Metadaten

Wolgast, Eike [Editor]; Seebaß, Gottfried [Editor]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Editor]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Editor]; Sehling, Emil [Bibliogr. antecedent]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (4. Band): Das Herzogthum Preussen, Polen, die ehemals polnischen Landestheile des Königreichs Preussen, das Herzogthum Pommern — Leipzig: O.R. Reisland, 1911

DOI Page / Citation link: 
https://doi.org/10.11588/diglit.26785#0474
Overview
loading ...
Facsimile
0.5
1 cm
facsimile
Scroll
OCR fulltext
456

Das Herzogthum Pommern.

de gemeenschop der hochwerdigen sacramente unde
aller hiligen emter, in der gemeine, ane de pre-
dige , bet dat he sich bekeret to unsem einigen
heilande, de dem sinkenden Petro de hand rekede
unde kenen sünder wil vorlaren hebben, vormanen
ock alle frame christen, de sich gehorsame lede-
mate der hiligen christliken kercken erkennen,
dat se en alse einen moetwilligen unboetverdigen
vormiden, up dat se nicht siner sünde mit em
deelhaftich werden, alse de hilige geist dorch
S. Paulum unde S. Johannem uns leret, 1. Corinth.5.,
1. Johan. 5.
Wo överst de vorbannede, den öffentlick
publiceerden bann unde gewalt der kercken, vam
herren Jesu Christo ingesettet, moetwillich unde
halstarrich würde vorachten, schal de pastor den
superintendenten sölckes notificeren, dar up schal
dat consistorium bi der avericheit jeders ordes,
brachium seculare, edder wo de sümich, uns de
landesförsten anropen, den moetwilligen mit ge-
venkenisse up bestemmede tidt to strafede.
Wo he im kerker tor penitenz kümt, mach
em eine drechlike geltbote, to erholdinge der con-
sistorien edder tom dele an milde saken to
wendende, lut des consistorii instruction, na eines
jederen stande unde vormögen, uperlecht werden,
mit bevel, dat he erlege de upgelopenen unkosten.
De nichtes hebben, unde noch halstarrich, ane
höpen tor beteringe sint, schal de avericheit, up
anvörderinge des consistorii, mit edder ane lives
strafe, des landes edder eines gewissen ordes vor-
wisen.
X.
Van öffentliker absolution, der de im
banne geweset edder in apenbare sünde
unde ergernisse gevallen sint.
legen apenbare sünde höret apenbare bote,
jegen öffentlike ergernisse der christliken gemeine
hört wedderümme öffentlike christlike vorsöninge j
mit dersülvigen, nicht allene darümme, dat men
de, de apenbar sündigen, alse Paulus secht, vor
allen strafe, up dat de anderen sick früchten,
sunder dat de apenbare sünder sick mit der ge-
meine gades, de he geergert hefft, vorsöne. Vor-
biddet men sinen broder unde sinen negesten, den
men belediget hefft, wo vele mer is men schüldich, !
to vorbiddende, de uterwelde gemeine Christi, de
men apenbar geergert hefft? So mot ock de
apenbare sünder wedderümme in de gemeenschop
der hiligen gades, dar ut he dorch de ergernisse
gevallen was, angenamen unde sine bote unde
absolution der ganzen gemeine vormeldet werden,
dat se en vor einen christen holden, aver siner
bote sick • mit den engelen im hemmel fröuwen,
gade danken unde christlike leve an em bewisen.

Darümme schölen de jenen, de in öffentlike sünde
unde laster gevallen, edder in dem banne geweset
sint, in der privat absolution nicht togelaten,
sunder wenn se dorch gades gnade tor bote kamen,
vor der ganzen christliken gemeine, na der form,
de her na steit, wedder angenamen werden.
Unde schölen de parrherren unde predigere
vormanet unde vorwarnet sin, alse se ock de
superintendenten in synodis vaken underrichten
schölenn, dat de öffentlike anneminge der apen-
baren sünder nicht darhen schal gerichtet sin, dat
de gevallenen elenden personen mit schimp unde
mer vorbitteringe bedrövet werden, sunder de
seelsorger schölen sick in dem fall, wenn se nu
tor bote kamen, bekümmert unde blöde sint,
vederliek unde tröstlick jegen se betögen, alse de
vader den vorlarnen söne in groter barmherticheit,
dorch unutsprecklike gnade mit fröwden annimt,
Luce 10. Wente sölcke absolution unde recon-
ciliation, nicht alse de excommunication up gades
torne, aver sünde, sunder up luter gnade unde
güdicheit, jegen de apenbaren sünder, wenn se
boetverdich sint, schal gerichtet sin, unde schölen
de parrherren weten, dat publica absolutio nicht
is actus legis, sed actus evangelii, nicht actus irae, sed
merae gratiae, nicht actus rigoris, sed actus dilec-
tionis unde höret nicht ad clavem ligandi, sunder
ad clavem solvendi, dat is, de öffentlike absolution
is nicht ein werk des gesettes, sunder des evan-
gelii, nicht sölck ein werk, darinne men gades
torne scholde scherpen, alse in dem banne na
gades worde gescheen mot, sunder is ein luter
gnaden werk, dar inne im namen Jesu Christi,
de allerhögeste trost, van vorgevinge der sünde,
aver den bedröveden sünder, upt aller tröstlikeste
unde fründlikeste mii sachtmödigem geiste ge-
spraken, barmherticheit unde christlike leve jegen
em bewiset werd. Darümme is idt ein erdom,
dat vele de öffentlike absolution vor den bann
anseen unde dar vör holden.
Forma der öffentliken absolution unde reconciliation mit der
christliken gemeine.
Wenn ein apenbar ergerlick sünder, edder
de im banne geweset is, up gescheene vormaninge
edder vor sick dorch gnade des hiligen geistes
boetverdich werd unde den trost des evangelii mit
dem hochwerdigen sacramente begeret, schal de
parrherre en an den superintendenten unde con-
sistorium remitteren, edder up des boetverdigen
sünders unkosten, so idt wit affgelegen is, allen
bericht an den superintendenten schriven. Dar
up dat consistorium, vormöge der instruction pro-
cederet. Na entfangener erkleringe schal de
pastor den sünder am sonavende tor vesper in de
kercke bescheden, mit bevel, dat he twe edder
dre siner fründe, frame christen mit sick bringe,
 
Annotationen
© Heidelberger Akademie der Wissenschaften