Ordo ecclesiasticus in unitate fratrum Bohemorum.
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nicht ewig sind, so sollen, damit später die Kirche
nicht an Geistlichen Mangel leide, alle ad montem
pietatis beisteuern, jeder nach seinem Gutdünken
ohne jedern Zwang, damit aus diesem allgemeinen
Schatz für würdige Geistliche und die Erziehung
der Jünglinge gesorgt werden könne.
§ 10. Damit dieser Schatz treu in jedern
Gebiete verwaltet werde, soll die Kirche Gottes
ehrliche und gottesfürchtige Diakonen wählen, aus
welchem Stande sie will, denen sie ihn anvertraut,
damit sie ihn unter ihre Obhut nehmen und nach
den Bestimmungen der Generalsynode verwalten.
§11. Diese Diakonen sollen verpflichtet sein,
vor der Generalsynode denen Rechenschaft über
ihre Amtsführung abzulegen, welche dazu von der
Synode bestimmt werden.
§ 12. Die geistlichen Senioren jedes Gebietes
sollen Visitationsbücher führen, in richtiger Ord-
nung, ausführlich und treu geschrieben, mit dem
Zeugniss der übrigen Senioren versehen. Diese
Bücher sind zum Beleg ihres Fleisses der General-
synode vorzulegen.
§ 13. Insonderheit soll der Senior die Geist-
lichen schildern, welche er während des Jahres
1). Die Kirchenordnung
Nach der Fassung der Sy:
59. Ordo ecclesiasticus in
[Nach Comenius, Historia fratrum Bc
Nullam hominum societatem, regnum, civita-
tem, domum, imo nullam creatam rem citra ordinem
certum consistere posse, sed illico labefactari,
nutare, labi omnia, totius universi exemplis con-
stat satis, nec igitur ecclesia, quae domus est
dei, 1. Timot. III. 15. et civitas magni regis,
Psalm. XLIIX. 3. et regnum dei, Matth. XX. 1.
nisi ordine certo constare potest. Hinc aposto-
lus: Omnia decenter et secundum ordinem fiant,
1. Cor. XIV. 40. Qui ordo etiamsi non in omni-
bus ecclesiis unus idemque servari possit, certum
tamen est, unamquamque particularem ecclesiam,
quo plus ordinis habet, eo firmius stare, eo iucun-
dius florere. Atque hac consideratione moti primi
unitatis nostrae fundatores cum se ab idolo-
latris separassent, non id solum egerunt (quamuis
primario) ut doctrinae puritatem, et vitae christianae
simplicitatem, restituerent, sed etiam, ordinis
vinculo utrumque illud in se, et se in utroque
illo, firmarent. Disposuerunt igitur, deo auxili-
ante, tum se ipsos, ad sanctam illam societatem,
tum res ad purum dei cultum, ecclesiaeque aedi-
ficationem, spectantes, quam optime vel ad apo-
Sehling, Kirchenordnungen. IV.
ins Amt eingesetzt hat, ebenso die, welche er
noch als Katechisten belässt, damit die Kirche
Gottes Kunde von ihren Streitern erhalte, ob sie
Überfluss oder Mangel an ihnen habe und ob sie
im Kampfe ausdauern.
§ 14. Die Lehre des Stancar sollen sie schon
von dieser Synode an öffentlich in der Predigt
verurteilen, ohne noch die Personen zu nennen,
welche dieselbe lehren und welche durch sie ver-
führt sind. Diesen möge Gott der Herr Bekehrung
verleihen!
§ 15. Es soll niemand für seine Person in
der Kirche Gottes irgend eine Neuerung einführen
dürfen, damit überall einmütige Einigkeit herrsche.
Einstweilen soll sich niemand an der Verschieden-
heit der obrigkeitlichen Ämter stossen, bis Gott
der Herr die Union mit unseren grosspolnischen
Brüdern geben wird, nach der diese herzlich ver-
langen.
§ 16. Einmal im Jahre soll mit Gutheissung
der ganzen Kirche Gottes eine Generalsynode statt-
finden. Deshalb haben wir, Dank der Gnade
Gottes auf die nächste Synode die Erwägung ver-
schoben, wo und wann sie alljährlich bequemer
Weise sein soll.
der Böhmischen Brüder.
node von Jerawitz. 1616.
unitate fratrum Bohemorum.
lemorum. S. 7—56. Vgl. oben S. 256.]
stolicae et primitivae ecclesiae formam poterant,
vel praesens tum in persecutionibus constitutae
ecclesiae status permittebat, quod enarraturi modo
in septem tribuemus capita.
I. Primo exhibebitur ordo totius unitatis in
genere.
II. Ordo ministrorum et synodorum.
III. Ordo ministerii, seu modus sacra mini-
strandi publice.
IV. Ordo ministrorum domesticus, sive. vitae
privatae ministrorum ratio.
V. Ordo auditorum privatus.
VI. Ordo visitationum, sive inspectionis super-
iorum ad inferiores.
VII. Ordo disciplinae, qua veluti vinculo ista
omnia continentur.
Cap. I.
De ordine totius unitatis in genere.
