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Wolgast, Eike [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Hrsg.]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Hrsg.]; Sehling, Emil [Begr.]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (4. Band): Das Herzogthum Preussen, Polen, die ehemals polnischen Landestheile des Königreichs Preussen, das Herzogthum Pommern — Leipzig: O.R. Reisland, 1911

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https://doi.org/10.11588/diglit.26785#0362
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Das Herzogthum Pommern.

wert, denn dat men allene dorch den geloven an
Christum fram unde salich werde, als dar sind
alle minschen gebot, van sulken godtlosen gades
deenst, dar men sick mit werken will rechtverdich
maken unde den hemmel vordenen, anröpinge,
vörbede, unde vordenst der hiligen, afflat, walfart,
item alle mönnekerie, nonnerie mit eeren gelöfften,
missen als ein offer vor de levendigen unde doden
toerlösende de seelen ut dem fegevüre, item alle
observantien der dage, spise, klederen, stift kercken,
unnüten altaren, vigilien, seelmissen, memorien etc.
Item alle gedichtede wiggingen, der krüdere,
lichte, waters, soltes, kercken, glocken, wins unde
wat des geswarmes meer is weder den geloven an
Jesum Christum unsen enigen salichmaker, dorch
ingevinge des düvel ingevöret, uppe dat wi van


alse deme vadere unde insem heren Jesu Christ
denen mit einem frien unde willigen gemöte, unde
unsen vader im hemmel umme deser gnade willen
prisen. Amen.
Dat düdesche benedictus.
Gelavet si de here, de godt Israel,
Went he hefft besocht und erlöset sin volk,
Und hefft upgerichtet ein horne des heils
In dem huse sines deeners David.
Und so vort an bet up dat ende, mit dem
düdeschen gloria patri; dar na balde volget dese
antiphen:
Gelavet si de here, de godt Israel.
Dat dudesche agnus dei; so balde de
lüde communiceret hebben, alle andere sank sal
denne flux uphören, unangesehn ein angehaven
leed mit allen verschen nicht utgesungen si:
Christe, du lam gades, de du drechst de sund
der werld, vorbarm di unser.
Tertio in line sic canitur.
Giff uns dinen frede, Amen.
Dat dudesche magnificat und nunc dimittis.
Mine seel erhebt den heren, unde min geist
frewt sick in gott, minem heiland.
Went he hebt de nedricheit siner magd an-
geseen, sü van nu an werden mi salich prisen
alle kindes kind.

Unde so vort an bet ant ende, doch ane dat
gloria patri; wente dat volget na im nunc dimittis,
na dem lesten versehe des magnificat, volget balde
dese antiphen:
Christum unsen heiland, ewigen godt, Marien
sön, prise wi in ewicheit, amen.
Bald heff dat nunc dimittis- an, under deser
lesten note eine quinte, so klinget idt wol unde
recht.
Here, nu lestu dinen deener im frede varen,
als du gesecht heffst.
Went mine ogen hebben dinen heiland geseen,
den du beredet heffst vor allen volkern.
Eie leecht to erlüchten de heiden, und to pris
dines volkes Israel.
Eer si dem vader, und dem sön, und dem
hiligen geist.
Als id, was im anfang und blifft nu und stedes
in ewicheit, amen.
Dat dudesche si bona etc.
Heb wi dat gut entfangen ut der hand des
heren, worümm scholde wi ock dat böse
nicht liden.
De here hebt idt gegeven, de here hebt idt ge-
namen, als idt dem heren behaget, so is idt
gescheen, de name des heren si gelavet.
Ick bin naket van miner moder live gebaren,
naket möt ick weder wech varen.
De herr hebt idt gegeven.
Finis.
Dese na volgende latinische vormaninge unde
tidlike ordeninge, vor de over gebleven personen
in den veelt clösteren unde in den stiften, de me
nu anders nergende to bruken kan, hebbe ick
Johannes Bugenhagen, doctor, gestellet, alse mi
dat im landtage to nien Treptow up Lucie
MDXXXIIII de dorchlüchten hochgebaren försten
unde heren, heren Barnim unde heren Philippus,
gevedderen hertogen to Stettin, Pamern etc. up-
gelecht unde bevalen hebben.
Si quid voluerint cantare monachi.
Et reliqua omnia quae sequuntur, manu mea
scripta, hic excudantur usque in finem.
Gedrucket to Wittenberch dorch Franz
Schlösser. M. CCCCC XXX V.

67. Pia et vere catholica et consentiens veteri ecclesiae ordinatio caeremoniarum in ecclesiis
Pomeraniae. 1535.
[Vergleiche oben S. 306.]
Si quid voluerint cantare monachi, qui adhuc | sic instituant animum verbo dei et fide christiana
in monasteriis reliqui sunt, primum et ante omnia ut certo sciant, solum Christum coram deo patre
 
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