322 | II. Die Abtei von Marchiennes
seien auch Gegenstände und Tiere als Beute von dort weggeführt worden.1296 Hiluin
sei deswegen von Abt Richard und seinen Mönchen vorgeladen worden und vor
ihnen erschienen. »Doch was tun?« bemerkt Galbert. »Vergeltung fordern? Aber
bei wem? Er sah sich niemandem untergeben.« Seine Verbrechen füllten jedenfalls
Bände.1297 Seine Gefangenen habe er auf unterschiedlichste Weise gefoltert und ge-
quält. Und wenn er sich nicht Raub und Mord hingegeben habe, seien in seiner
Burg grausame Tierspiele veranstaltet worden. Aus dem kleinen ruhigen Räuber-
nest schien sodann eine laute und große Stadt geworden zu sein.1298 Angesichts
dieser Verbrechen stelle sich die Frage, welche Gerechtigkeit Abt und Mönche von
diesem Verbrecher fordern wollten. Doch Hiluin sollte nicht unbestraft bleiben. Da
er nämlich keiner irdischen Gerechtigkeit unterzogen werden konnte, forderten sie
die göttliche Gerechtigkeit an. Sie erhoben ihre Klagen zum Himmel und erbaten
sich die göttliche »Rache«. Unter Glockengeläut habe man die Exkommunikation
gegen Hiluin ausgesprochen.1299 Genau ein Jahr später, am selben Tag, haben die
Glocken der Kirche erneut geläutet. Diesmal aber für die Seele Hiluins, der an einer
1296 Galbert, Miracula, II, c. 3, S. 138D-E: »Relictis vero foedis atque nefandis per multa terrarum spatia
vestigiis, eo vecordiae res processit, ut ecclesiastico juri servorumque Dei concessae liberalitati fidem
non servaret; sed & in B. Rictrudis liberam possessionem manum injicere praesumeret, neque Goiensis
villulae, a gaudio ut remur denominatae, spoliis parceret. Praedam itaque ab ipsa Goio sublatam, Mar-
ceniarum vicis invexit, & partem cujus cum militibus suis pro more suo divisit, reliquam quotidianis
obsoniis necessariam inquilinis suis reservandam deputavit. Beatae interim Rictrudis plebeculae mise-
rabilis planctus & ululatus in viciniis illis audiebatur, partim captivos abductos, partim rerum, partim
pecorum praedam aut spolia congemiscentis ac exigentis.«
1297 Galbert, Miracula, II, c. 3, S. 138 E-F: »Ipse tarnen tyrannus adest accersitus Abbati & Fratribus. [...]
Abbas, inquam, Richardus, & qui sub eo erant Fratres, cum tyranno multa de injusta, inusitata atque
inaudita rerum distractione; de libertate, liberalitate, de sanctitate, & B. Rictrudis futura solitaque ul-
tione; de ejusdem etiam in eadem B. Rictrudis Marceniensi villa, licet ingrata, licet violenta, tarnen sui
receptione, diu suppliciterque egerunt sed nil misericordiae, nil consolationis ab eo impetrare potuer-
unt. Sed neque clementi^ lex erat in lingua ejus. Quid ergo? Dolebat Abbas, dolebat Congregatio ejus.
Sed quid agerent? Vindictam expeterent? Sed a quo? Sub nullius fere redigebatur potestate. Sed de quo?
Cujus male gesta si alter Maro designaret, quae Bibliotheca caperet?«
1298 Galbert, Miracula, II, c. 3, S. 138F-139A: »Quid enim refert nosse misera spectacula captivorum, dira
vincula compeditorum, immensa pondera catenarum, cipporum crurifragium? Praeterea perfusionem
hiemalem congelati, amnis ardorem intolerabilem cremii concrematae pinguedinis; miseros tangi (se-
cundum illud Flacci) triumviralibus flagellis usque ad fastidium praeconis? Imo defatiscentes artus
longo p^dore carcerum, jubente, inspectante, nec compatiente tyranno, torqueri usque ad effusionem
sanguinis? Si quando vero, velut secundus Pharao, infestantis aurae instabili qualitate vesaniam suam
cohibente, cum curribus & equitibus non ingrediebatur mare sanguineum, id est, tumultum bellicum
rapinarum, caedium atque praedarum; vacabat de tota industria seu vigilantia spectaculis ferarum, ur-
sorum scilicet, equorum, taurorum, levi materia colligata, novum genus poenae, truci incendio sese
agitantibus, ostentantium. Jam equidem de raritate atque taciturnitate ignot§ villae, fere inaccessae,
nec adeo a popularibus frequentatae, utpote tarn nemoris quam inundantia circumflui amnis inclusae,
videbatur effecisse frequentiam atque inquietudinem clamosi municipii vel urbis populosae.«
1299 Galbert, Miracula, II, c. 3, S. 139A-B: »Verum post haec quam justitiam ab homine iniquo, scelesto,
atque doloso tarn Abbas quam Fratres exigerent? Prorsus nullam. Quid deinde? Remansit impunitum?
