3. Die Veränderungen durch die correctio | 127
Ein später hinzugefügtes Kapitel der Gesta berichtet, dass Simon nun 1131 zum
Abt von Saint-Bertin gewählt wurde. Doch auch diese Wahl sollte schon bald von
den Cluniazensern in Frage gestellt werden, da sie die Unterstützung Papst Inno-
zenz’ II. genossen, der seit 1130 Zuflucht in Cluny gefunden hatte.537 In einer Ur-
kunde für Petrus Venerabilis und einem Schreiben an die Gemeinschaft von Saint-
Bertin bestätigte Innozenz II. 1132 die Abhängigkeit der flandrischen Abtei von
Cluny.538 Aus dem Schreiben an die Mönche von Sithiu vom 30. März 1132 erfährt
man, dass die Gemeinschaft bis Epiphanias Zeit gehabt habe, ihren Standpunkt
zu verteidigen, dass sie aber lediglich eine Gesandtschaft aus zwei Mönchen nach
Cluny geschickt habe, um eine Fristverlängerung zu erwirken, was auch gewährt
worden sei. Da aber auch nach Ablauf dieser Frist aus Saint-Bertin keine Nachricht
gekommen sei, habe er Petrus Venerabilis mit der Wahl eines neuen Abtes beauf-
tragt.539
Dieses Schreiben fällt in den Abbatiat Simons, über den der Chronist selbst
kein Wort verliert. Später hinzugefügte Kapitel berichten, dass Mönche aus Sithiu
zusammen mit Milo von Therouanne nach Rom gereist seien. Dies geschah, weil
sie Angst vor den Forderungen des Papstes hatten. Er habe sie nämlich, nachdem
Simon aus dem Amt enthoben worden war, dazu angehalten, mit dem Rat der
Cluniazenser einen neuen Abt zu wählen. Dort wurde ihnen schließlich vom Papst
das Recht zugesprochen, einen eigenen Abt zu wählen.540
537 Zum Verhältnis zwischen Cluny und Innozenz II. vgl. G. Teske, Cluny, la France et la papaute, S. 114 —
116.
538 Zur Urkunde an Petrus Venerabilis vgl. JL 7561.
539 Epistolae pontificum Romanorum ineditae, D 177, S. 88-89; JL 7562: »Innocentius episcopus, servus
servorum Dei, filiis monachis sancti Bertini, salutem et apostolicam benedictionem. Magna nuper instan-
tia in praesentia fratrum nostrorum archiepiscoporum, episcoporum et aliorum religiosorum virorum,
qui Remis convenerant, dilectus filius noster Petrus abbas et fratres Cluniacenses ut abbatiam sancti
Bertini, eis a predecessoribus nostris pontificibus Romanis commissam et suis privilegiis roboratam,
Cluniacensi restitueremus monasterio, postularunt. Ceterum nos, ne quid festinantius debito facere vi-
deremur, ex deliberato eorundem archiepiscoporum et episcoporum consilio preterita epiphaniae sol-
lempnitate vobis inducias dedimus, quo videlicet termino ad nostram veniretis praesentiam, praefato
abbati et fratribus de sua querimonia respondere parati. Vos vero non venistis ne direxistis responsales,
sed duo monachi ex parte venerabilium fratrum nostrorum Rainaldi Remensis archiepiscopi et Milonis
Tervanensis episcopi ac dilecti filii nostri Theoderici Flandrensium comitis, ut eis longiores daremus
inducias, suppliciter nos rogarunt. Quorum nimirum desideriis annuentes, mediam praeteritam quad-
ragesima vobis terminum constituimus. Sed quonima in vestra contumacia perdurantes obedire nostris
jussionibus contempsistis, nos, qui liect indigni loco beati Petri apostoli residemus et suam cuique debe-
mus justitiam conservare, Cluniacense monasterium de abbatia Sancti Bertini predecessorum nostrorum
inherentes vestigiis investivimus. Per apostolica igitur scripta universitati vestre mandantes precipimus
quatinus prefato filio nostro Petro abbati humiliter pareatis et juxta ejus dispositionem atque consilium
gravem et idoneam personam vobis in abbatem, invocata Spiritus Sancti gratia, eligere matueritis. Datum
apud Vapingum, III kal. aprilis.«
540 Simon, Gesta, II, c. 133, S. 661: »Sithienses vero perterriti litteris apostolicis, quibus preceptum est ut,
remoto predicto Symone, abbatem Cluniacensium eligererent consilio, cum Milone episcopo Romam
profecti sunt, jam Remis celebrato concilio ab eodem papa Innocentio et a Galliis Romam reverso. A
