5. Sprache und Stil
Textes schwer zu erfassen. Dennoch wird deutlich, dass es sich bei dem Verfasser
um einen gelehrten Mann gehandelt haben muss. Der Verfasser gebraucht mit
Vorliebe Abstrakta, Intensiva und Frequentativa ¹¹⁵ sowie Verstärkungen durch
per ¹¹⁶ . Hinzu treten Trikola, wobei die ersten beiden Elemente meist unverbunden
sind, das dritte Element durch et/ac/-que angeschlossen wird ¹¹⁷ . Recht häufig
kommen auch asyndetische Reihungen vor, etwa um Arnolds Tugenden oder die
Verworfenheit der Mainzer zu betonen oder um die Dramatik des berichteten
Geschehens hervorzuheben ¹¹⁸ . Teilweise werden diese asyndetischen Reihungen
durch Anaphern verstärkt ¹¹⁹ . Das Stilmittel der Anapher tritt auch sehr prominent
an einigen anderen Stellen auf ¹²⁰ . An manchen Stellen werden Antithesen
gebraucht, um Arnolds Tugenden hervorzuheben ¹²¹ . Diverse personifizierende
Wendungen dienen hingegen zur Abwertung der Mainzer ¹²² . Bei Präpositionen
115 G’sell, Vita II, S. 319f. Vgl. als weitere Beispiele auch etwa fluctitantem, commonitabat, minitabant,
gestans, dictantes, pollicitantes, rogitans, amplexabatur.
116 Ebd., S. 320. Vgl. als weitere Beispiele perfidelem, perarmarat und permatura etate.
117 Vgl. etwa die Kombinationen manum auxilii misericordie sollicitique tutaminis; sacrilega rapaci et
parricidali manu; haberet diligeret et foveret; sicut maximum sapientissimum et ditissimum tocius
imperii principem; amplexabatur pascebat et consolabatur; domo patria propriaque sede eum
expulissent; occupaverunt armaverunt et incastellaverunt; ut infidelitatis, periurii et sacrilegii ipsorum
detestaretur et convinceretur vesania; verbum humilitatis, pacis et omnimode satisfactionis.
118 Vgl. etwa Magnus in ingenio, inmensus in consilio, audax erat animo; castus, liberalis, virtutumque
omnium emulator magnificus und non paci imperatoris, non festo beatissimi precursoris
Domini parcentes; non denique reverenciam ipsius diei, qua mundi salus in cruce pependit
– sexta enim erat feria – non sacrata sanctorum loca reveriti, non sancti Iacobi presenciam,
non sanctorum sancta; mit antithetischer Gegenüberstellung Arnolds und der Mainzer: Hic
pro domo Dei contra impios, pro lege Dei sui contra sacrilegos, pro pauperum pupillorumque
tutamine contra predones; illi autem, ab omni fidelium eliminati consorcio, contra Deum et ecclesiam,
contra dominum et episcopum et pastorem suum, contra iusticiam et equitatem, contra
fas et licitum sacrilega rapaci et parricidali manu armabantur.
119 Vgl. nulla pax, nulla quies, nulla tranquillitas; quid consilii caperet, quid demum eligeret, quo se
absconderet, quo prodiret, quo se verteret, ignorans; pro amicicia, pro fidelitate, pro assistencia,
pro devocione, pro tanta anxietate, pro tanto labore et servicio graciam et misericordiam.
120 Vgl. besonders eindrucksvoll Vita c. 89: Accedit; utique per immania, que in corpore tormenta
pertulerat, a peccatis occultis fide iam expiatus, quia non iudicat Deus bis in id ipsum. Accedit,
iam altero martirio laureatus. Accedit sacrificium et oblacio, sed et holocaustum. Accedit victima
sacerdos unctus. Accedit, summus pontifex factus in eternum. Accedit; ineffabili tormento
iam rubricatus et cauterizatus.
121 Vgl. etwa die zwei inhaltlich korrespondierenden Trikola in Vita c. 15: quod domnus Arnoldus
Maguntinus archiepiscopus, qui ipsum odiunt persecuntur et ledunt, eos diligat honoret et
amplificet. Vgl. auch insbesondere die Schilderung von Arnolds Zug nach Mainz in Vita c. 69,
kurz vor seiner Ermordung: Unde pietas ad Maguntinam impietatem? pax ad discordiam? humanitas
ad inhumanitatem? concordia ad discordiam? homo bonus de bono thesauro ad liberos
sathane? pastor, princeps, dominus reverentissimus, unctus et consecratus, summus sacerdos,
religiosus, castus et misericors ad sacrilegos, homicidas et crudelissimos?
122 Vgl. etwa Maguntina cecitas; Maguntina perfidia; Maguntia detestabilis; Maguntina impietas;
abhominabilis Maguntina furia.
