7. Kirchenordnung 1542
Des morges van sössen beth halve wege achten ed-
der van Symonis et Jude beth up Purificationis van
sÖven beth tho achten scholen desse kinder ym an-
dern Loco sulvest wedder exponiren Fabulas Esopi,
etlike Nomina unde verba daruth Declineren und
orsake geven, worumme men se so Declineren. Item,
wan se hebben gelert Regulas Constructionum, so
schal me ock up desse stunde van en vordem tho
Construerende. Darna late men se ein weinich Sit-
ten, velichte tho etende. Balde darna schal ein ander
Lectio werden, alse na geschreven schal werden.
|P. 2r|
III.
Im drüdden Loco376 scholen syn de kinder, de tho-
vorn ym andern Loco wol geövet sint. Den legge
men vor Terentium2 hora prima und late en ock dar-
van buten leren, Wente se alse de geöveden können
nu wol mer vordragen den de vorigen kinder. Doch
schal men se nicht beschweren mer wen se dragen
können. Averst wan se darynne wol geövet syn, so
mach men en ock vorleggen etlike uth den eerlike-
sten Fabulen Plauti. Dessen schal ock de Rector sul-
vest eine nütlike Lection bedencken up de avendt-
stunde.
Des morgens scholen se Terentiuma edder Plautum
exponiren, sulvest edder wat se thovorn gehört heb-
ben, unde daruth yo vlitich baven alle dinck de
Grammatica unde dat Latin redent wol Öven, ock
also, dat de kinder nicht allene Latin leren reden,
sonder ock vornufftichlick unde vorstendtlick,
welckes ene ock namals denet, wen se vor andern
lüden düdesch scholen reden, unde wen se up den
Breff latinisch edder düdesch scholen schriven. Van
der negesten tidt schal na geschreven werden.
z A: Therentium, B: Terentium.
a A: Therentium, B: Terentium.
b A: desse, B. disse.
c A, B: ene.
376 Vgl. oben S. 108 f. mit Anm. 248.
IIII.
Im veerden Loco377 scholen syn de kinder, de ym
drüdden wol geövet sint. Den schal men | P 2v | Ex-
poniren Vergilium Prima Hora, Wen se darynne
geövet sint, ock Methamorphosin Ovidi, yn der
Avendt stunde Officia Ciceronis edder Familiäres
Epistolas Ciceronis.
Des Morgens schal me Vergilium Repetiren. Unde
dat yo de Grammatica ym schwänge blive, so schal
me van en ock, so wol alse van den andern, vordem
Constructiones unde Declinationes unde wisen ene
de Figuras Orationis yn dem Authore. Van der
negesten tidt schal na geschreven werden, ene dat
me disseb, Wen se wol geövet syn yn der Gramma-
tica, schal yn der stunde vor middage ock holden
dartho, dat se metra leren maken.
V.
Im Vöfften Loco378 scholen syn de yungen, de yn
den vorigen Locis wol geövet sint. De schal me öven
In der Dialectica unde Rhetorica379, ock enen vorge-
ven etlike Rudimenta Mathematices. Dessen schal
me ock leren Rudimenta Grekarum Literarum, so
me se nicht förder bringen kan, ock Hebräische
boeckstave können leren.
Sunderge Övestunde380
In der stunde edder tidt vormiddage beth tho negen
edder van Simonis et Jude [28. Oktober] beth up
| P 3r j Purificationis [2. Februar] na negen (Wente
den ys ydt noch tidt genoch, na negen tho singende),
den schal me aver de gantzen schole, vor allen kin-
dern unde Schülern, anec de fybelisten, nicht anders
don, men dat me se wol unde stedes Övet na erer
gelegenheit yn der Grammatica, alse erst yn der
377 Siehe oben S. 109.
378 Siehe oben S. 109.
379 Vgl. dazu die oben Anm. 251 und 252 genannten Lehr-
bücher Melanchthons zur Dialektik und Rhetorik.
