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Wolgast, Eike [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Hrsg.]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Hrsg.]; Sehling, Emil [Begr.]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (4. Band): Das Herzogthum Preussen, Polen, die ehemals polnischen Landestheile des Königreichs Preussen, das Herzogthum Pommern — Leipzig: O.R. Reisland, 1911

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https://doi.org/10.11588/diglit.26785#0502
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484

Das Herzogthum Pommern.

Vor einen exekution-brief. . . .
So oft einer nicht compariret,
strafe.. .
Vor einen zeugen zu verhören, soll
in alles genommen werden . .

flor.
ßl.
1
1
16


Was hierinn nicht begriffen, hat das consisto-
rium nach billigkeit selbst dermassen zu taxiren, dass
sich niemand zu beschweren. Von diesem gerichts-
fällen wird die zugehörige nothdurft zum schreiben
erzeuget, und da was übrig ist, theilet der ver-
walter mit dem notario. Das strafgeld propter
contumaciam theilet superintendent und verwalter
mit den consistorialibus, dass es halb dem ver-
walter, die andere hälfte dem superintendenti und
den consistorialen bleibe.
Was von den ecclesiasticis censuris auf er-
mässigung des consistorii, oder aus freiwilligkeit
von dem, der pecciret, gegeben und entrichtet wird,

davon soll der kirchen der stadt, da das consisto-
rium gehalten, ein theil, dem consistorio auch ein
theil zukommen; welcher theil wiederum halb
dem superintendenten und verwalter, und halb den
andern consistorial-räthen verbleiben soll. Der
notarius behält für sich alles copiisten-geld, item
vor die verträge, die er selbst concipiret; jedoch
soll er auch nicht über billigkeit, sondern nach
grösse seiner arbeit dafür fordern.
Und ob sich der notarius mit den parteien
derhalben nicht entscheiden könnte, soll die mässi-
gung bei dem superintendenten und verwalter
stehen.
Dem famulo wird für eine jegliche mündliche
citalion 1 fl. gegeben.
Dem boten für citationes, mandata und andern
briefen, über land zu tragen, nach meilen weges,
wie sonst an jedem orte gewöhnlich ist.

78. Statuta synodica in ecclesiis Pomeraniae, promulgata in synodo Gryphenhagia.

Anno 1574. 18.
[Nach St.-A. Stettin, Stettin. Arch. P. I.,
Caput I.
De doctrina et studiis pastorum.
I.
Pastores et ministri ecclesiae omnes sint
consentientes et constantes in sincero consensu
doctrinae coelestis, juxta scripta prophetica et
apostolica, symbola, Augustanam confessionem, ejus
apologiam, et catechismos Lutheri.
II.
Fugiant impia et falsa dogmata, sectas fana-
ticas, et peregrinas opiniones, inprimis errores de
sacramento coenae domini, Zvinglii, Calvini, et
similium, veram et substantialem corporis Christi
praesentiam cum pane negantium, nec frivolis
rixis, de doctrina alibi temere motis, se ad-
misceant.
III.
Non spargent, voce vel scripto, novas aut
peregrinas opiniones, vel alibi motas, vel mente
secum conceptas, nisi ante in synodo veris funda-
mentis verbi dei analogias fidei esse demonstra-
verint. Hoc enim nervo consensus doctrinae, et
tranquillitas in ecclesiis Pomeraniae, dei beneficio,
longo tempore conservata est.
IV.
Assidui et diligentes sint in studio theo-
logico, et in precatione. Legant quotidie textum

et 19. die Junii.
Tit. Nr. 32, Bl. 186 ff. Vgl. oben S. 327.]
biblicum, caput unum atque alterum ex veteri et novo
testamento, psalmos duos aut tres, locos communes
domini Philippi, examen nostrum ordinandorum,
vel corpus doctrinae ordine; eruditiores adjungant
lectionem chronici Philippi, et historiae ecele-
siasticae. Addant et libros pios et utiles patrum,
et scriptorum veterum et recentium, quos tamen
legant cum judicio, probantes omnia, et tenentes,
quod cum norma verbi dei congruit.
V.
Conciones ad ecclesiam faciant, non ex tem-
pore1), sed diligenter praemeditatas, et accom-
modent eas ad suum gregem, docendo, arguendo,
consolando et exhortando, in zelo sancto, in
spiritu mansuetudinis, non ad destructionem, sed
ad aedificationem.
VI.
In concionibus de usitatis evangeliis et de cate-
chismo potissimum sequantur postillas Lutheri, et
majorem catechismum ejus, unde desumant ea,
quae suae ecclesiae utilia et salutaria esse judicant.
Aliorum postillas et catecheses, sed paucas et
bonas, cum his conferant, varietatem fugiant, et
parvum catechismum Lutheri per majorem ejus
catechismum explicent.

1) Der Druck bei Moser, Corp. iur. eccles. II,
S. 774 ff. hat hier noch: „aut ex libro legant“.
 
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