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Textes schwer zu erfassen. Dennoch wird deutlich, dass es sich bei dem Verfasser
um einen gelehrten Mann gehandelt haben muss. Der Verfasser gebraucht mit
Vorliebe Abstrakta, Intensiva und Frequentativa ¹¹⁵ sowie Verstärkungen durch
per ¹¹⁶ . Hinzu treten Trikola, wobei die ersten beiden Elemente meist unverbunden
sind, das dritte Element durch et/ac/-que angeschlossen wird ¹¹⁷ . Recht häufig
kommen auch asyndetische Reihungen vor, etwa um Arnolds Tugenden oder die
Verworfenheit der Mainzer zu betonen oder um die Dramatik des berichteten
Geschehens hervorzuheben ¹¹⁸ . Teilweise werden diese asyndetischen Reihungen
durch Anaphern verstärkt ¹¹⁹ . Das Stilmittel der Anapher tritt auch sehr prominent
an einigen anderen Stellen auf ¹²⁰ . An manchen Stellen werden Antithesen
gebraucht, um Arnolds Tugenden hervorzuheben ¹²¹ . Diverse personifizierende
Wendungen dienen hingegen zur Abwertung der Mainzer ¹²² . Bei Präpositionen
115 G’sell, Vita II, S. 319f. Vgl. als weitere Beispiele auch etwa fluctitantem, commonitabat, minitabant,
gestans, dictantes, pollicitantes, rogitans, amplexabatur.
116 Ebd., S. 320. Vgl. als weitere Beispiele perfidelem, perarmarat und permatura etate.
117 Vgl. etwa die Kombinationen manum auxilii misericordie sollicitique tutaminis; sacrilega rapaci et
parricidali manu; haberet diligeret et foveret; sicut maximum sapientissimum et ditissimum tocius
imperii principem; amplexabatur pascebat et consolabatur; domo patria propriaque sede eum
expulissent; occupaverunt armaverunt et incastellaverunt; ut infidelitatis, periurii et sacrilegii ipsorum
detestaretur et convinceretur vesania; verbum humilitatis, pacis et omnimode satisfactionis.
118 Vgl. etwa Magnus in ingenio, inmensus in consilio, audax erat animo; castus, liberalis, virtutumque
omnium emulator magnificus und non paci imperatoris, non festo beatissimi precursoris
Domini parcentes; non denique reverenciam ipsius diei, qua mundi salus in cruce pependit
– sexta enim erat feria – non sacrata sanctorum loca reveriti, non sancti Iacobi presenciam,
non sanctorum sancta; mit antithetischer Gegenüberstellung Arnolds und der Mainzer: Hic
pro domo Dei contra impios, pro lege Dei sui contra sacrilegos, pro pauperum pupillorumque
tutamine contra predones; illi autem, ab omni fidelium eliminati consorcio, contra Deum et ecclesiam,
contra dominum et episcopum et pastorem suum, contra iusticiam et equitatem, contra
fas et licitum sacrilega rapaci et parricidali manu armabantur.
119 Vgl. nulla pax, nulla quies, nulla tranquillitas; quid consilii caperet, quid demum eligeret, quo se
absconderet, quo prodiret, quo se verteret, ignorans; pro amicicia, pro fidelitate, pro assistencia,
pro devocione, pro tanta anxietate, pro tanto labore et servicio graciam et misericordiam.
120 Vgl. besonders eindrucksvoll Vita c. 89: Accedit; utique per immania, que in corpore tormenta
pertulerat, a peccatis occultis fide iam expiatus, quia non iudicat Deus bis in id ipsum. Accedit,
iam altero martirio laureatus. Accedit sacrificium et oblacio, sed et holocaustum. Accedit victima
sacerdos unctus. Accedit, summus pontifex factus in eternum. Accedit; ineffabili tormento
iam rubricatus et cauterizatus.
121 Vgl. etwa die zwei inhaltlich korrespondierenden Trikola in Vita c. 15: quod domnus Arnoldus
Maguntinus archiepiscopus, qui ipsum odiunt persecuntur et ledunt, eos diligat honoret et
amplificet. Vgl. auch insbesondere die Schilderung von Arnolds Zug nach Mainz in Vita c. 69,
kurz vor seiner Ermordung: Unde pietas ad Maguntinam impietatem? pax ad discordiam? humanitas
ad inhumanitatem? concordia ad discordiam? homo bonus de bono thesauro ad liberos
sathane? pastor, princeps, dominus reverentissimus, unctus et consecratus, summus sacerdos,
religiosus, castus et misericors ad sacrilegos, homicidas et crudelissimos?
122 Vgl. etwa Maguntina cecitas; Maguntina perfidia; Maguntia detestabilis; Maguntina impietas;
abhominabilis Maguntina furia.
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