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Wolgast, Eike [Editor]; Seebaß, Gottfried [Editor]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Editor]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Editor]; Sehling, Emil [Bibliogr. antecedent]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (11. Band = Bayern, 1. Teil): Franken: Markgrafschaft Brandenburg-Ansbach-Kulmbach - Reichsstädte Nürnberg, Rothenburg, Schweinfurt, Weissenburg, Windsheim - Grafschaften Castell, Rieneck und Wertheim - Herrschaft Thüngen — Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1961

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https://doi.org/10.11588/diglit.30627#0425
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IV 20 Ordo ecclesiasticus in Hof 1592

lectionibus celebratum, iam tertia hora uno antipho-
no, duobus responsoriis totidemque lectionibus per-
agatur. Idem de vespertinis tribus actibus septima-
na passionis Christi sentiendum est.
Matutinum officium diebus profestis olim hora
IIII.in aestate, hora V. in hieme incipiebat horam-
que durabat integram. Concio etiam habebatur sin-
gulis diebus a diacono istius septimanae preside.
Idem nunc in aestate media sexta, in hieme vero
post sextam sine concione, pia tamen cum explica-
tione alicuius libri sacrae scripturae, quae publice
legitur, perfici solet. Diebus dominicis et festis in
officio missae lectioni epistolae addita est a M.An-
drea Pangratio10 brevis eiusdem epistolae seu sum-
maria explicatio et oratio ex eadem conferta. Ele-
vatio autem benedicti panis et vini cum trino cam-
panulae pulsu11, qua maiores nostri ad insignem mo-
vebantur pietatem, pectora percutientes genuaque
flectentes coram Christo Salvatore, quem pane et
vino quasi velatum spectabant, ante annos ferme
triginta, pastore tum d. doctore Johanne Streitber-
gero12, abrogata est, quod haec ceremonia in cae-
teris marchionatus ecclesiis locum amplius non ha-
beret. Verba autem coenae praecedebat Sanctus,
sequebatur Agnus vel chorali vel figurali cantu et
post recitatam orationem dominicam corpus sanguis-
que Domini sacra synaxi usuris distribuebatur13.
In vespertinis precibus dierum dominicorum et
festorum praemittebatur olim cantilena ad Spiritum
Sanctum directa: Nun bitten wir den Heiligen Geist,
legebatur quoque epistola dominicalis post hym-
num; loco concionis audiebatur ex praescripto ali-

10 Aus Wunsiedel, 1555 Pressath Pfarrer, 1556 Amberg
Diakonus, 1561 Pfarrer, 1566 bei der Kalvinisierung
als lutherisch entlassen, 1567 Pfarrer und Super-
intendent zu Hof- †1576. Bes. um die Grebetsliteratur
verdienter Theologe (Gg. Wilke, Beiträge zur Le-
bensgeschichte des Andr. Pankratius. Hof 1912.
[Gymnasialprogramm]). - Simon, BPfB 1768).
11 In der römischen Messe wird bei der Elevation und
beim Sanctus mit Schellen geklingelt. Es ist nicht
anzunehmen, daß die Beibehaltung dieser Sitte erst
aus dem im Oberland ja nicht einmal in der unter-
ländischen Form eingeführten Interim stammt. Sie
hätte sich dann gewiß nicht länger gehalten als im
Unterland (vgl. Einleitung S. 291). Sie muß also
schon auf Löner zurückgehen (Eisenhofer 218. —
Hartmann 388. 828. - Wetzer 10, 1773f.).
12 Vgl. Einleitung S. 304 Anm. 141!

cuius partis catechismi Lutheri exphcatio et a binis
pueris caput unum christiane doctrine ex loco edi-
tiore ad baptisterium recitabatur. In figurali etiam
cantu psalmi, antiphona et hymni decantabantur.
Caeterum nunc catechetica institutio in monasterio
fit: e regione contio, quae olim a meridie ibidem
habebatur, in vespertinas preces in templo S.Micha-
ehs expediendas iam reiecta est, et cantilenae ple-
rumque debito modo non usurpantur.
Cantore praeterea quidam άθεοι non libertate
christiana, sed licentia quadam calvinica et diabo-
lica εύσχημοσύνησ καί τάξεωσ obliti temporisque
nulla habita ratione integrum sibi putarunt, quid-
vis quovis tempore canere et άπροσδιόνυσα in coetu
divino sonare, exempli causa: in vigilia Visitationis
Mariae responsorium: Cives apostolorum14; canti-
lenas insuper et Magnificat mutilare ex ingenti rudi-
tate atque inscitia cum scholae nostrae dedecore et
macula insigni coniuncta, tonos mutare, miscere,
negligere, cuncta pro arbitrio, pauca iuxta prae-
scriptum ordinem agere: actus sacros, neforte Deus
secundum ipsorum iudicium nimio honore colatur,
quoquo modo abbreviare exempli gratia und wird
manchmal im ambt der meß und andern sacris acti-
bus Christo dem Herren so genau gemessen, das man
ihm ehe etliche noten abbricht dann zugibt, damit,
wie die papisten zu Luthero sagten, der jungfrau
Marien ihr sohn nicht zu lang in der kirchen uf-
gehalten15 oder uf gut deudsch: damit solchen trüg-
lichen arbeitern die weil nicht zu lang werde.
Placuit igitur in laudem Salvatoris et ecclesiae
nostrae decus cuncta, quae singulis diebus in ea
13 Hier war also die Reihenfolge der einzelnen Stücke
der mittelalterlichen Messe so stark beibehalten ge-
blieben wie sonst — abgesehen von der Stadt Nürn-
berg — nur in den ältesten deutschen Messen - denen
von Kantz (1522;Smend 73-78), Straßburg (1524;
Smend 131-135) und Thomas Münzer (1524;
Smend 104f. 108. 110). Nur die Stellung des Agnus
Dei hinter das Vaterunser war verändert. - Zur spä-
teren Ordnung vgl. S. 426!
14 Cives apostolorum et domestici Dei advenerunt ho-
die portantes pacem et illuminantes patriam, dare
pacem gentibus et liberare populum Domini (aus der
3. Nocturn der Vigilien der Apostel). (Vgl. unten
S. 424!)
15 Wie man sich das als ein Erlebnis Luthers auf seiner
Romreise erzählte (J. Matthesius, Historien von
... Luthers... Leben. 1. Predigt).

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