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Gerhard Ritter:
tem, propter quod nullo umquam tempore vel instanti fuit sub
originali peccato, sed semper fuit sine originali; quod est ypothesis
constitucionis premisse, cuius veritatem cepi indagare.
Es wird nun dargetan: daß und warum doctrina talis est: 1. pia,
2. consona cultui ecclesiastico, 3. fidei katholice . . . 4. recte
rationi, 5. sacre scripture.
Zu Punkt 3 wird u. a. ausgeführt: Quando deus revelavit veri-
tates, quas voluit recipi per fidem, confirmavit revelacionem per
miraculum (Gen. 17, Exodus 3 usw.). Sic ad huius festi institu-
tionem deus dignatus est facere miracula, ut crederent illi, quibus
commisit deus huius festi institutionem. Folgt Aufzählung solcher
Wunder1, deren Echtheit freilich nicht ganz unbezweifelt ist, wie der
Autor andeutungsweise erkennen läßt.
Zu Punkt 5 weiß der Verfasser nur das „gratia plena“ des
Engelgrußes (Le. 2, 28) als „gratia plena (iam) in primo esse sui“
auszudeuten.
Ein zweiter Teil dient der Widerlegung von Einwänden.
Et inprimis respondebitur ad obiectiones, quas ex scripturis
sacris videntur adversarii afferre. Imprimis itaque adducitur hec
scriptura b. Pauli ad Ephesos 2: „Eramus natura filii ire“2. Que sic
exponitur, ut inde contra propositum fiat argumentum: Omnis
homo ex natura sua est filius ire. Sed nullus est filius ire, nisi
propter peccatum, ergo omnis homo ex natura habet peccatum, et
hoc est peccatum originale. Tale argumentum ex verbo apostoli
assumit b. Augustinus in „De fide“ ad Petrum [Diaconum] sic
dicens3: „Firmissime tene, et nullatenus dubites,omnem hominem,
qui per concubitum viri et mulieris concipitur, cum originali pec-
cato nasci, impietati subditum, mortique subiectum, et ob hoc
naturaliter nasci ire filium, de qua dicit apostolus: ,Eramus enim
natura filii ire’.“ Secundum Augustinum „natura“ in verbo apostoli
exponitur pro „conceptione ex concubitu viri et mulieris“, et talis
concubitus sit causa, quare conceptus sit filius ire. Et quod concu-
bitus ille sit vel faciat peccatum originale in parvulo, propter quod
ipse sit filius ire. Ad hoc respondetur, quod expositio b. Augustini
non est congruens veritati verbi apostolici, quod cum veritate verbi
1 De Elsino ( ?) abbate cenobii Riminensis, de Johanne filio regis Ungarie
et de Richardo presbitero.
2 Eph. 2, 3.
3 Vgl. c. 3 D. IV de cons. (Friedberg I, 1362); auch Petrus Lombardus,
l. II sentent. dist. 30 [de originali peccato) zitiert diese Stelle.
Gerhard Ritter:
tem, propter quod nullo umquam tempore vel instanti fuit sub
originali peccato, sed semper fuit sine originali; quod est ypothesis
constitucionis premisse, cuius veritatem cepi indagare.
Es wird nun dargetan: daß und warum doctrina talis est: 1. pia,
2. consona cultui ecclesiastico, 3. fidei katholice . . . 4. recte
rationi, 5. sacre scripture.
Zu Punkt 3 wird u. a. ausgeführt: Quando deus revelavit veri-
tates, quas voluit recipi per fidem, confirmavit revelacionem per
miraculum (Gen. 17, Exodus 3 usw.). Sic ad huius festi institu-
tionem deus dignatus est facere miracula, ut crederent illi, quibus
commisit deus huius festi institutionem. Folgt Aufzählung solcher
Wunder1, deren Echtheit freilich nicht ganz unbezweifelt ist, wie der
Autor andeutungsweise erkennen läßt.
Zu Punkt 5 weiß der Verfasser nur das „gratia plena“ des
Engelgrußes (Le. 2, 28) als „gratia plena (iam) in primo esse sui“
auszudeuten.
Ein zweiter Teil dient der Widerlegung von Einwänden.
Et inprimis respondebitur ad obiectiones, quas ex scripturis
sacris videntur adversarii afferre. Imprimis itaque adducitur hec
scriptura b. Pauli ad Ephesos 2: „Eramus natura filii ire“2. Que sic
exponitur, ut inde contra propositum fiat argumentum: Omnis
homo ex natura sua est filius ire. Sed nullus est filius ire, nisi
propter peccatum, ergo omnis homo ex natura habet peccatum, et
hoc est peccatum originale. Tale argumentum ex verbo apostoli
assumit b. Augustinus in „De fide“ ad Petrum [Diaconum] sic
dicens3: „Firmissime tene, et nullatenus dubites,omnem hominem,
qui per concubitum viri et mulieris concipitur, cum originali pec-
cato nasci, impietati subditum, mortique subiectum, et ob hoc
naturaliter nasci ire filium, de qua dicit apostolus: ,Eramus enim
natura filii ire’.“ Secundum Augustinum „natura“ in verbo apostoli
exponitur pro „conceptione ex concubitu viri et mulieris“, et talis
concubitus sit causa, quare conceptus sit filius ire. Et quod concu-
bitus ille sit vel faciat peccatum originale in parvulo, propter quod
ipse sit filius ire. Ad hoc respondetur, quod expositio b. Augustini
non est congruens veritati verbi apostolici, quod cum veritate verbi
1 De Elsino ( ?) abbate cenobii Riminensis, de Johanne filio regis Ungarie
et de Richardo presbitero.
2 Eph. 2, 3.
3 Vgl. c. 3 D. IV de cons. (Friedberg I, 1362); auch Petrus Lombardus,
l. II sentent. dist. 30 [de originali peccato) zitiert diese Stelle.