Ein später hinzugefügtes Kapitel der Gesta berichtet, dass Simon nun 1131 zum
Abt von Saint-Bertin gewählt wurde. Doch auch diese Wahl sollte schon bald von
den Cluniazensern in Frage gestellt werden, da sie die Unterstützung Papst Inno-
zenz’ II. genossen, der seit 1130 Zuflucht in Cluny gefunden hatte.537 In einer Ur-
kunde für Petrus Venerabilis und einem Schreiben an die Gemeinschaft von Saint-
Bertin bestätigte Innozenz II. 1132 die Abhängigkeit der flandrischen Abtei von
Cluny.538 Aus dem Schreiben an die Mönche von Sithiu vom 30. März 1132 erfährt
man, dass die Gemeinschaft bis Epiphanias Zeit gehabt habe, ihren Standpunkt
zu verteidigen, dass sie aber lediglich eine Gesandtschaft aus zwei Mönchen nach
Cluny geschickt habe, um eine Fristverlängerung zu erwirken, was auch gewährt
worden sei. Da aber auch nach Ablauf dieser Frist aus Saint-Bertin keine Nachricht
gekommen sei, habe er Petrus Venerabilis mit der Wahl eines neuen Abtes beauf-
tragt.539
Dieses Schreiben fällt in den Abbatiat Simons, über den der Chronist selbst
kein Wort verliert. Später hinzugefügte Kapitel berichten, dass Mönche aus Sithiu
zusammen mit Milo von Therouanne nach Rom gereist seien. Dies geschah, weil
sie Angst vor den Forderungen des Papstes hatten. Er habe sie nämlich, nachdem
Simon aus dem Amt enthoben worden war, dazu angehalten, mit dem Rat der
Cluniazenser einen neuen Abt zu wählen. Dort wurde ihnen schließlich vom Papst
das Recht zugesprochen, einen eigenen Abt zu wählen.540
537 Zum Verhältnis zwischen Cluny und Innozenz II. vgl. G. Teske, Cluny, la France et la papaute, S. 114 —
116.
538 Zur Urkunde an Petrus Venerabilis vgl. JL 7561.
539 Epistolae pontificum Romanorum ineditae, D 177, S. 88-89; JL 7562: »Innocentius episcopus, servus
servorum Dei, filiis monachis sancti Bertini, salutem et apostolicam benedictionem. Magna nuper instan-
tia in praesentia fratrum nostrorum archiepiscoporum, episcoporum et aliorum religiosorum virorum,
qui Remis convenerant, dilectus filius noster Petrus abbas et fratres Cluniacenses ut abbatiam sancti
Bertini, eis a predecessoribus nostris pontificibus Romanis commissam et suis privilegiis roboratam,
Cluniacensi restitueremus monasterio, postularunt. Ceterum nos, ne quid festinantius debito facere vi-
deremur, ex deliberato eorundem archiepiscoporum et episcoporum consilio preterita epiphaniae sol-
lempnitate vobis inducias dedimus, quo videlicet termino ad nostram veniretis praesentiam, praefato
abbati et fratribus de sua querimonia respondere parati. Vos vero non venistis ne direxistis responsales,
sed duo monachi ex parte venerabilium fratrum nostrorum Rainaldi Remensis archiepiscopi et Milonis
Tervanensis episcopi ac dilecti filii nostri Theoderici Flandrensium comitis, ut eis longiores daremus
inducias, suppliciter nos rogarunt. Quorum nimirum desideriis annuentes, mediam praeteritam quad-
ragesima vobis terminum constituimus. Sed quonima in vestra contumacia perdurantes obedire nostris
jussionibus contempsistis, nos, qui liect indigni loco beati Petri apostoli residemus et suam cuique debe-
mus justitiam conservare, Cluniacense monasterium de abbatia Sancti Bertini predecessorum nostrorum
inherentes vestigiis investivimus. Per apostolica igitur scripta universitati vestre mandantes precipimus
quatinus prefato filio nostro Petro abbati humiliter pareatis et juxta ejus dispositionem atque consilium
gravem et idoneam personam vobis in abbatem, invocata Spiritus Sancti gratia, eligere matueritis. Datum
apud Vapingum, III kal. aprilis.«
540 Simon, Gesta, II, c. 133, S. 661: »Sithienses vero perterriti litteris apostolicis, quibus preceptum est ut,
remoto predicto Symone, abbatem Cluniacensium eligererent consilio, cum Milone episcopo Romam
profecti sunt, jam Remis celebrato concilio ab eodem papa Innocentio et a Galliis Romam reverso. A