Nullo modo. Sed quid? Quoniam ergo ab homine de homine nullam expectabant justitiam, Dei ulterius
justitiam expetere non distulerunt. Vindictam caelitus requirentes, ad aures Domini Sabaoth clamores
seien auch Gegenstände und Tiere als Beute von dort weggeführt worden.1296 Hiluin
sei deswegen von Abt Richard und seinen Mönchen vorgeladen worden und vor
ihnen erschienen. »Doch was tun?« bemerkt Galbert. »Vergeltung fordern? Aber
bei wem? Er sah sich niemandem untergeben.« Seine Verbrechen füllten jedenfalls
Bände.1297 Seine Gefangenen habe er auf unterschiedlichste Weise gefoltert und ge-
quält. Und wenn er sich nicht Raub und Mord hingegeben habe, seien in seiner
Burg grausame Tierspiele veranstaltet worden. Aus dem kleinen ruhigen Räuber-
nest schien sodann eine laute und große Stadt geworden zu sein.1298 Angesichts
dieser Verbrechen stelle sich die Frage, welche Gerechtigkeit Abt und Mönche von
diesem Verbrecher fordern wollten. Doch Hiluin sollte nicht unbestraft bleiben. Da
er nämlich keiner irdischen Gerechtigkeit unterzogen werden konnte, forderten sie
die göttliche Gerechtigkeit an. Sie erhoben ihre Klagen zum Himmel und erbaten
sich die göttliche »Rache«. Unter Glockengeläut habe man die Exkommunikation
gegen Hiluin ausgesprochen.1299 Genau ein Jahr später, am selben Tag, haben die
Glocken der Kirche erneut geläutet. Diesmal aber für die Seele Hiluins, der an einer
1296 Galbert, Miracula, II, c. 3, S. 138D-E: »Relictis vero foedis atque nefandis per multa terrarum spatia
vestigiis, eo vecordiae res processit, ut ecclesiastico juri servorumque Dei concessae liberalitati fidem
non servaret; sed & in B. Rictrudis liberam possessionem manum injicere praesumeret, neque Goiensis
villulae, a gaudio ut remur denominatae, spoliis parceret. Praedam itaque ab ipsa Goio sublatam, Mar-
ceniarum vicis invexit, & partem cujus cum militibus suis pro more suo divisit, reliquam quotidianis
obsoniis necessariam inquilinis suis reservandam deputavit. Beatae interim Rictrudis plebeculae mise-
rabilis planctus & ululatus in viciniis illis audiebatur, partim captivos abductos, partim rerum, partim
pecorum praedam aut spolia congemiscentis ac exigentis.«
1297 Galbert, Miracula, II, c. 3, S. 138 E-F: »Ipse tarnen tyrannus adest accersitus Abbati & Fratribus. [...]
Abbas, inquam, Richardus, & qui sub eo erant Fratres, cum tyranno multa de injusta, inusitata atque
inaudita rerum distractione; de libertate, liberalitate, de sanctitate, & B. Rictrudis futura solitaque ul-
tione; de ejusdem etiam in eadem B. Rictrudis Marceniensi villa, licet ingrata, licet violenta, tarnen sui
receptione, diu suppliciterque egerunt sed nil misericordiae, nil consolationis ab eo impetrare potuer-
unt. Sed neque clementi^ lex erat in lingua ejus. Quid ergo? Dolebat Abbas, dolebat Congregatio ejus.
Sed quid agerent? Vindictam expeterent? Sed a quo? Sub nullius fere redigebatur potestate. Sed de quo?
Cujus male gesta si alter Maro designaret, quae Bibliotheca caperet?«
1298 Galbert, Miracula, II, c. 3, S. 138F-139A: »Quid enim refert nosse misera spectacula captivorum, dira
vincula compeditorum, immensa pondera catenarum, cipporum crurifragium? Praeterea perfusionem
hiemalem congelati, amnis ardorem intolerabilem cremii concrematae pinguedinis; miseros tangi (se-
cundum illud Flacci) triumviralibus flagellis usque ad fastidium praeconis? Imo defatiscentes artus
longo p^dore carcerum, jubente, inspectante, nec compatiente tyranno, torqueri usque ad effusionem
sanguinis? Si quando vero, velut secundus Pharao, infestantis aurae instabili qualitate vesaniam suam
cohibente, cum curribus & equitibus non ingrediebatur mare sanguineum, id est, tumultum bellicum
rapinarum, caedium atque praedarum; vacabat de tota industria seu vigilantia spectaculis ferarum, ur-
sorum scilicet, equorum, taurorum, levi materia colligata, novum genus poenae, truci incendio sese
agitantibus, ostentantium. Jam equidem de raritate atque taciturnitate ignot§ villae, fere inaccessae,
nec adeo a popularibus frequentatae, utpote tarn nemoris quam inundantia circumflui amnis inclusae,
videbatur effecisse frequentiam atque inquietudinem clamosi municipii vel urbis populosae.«
1299 Galbert, Miracula, II, c. 3, S. 139A-B: »Verum post haec quam justitiam ab homine iniquo, scelesto,
atque doloso tarn Abbas quam Fratres exigerent? Prorsus nullam. Quid deinde? Remansit impunitum?
Nullo modo. Sed quid? Quoniam ergo ab homine de homine nullam expectabant justitiam, Dei ulterius
justitiam expetere non distulerunt. Vindictam caelitus requirentes, ad aures Domini Sabaoth clamores