Ordo unitatis fratrum in genere est tum rerum,
ad sacrum dei cultum pertinentium, certa iuxta
dei verbum distinctio, tum personarum, in con-
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nicht ewig sind, so sollen, damit später die Kirche
nicht an Geistlichen Mangel leide, alle ad montem
pietatis beisteuern, jeder nach seinem Gutdünken
ohne jedern Zwang, damit aus diesem allgemeinen
Schatz für würdige Geistliche und die Erziehung
der Jünglinge gesorgt werden könne.
§ 10. Damit dieser Schatz treu in jedern
Gebiete verwaltet werde, soll die Kirche Gottes
ehrliche und gottesfürchtige Diakonen wählen, aus
welchem Stande sie will, denen sie ihn anvertraut,
damit sie ihn unter ihre Obhut nehmen und nach
den Bestimmungen der Generalsynode verwalten.
§11. Diese Diakonen sollen verpflichtet sein,
vor der Generalsynode denen Rechenschaft über
ihre Amtsführung abzulegen, welche dazu von der
Synode bestimmt werden.
§ 12. Die geistlichen Senioren jedes Gebietes
sollen Visitationsbücher führen, in richtiger Ord-
nung, ausführlich und treu geschrieben, mit dem
Zeugniss der übrigen Senioren versehen. Diese
Bücher sind zum Beleg ihres Fleisses der General-
synode vorzulegen.
§ 13. Insonderheit soll der Senior die Geist-
lichen schildern, welche er während des Jahres
1). Die Kirchenordnung
Nach der Fassung der Sy:
59. Ordo ecclesiasticus in
[Nach Comenius, Historia fratrum Bc
Nullam hominum societatem, regnum, civita-
tem, domum, imo nullam creatam rem citra ordinem
certum consistere posse, sed illico labefactari,
nutare, labi omnia, totius universi exemplis con-
stat satis, nec igitur ecclesia, quae domus est
dei, 1. Timot. III. 15. et civitas magni regis,
Psalm. XLIIX. 3. et regnum dei, Matth. XX. 1.
nisi ordine certo constare potest. Hinc aposto-
lus: Omnia decenter et secundum ordinem fiant,
1. Cor. XIV. 40. Qui ordo etiamsi non in omni-
bus ecclesiis unus idemque servari possit, certum
tamen est, unamquamque particularem ecclesiam,
quo plus ordinis habet, eo firmius stare, eo iucun-
dius florere. Atque hac consideratione moti primi
unitatis nostrae fundatores cum se ab idolo-
latris separassent, non id solum egerunt (quamuis
primario) ut doctrinae puritatem, et vitae christianae
simplicitatem, restituerent, sed etiam, ordinis
vinculo utrumque illud in se, et se in utroque
illo, firmarent. Disposuerunt igitur, deo auxili-
ante, tum se ipsos, ad sanctam illam societatem,
tum res ad purum dei cultum, ecclesiaeque aedi-
ficationem, spectantes, quam optime vel ad apo-
Sehling, Kirchenordnungen. IV.
ins Amt eingesetzt hat, ebenso die, welche er
noch als Katechisten belässt, damit die Kirche
Gottes Kunde von ihren Streitern erhalte, ob sie
Überfluss oder Mangel an ihnen habe und ob sie
im Kampfe ausdauern.
§ 14. Die Lehre des Stancar sollen sie schon
von dieser Synode an öffentlich in der Predigt
verurteilen, ohne noch die Personen zu nennen,
welche dieselbe lehren und welche durch sie ver-
führt sind. Diesen möge Gott der Herr Bekehrung
verleihen!
§ 15. Es soll niemand für seine Person in
der Kirche Gottes irgend eine Neuerung einführen
dürfen, damit überall einmütige Einigkeit herrsche.
Einstweilen soll sich niemand an der Verschieden-
heit der obrigkeitlichen Ämter stossen, bis Gott
der Herr die Union mit unseren grosspolnischen
Brüdern geben wird, nach der diese herzlich ver-
langen.
§ 16. Einmal im Jahre soll mit Gutheissung
der ganzen Kirche Gottes eine Generalsynode statt-
finden. Deshalb haben wir, Dank der Gnade
Gottes auf die nächste Synode die Erwägung ver-
schoben, wo und wann sie alljährlich bequemer
Weise sein soll.
der Böhmischen Brüder.
node von Jerawitz. 1616.
unitate fratrum Bohemorum.
lemorum. S. 7—56. Vgl. oben S. 256.]
stolicae et primitivae ecclesiae formam poterant,
vel praesens tum in persecutionibus constitutae
ecclesiae status permittebat, quod enarraturi modo
in septem tribuemus capita.
I. Primo exhibebitur ordo totius unitatis in
genere.
II. Ordo ministrorum et synodorum.
III. Ordo ministerii, seu modus sacra mini-
strandi publice.
IV. Ordo ministrorum domesticus, sive. vitae
privatae ministrorum ratio.
V. Ordo auditorum privatus.
VI. Ordo visitationum, sive inspectionis super-
iorum ad inferiores.
VII. Ordo disciplinae, qua veluti vinculo ista
omnia continentur.
Cap. I.
De ordine totius unitatis in genere.
Ordo unitatis fratrum in genere est tum rerum,
ad sacrum dei cultum pertinentium, certa iuxta
dei verbum distinctio, tum personarum, in con-
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