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Sellner, Harald [VerfasserIn]; Eberhard Karls Universität Tübingen [Grad-verleihende Institution] [Hrsg.]
Klöster zwischen Krise und correctio: monastische "Reformen" im Hochmittelalterlichen Flandern — Klöster als Innovationslabore, Band 3: Tübingen, 2016

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https://doi.org/10.11588/diglit.48960#0257
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3. Veränderungen im Innern | 253

So führt Galbert am Ende seines Patrocinium eine Liste aller in der Klosterkirche
von Marchiennes begrabenen Heiligen auf und zeichnet ihre Beziehungen zueinan-
der nach: Neben Rictrud habe ihre Tochter Eusebia und Gertrud, die Mutter ihres
Gatten Adalbald, der hier als Märtyrer bezeichnet wird, gelegen, zudem der heilige
Jonatus und dessen Gefährte Chrodobaldus.1058 Es handelt sich also zum einen um
die heilige Sippe Rictruds, die zudem eng mit Hamage verbunden war, und zum
anderen um die Gefährten des heiligen Amandus. Mit dieser Schar von Heiligen
konnte kein Zweifel darüber bestehen, dass an diesem Ort die virtus Gottes wirkte.
Rictrud sei, wie die Alten bezeugten, im Stande gewesen, Skrofeln zu heilen.1059
Aber auch ihr Sohn Maurontus, dessen Reliquien nicht in Marchiennes, sondern in
Saint-Amee in Douai verehrt wurden, habe seine heilsamen Spuren in Marchiennes
hinterlassen.1060 Dort habe er nämlich mit eigenen Händen einen Brunnen, den so-
genannten Maurontusbrunnen gegraben, damit man künftig mit dessen Wasser die
heiligen Gefäße reinigen könne. Dieses Wasser habe aber bis heute, wie Galbert
bemerkt, eine besonders heilsame Wirkung, insbesondere für jene Kranken, die mit
1058 Galbert, Patrocinium, c. 5, S. 154A-C: »Cui mira dispositione & libera dispensatione omnipotens
Dominus satis familiäre contulit praesidium, suffraganeum scilicet Collegium collateralium Sancto-
rum, in eodem arcuato quadro, pulchra testudine satis apte murato, consito atque composito, nec non
in competenti atque secreto loco, secum quiescentium. Primo attende, inter matrem atque proaviam,
hinc atque hinc mediam, secundam autem filiam B. Rictrudis, sanctam, Sponsoque Christo condignam
Eusebiam: quae ab ipsis fere cunabulis, abjecto virili thalamo, longe a se facto concupiscentiae toro,
suam Deo devovit continentiam; nullius tarnen ferme vel carnalis commotionis conscia, fratris de ini-
mici metuentis astutia, tenerrimo adhuc corpusculo correctioni adjudicata, verberum in se saevientium
admirandam suscepit patientiam. Tertio loco, e sinistro latere sacratae Filio Regis unico Eusebiae, ejus
quam praemisimus, proaviam est invenire, umbilicum sancta continentia praecinctam sanctissimam
Gertrudem, sanctae Deoque dilectae & illustris Gerbertae nobilem atque praeclaram genitricem; quae
videlicet Sancta Gerberta fuit mater insignis viri, & B. Rictrudis sacri mariti, nec non & Martyris Adal-
baldi. Cui scilicet Sanctae Gertrudi, sanctae viduitatis bravium apprehendenti, non minus devotam, non
minus gratam, pro carnalibus quibus sustentamur bonis, debemus venerationem; quae primitus ab ejus
donariis procedentia, B. Rictrudis cum marito & a marito accepit in dotem. Eadem vero domina nos-
tra, statim post mariti sui defunctione, quod saepe commendandum est, abrenuntians seculo, sua quae
fuerant, dimisit in hereditärem Congregationi Marceniensi, in Dei desundanti servitio. Quarto loco
in inferiori consessu [videre est] Sanctum Abbatem Jonatum, memoria & honore dignum, meritorum
qualitate praeclarum; cujus insignem conversationem crudeli verbere in tertia admonitione Malgerus
monachus expertus est, duabus admonitionibus praecedentibus ab eodem factis non adhibens fidem,
sed credere renuens, & quasi phantasmata reputans, quasi certam admonere vel exposcere, quam &
ipse Sanctus Jonatus admonebat vel exposcebat, sacram atque a Deo sibi concessam sacri corporis sui
fieri elevationem. Quinto loco [veneramur] beato Abbati Jonato vicinum & juxta positum Sanctum
Chrodobaldum, celebri memoria §que dignum, meritis gloriosum, sanctissimi Confessoris atque Pon-
tificis Amandi monachum & Praepositum.«
1059 Zur Skrofelheilung vgl. Galbert, Miracula, I, c. 4, S. 133A: »Quondam etiam, sicut antiquorum Patrum
veridica assertione relatum est, frequentabatur B. Rictrudis populoso accessu miserrima infestatione
vermium laborantium, quod genus morbi scroellae vulgariter nuncupatur; quod genus utique incom-
modi, compaginem membrorum, cui adhaeret fere sicut cancer, misere populatur.« Die Skrofelheilung
war eine Fähigkeit, die man den französischen Königen zusprach (vgl. P. du Verdier, Le toucher des
ecrouelles). Rictrud wird somit auch auf diese Weise in die Nähe der königlichen Familie gerückt.
1060 Zum Maurontuskult vgl. K. Uge, Creating the Monastic Past, S. 142-161.
 
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