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Wolgast, Eike [Editor]; Seebaß, Gottfried [Editor]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Editor]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Editor]; Sehling, Emil [Bibliogr. antecedent]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (11. Band = Bayern, 1. Teil): Franken: Markgrafschaft Brandenburg-Ansbach-Kulmbach - Reichsstädte Nürnberg, Rothenburg, Schweinfurt, Weissenburg, Windsheim - Grafschaften Castell, Rieneck und Wertheim - Herrschaft Thüngen — Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1961

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https://doi.org/10.11588/diglit.30627#0423
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IV20. Ordo eorum, quae in omnibus sacris actibus ad S. Michae-
lis, quae Curiae parochialis ecclesia est, diebus tam festis quam
profestis ad laudem Dei opt [ imi] max [ imi] et ad animos piorum in
vero Dei cultu exuscitandos et retinendos religiose observantur.

In gratiam ludimoderatorum et cantorum scho-
lae Curiensis fideliter congestus, Deo eiusque
ecclesiae ad S.Michaelem, Dei Filium1, pie con-
gregatae dicatus et posteritati in sui memoriam
relictus a magistro Enoch Widmanno, scholae,
quae est in patria, collega.
Anno Domini
MDXCII.
I.Timoth.4 [8]:
Η εύσεβεια πρόσ πάντα ώφέλιμοσ έστιν,έπαγγελίασ
έχουσα τήσ νύν καί τήσ μελλούσησ ζωήσ.
Pietas ad omnia utilis est habens promissionem
huius et futurae vitae.
Jeremiae 48 [10]:
Maledictus, qui facit opus Domini fraudulenter.
Piis doctisque ludimoderatoribus, φιλοπόνοισ, item
cantoribus scholae Curiensis verum pietatis zelum
precatur
M. Enoch Widmannus.
Cum d[ivus] apostolus 1.Corinth. 14.ver[su] ulti-
[mo] dicit: Omnia decenter et certo ordine observato
in ecclesia fiant, non modo ecclesiam Corinthiacam,
quae post suum discessum a pseudoapostolis seducta
in doctrina evangelii et ceremoniis nonnulla temere

Druckvorlage: Originalhandschrift Widmanns. -
Folioband in geprägtem Schweinsledereinband mit Be-
schlägen, 162 Blätter. Davon f. 1-137 unsere Ordnung,
f. 138-154 r leer, dann ein bis 1685 fortgeführtes Musi-
kalienverzeichnis der Pfarrkirche (Hof Dekanat, De-
kanatsregistratur XLIX 24).
Eine Kommentierung dieser Ordnung auch nur in
der üblichen Weise dieser Ausgabe würde ihren Rah-
men sowohl nach dem Umfang wie nach der Zielset-
zung bei weitem sprengen. Sie könnte außerdem weder
dem außerordentlichen liturgischen, hymnologischen
und musikgeschichtlichen Reichtum gerecht werden.
So können hier nur Bemerkungen zu einzelnen Beson-

mutaverat, admonitam cupit, ut a Domino accepta
et ipsis tradita fideliter conservet, sed omnes alios eti-
am pios conventus in nomine Christi ubicunque sane
locorum factos hortari vult, ut ea, quae ab ipso Deo,
ab apostolis et primitiva ecclesia, a doctoribus quo-
que et rectoribus catholicae et orthodoxae ecclesiae
bono studio profecta sunt neque a pietate et vero
Dei cultu discrepant, sancte retineant nec limites seu
terminos contra expressum Dei mandatum trans-
ferant locomoveantque.
Grave quippe est scandaloque non caret, scrip-
turam sanctam divinitus inspiratam et ea, quae fidei
christianae analoga sunt, quaeque a majoribus pie
instituta sunt et bona conscientia teneri possunt,
subita abrogatione convellere ritusque bonos demen-
ter mutare. Quid enim iconomachi2 isti, anabap-
tistae3 et superiorum temporum homines male feriati
tentarint quoque pacto ecclesias pias turbarint, ma-
nifestum est nostraque aetate calvinici dipnoso-
phistae4, ad hoc a diabolo, omnis άταξίασ autore
primario, excitati, ut seu omnis boni in ecclesia ordi-
nis et ceremoniarum piarum hostes infensissimi Chri-
stum ad dextram Patris sedentem et membra eius
suis rationibus imbellibus humanaque ista vanaque
sapientia insipienter oppugnent, adhuc hodie, proh
dolor, idem testantur.
Hoc cum intelligerent sinceri huius nostrae eccle-
siae doctores et inprimis venerabiles et sancti viri,
derheiten gebracht werden. Vor allem wird daran er-
innert, daß Bemerkungen zu Hymnen, Liedern u. ä.
in einem gesonderten Verzeichnis am Schluß zusam-
mengestellt sind. Die Texte der meisten hier genannten
Responsorien finden sich auch in Responsoria, quae
annuatim in veteri ecclesia de tempore, festis et sanc-
tis cantari solent. Nürnberg 1572 (und öfter).
1 Widmann setzt den Erzengel Michael mit Christus
gleich, wie es in der Orthodoxie weithin geschah
(Zedler 21, 22).
2 Bilderstürmer. 3 Wiedertäufer.
4 Dipnosophisten=Bestreiter der Gegenwart von Leib
und Blut des Herrn Christus im Heiligen Abendmahl.

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