
secht is.
Bede weke up vocem incunditatis, welckere de olden christen
dies rogationum genömet hebben.
Denne schal men na allen sermonen de letanie
holden, in steden alle dage, wenn men prediget,
GO*
 
Annotationen
© Heidelberger Akademie der Wissenschaften