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Wolgast, Eike [Editor]; Seebaß, Gottfried [Editor]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Editor]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Editor]; Sehling, Emil [Bibliogr. antecedent]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (4. Band): Das Herzogthum Preussen, Polen, die ehemals polnischen Landestheile des Königreichs Preussen, das Herzogthum Pommern — Leipzig: O.R. Reisland, 1911

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https://doi.org/10.11588/diglit.26785#0477
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Agenda von 1500.

up dat mine tuunge dine gerechticheit unde grund-
lose barmherticheit prise.
Ein godtfrüchtich vorstendich seelsorger wert
wol weten, wo he sölcke bedrövede, arme sündere
upt aller tröstlikeste, mit den vörnemesten trost-
spröken des evangelii unde exempeln der schrift
trösten, van allen stricken unde vürigen pilen des
düvels, mit gnade unde hülpe des biligen geistes,
im namen Jesu Christi redden schal, dat se in
sünden, wenn de tretende worm im herten up-
waket, nicht vortzagen, alse Cain, Saul, Judas,
sunder dorch de gnade Christi, de averwinninge
beholden, unde frede im herten krigen, alse David,
Manasse, Petrus, de scheker am crüze etc.
To ende na entfangener absolution, wen
he van dem parrherren gan wil, mach men
tom affschede, to mer trost unde vorsekeringe
fragen:
Min broder, wiltu di ock in dinem herten nu
to freden geven, unde di up de grundlose barm-
herticheit gades dorch Christum Jesum vorlaten,
up gades wort im vasten geloven, den düvel. mit
sinen anvechtingen, dorch de gnade Christi aver-
winnen ?
Antwert: Ja.
Wiltu di ock beteren, unde wat di van der
godtlosen werlt vor schimp unde scherz, diser
sünde unde bekeringe halven weddervaret, im
hiligen geiste frölick vorachten unde gade danken?
Antwert: Ja.
Godt tröste di mit siner gnade unde helpe di
mit sinem biligen geiste, ga hen im frede unde
sündige nicht mer.
Des volgenden sondages schal de parrherre
am ende des sermons, vor dem testamente der
ganzen gemeine ditsülvige vorkündigen, also:
Leven fründe im herren Christo, idt is leider
N. N. in unser gemeine dorch list des bösen
viendes unde minschlike swackheit in grote sünde
gevallen, hefft godt vortörnet, vele christen ge-
ergert unde bedrövet. He is överst dorch gades
gnade tor bote gekamen unde hefft de hilige ab-
solution entfangen.
Alse en nu godt dorch Jesum Christum to
gnaden angenamen hefft, so nemet gi en ock an,
gelick alse ick en vor godt in der absolution an-
genamen hebbe unde im namen Jesu Christi hir
in juwer vorsamlinge anneme, in der gemeenschop
der biligen gades, dat he wedder mit uns der
hochweerdigen sacramente deelhaftich si.
Alse överst fröuwde im hemmel is, vor den
engeln gades, wenn sündere sick bekeren, vor-
mane ick alle godtfrüchtige, frame christen, dat
gi godt dem vader aller barmherticheit danken,
dat he disen vorlarnen söne, dorch Jesum Christum
unsen heiland, mit den ogen der barmherticheit

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hefft angeseen, sin herte bekeret, em de sünde
vorgeven, unde biddet, dat unse herre Jesus
Christus disen sinen vall im gerichte gades, in
sinem egenen herten unde bi der ganzen christ-
liken gemeine, im hemmel unde up erden, dorch
sin blot delge, en dorch sinen geist im troste unde
im willen gades erholde.
To deme vormane ick juw, dat gi christlike
leve unde barmherticheit an em’ertögen, em disen
feil vorgeven, vorgeten, nicht uprücken, sunder
na dem achten gebade gades todecken, en herna
ehren unde vörderen, wor ein jeder kan, juw aver
siner bote mit den engelen im hemmel fröuwen,
unde gedenke ein jeder in gades früchte an sine
egene sünde, erkenne de grote gewalt des düvels
unde minschlike swackheit, wake unde bede, dat
he nicht in vörsökinge valle unde vorsinke.
Wente kene sünde is so grot, dar in wi nicht
vallen könen, wenn godt de hand affthüet, alse
men süet an Aaron, David unde andern groten
hiligen. Darümme leven christen weset barm-
hertich, bewiset ungefarwede leve undereinander,
wol dar steit, see to, dat he nicht valle.
Dar na geit de boetverdige sünder mit den
andern tor communion, indifferenter, ane sunder-
like ceremonien.
Dewile överst de werlt unde gemene mann,
ut blindheit unde anstiftinge des düvels, vele ut
erdom unde unvorstande, de öffentlike absolution
vor de gröteste schande, schimp, hohn unde un-
gelimp ansüet, alse allerlei vorkerede rede dar
van vallen, vaken wol ein ganz amt, gilde edder
gemeenschop sick to hope rottet unde willen
apenbare sünder nicht in erer geselschop liden,
allene hir umme, so se de öffentlike absolution
entfangen etc. Schölen parrherren unde prediger
de gemeine vaken ut gades worde hir jegen under-
richten, den erdom unde vorkereden wahn strafen,
densülven mit lere unde vormaninge ut den herten
riten.
Wo överst jemand wegen des vormeenden,
erdichteden schimpes edder up jemandes rotterie
edder undersettinge der öffentliken absolution
moetwillich edder böslick wedderstrevede, schal
de pastor sölckes an den superintendenten unde
consistorium, up der kercken unkost, welckere de
diacone vorstrecken schölen, gelangen, de werden
dorch ordentlike geistlike censuren unde dorch
anreginge bi der avericheit, dem wrevel stüren,
unde den unboetverdigen, ungehorsamen, apen-
baren sünder tor bote edder in den bann bringen.
Dotslegere unde der geliken apenbare sündere
schal men, wo nicht in krankheit dodes gevare
vorhanden is (in dem vall men der kerckenorde-
ninge volgen schal) tor absolution unde sacramente
nicht staden, se sint denne mit dem gerichte unde
mit dem parte vordragen. Wo överst dat wedder-
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