380 Besondere Übungsstunden.
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Des morges van sössen beth halve wege achten ed-
der van Symonis et Jude beth up Purificationis van
sÖven beth tho achten scholen desse kinder ym an-
dern Loco sulvest wedder exponiren Fabulas Esopi,
etlike Nomina unde verba daruth Declineren und
orsake geven, worumme men se so Declineren. Item,
wan se hebben gelert Regulas Constructionum, so
schal me ock up desse stunde van en vordem tho
Construerende. Darna late men se ein weinich Sit-
ten, velichte tho etende. Balde darna schal ein ander
Lectio werden, alse na geschreven schal werden.
|P. 2r|
III.
Im drüdden Loco376 scholen syn de kinder, de tho-
vorn ym andern Loco wol geövet sint. Den legge
men vor Terentium2 hora prima und late en ock dar-
van buten leren, Wente se alse de geöveden können
nu wol mer vordragen den de vorigen kinder. Doch
schal men se nicht beschweren mer wen se dragen
können. Averst wan se darynne wol geövet syn, so
mach men en ock vorleggen etlike uth den eerlike-
sten Fabulen Plauti. Dessen schal ock de Rector sul-
vest eine nütlike Lection bedencken up de avendt-
stunde.
Des morgens scholen se Terentiuma edder Plautum
exponiren, sulvest edder wat se thovorn gehört heb-
ben, unde daruth yo vlitich baven alle dinck de
Grammatica unde dat Latin redent wol Öven, ock
also, dat de kinder nicht allene Latin leren reden,
sonder ock vornufftichlick unde vorstendtlick,
welckes ene ock namals denet, wen se vor andern
lüden düdesch scholen reden, unde wen se up den
Breff latinisch edder düdesch scholen schriven. Van
der negesten tidt schal na geschreven werden.
z A: Therentium, B: Terentium.
a A: Therentium, B: Terentium.
b A: desse, B. disse.
c A, B: ene.
376 Vgl. oben S. 108 f. mit Anm. 248.
IIII.
Im veerden Loco377 scholen syn de kinder, de ym
drüdden wol geövet sint. Den schal men | P 2v | Ex-
poniren Vergilium Prima Hora, Wen se darynne
geövet sint, ock Methamorphosin Ovidi, yn der
Avendt stunde Officia Ciceronis edder Familiäres
Epistolas Ciceronis.
Des Morgens schal me Vergilium Repetiren. Unde
dat yo de Grammatica ym schwänge blive, so schal
me van en ock, so wol alse van den andern, vordem
Constructiones unde Declinationes unde wisen ene
de Figuras Orationis yn dem Authore. Van der
negesten tidt schal na geschreven werden, ene dat
me disseb, Wen se wol geövet syn yn der Gramma-
tica, schal yn der stunde vor middage ock holden
dartho, dat se metra leren maken.
V.
Im Vöfften Loco378 scholen syn de yungen, de yn
den vorigen Locis wol geövet sint. De schal me öven
In der Dialectica unde Rhetorica379, ock enen vorge-
ven etlike Rudimenta Mathematices. Dessen schal
me ock leren Rudimenta Grekarum Literarum, so
me se nicht förder bringen kan, ock Hebräische
boeckstave können leren.
Sunderge Övestunde380
In der stunde edder tidt vormiddage beth tho negen
edder van Simonis et Jude [28. Oktober] beth up
| P 3r j Purificationis [2. Februar] na negen (Wente
den ys ydt noch tidt genoch, na negen tho singende),
den schal me aver de gantzen schole, vor allen kin-
dern unde Schülern, anec de fybelisten, nicht anders
don, men dat me se wol unde stedes Övet na erer
gelegenheit yn der Grammatica, alse erst yn der
377 Siehe oben S. 109.
378 Siehe oben S. 109.
379 Vgl. dazu die oben Anm. 251 und 252 genannten Lehr-
bücher Melanchthons zur Dialektik und Rhetorik.
380 Besondere Übungsstunden.
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