Ausschreiben Herzog Gottfrieds von 1582.
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lichen concordienbuchs, vielleicht dass wir nu-
mehr nicht weiters des heil, römischen reichs glied,
sondern aus eusserster erzwungener noth anderer
jurisdiction unterworfen, und dienstpflichtig sein
mussen, mit unsern kirchen und schulen nicht
gefördert, sondern im selben präteriret und uber-
gangen worden, so sein und bleiben wir doch
durch gottes gnedigen beistand und seines heiligen
geistes kraft und verleihung, derselben lehre,
glauben und erkenntniss in ermeltem concordien-
buch lengig und ordentlich begriffen, bis an unser
seliges sterbstundelein, und wollen durchaus von
allen und jeden unsern unterthanen, geistlichen
und weltlichen, dass sie nicht weniger als wir,
gott lob und dank ! auch nicht anders, insgemein
und besonders an ihm gespüret und vermerket,
dabei bestendiglichen beharren bleiben und aus-
tauren. Auch wird obgedachter unser rath und
kirchenvisitator sammt den namgemachten seinen
mitdeputirten mit euch reden und schliessen, mit
was besserer ordenung und zeit die kindtaufungen
in der woche zu lande mügen gehalten und, wie
bishero geschehen, die sonntagspredigt und gottes-
dienst durch vorigen missbrauch und abfördern
der pastorn nicht geseumet oder entzogen worden
und was dergleichen zu ausbreitung und heiligung
gottesreichs mit euch mehr zu bereden und zu
volnziehen, wird vonnöten sein. Worauf an ob-
gedachte alle unsere unterthanen, gnediges ernstes
und zuverlessiges begehren, ihr wollet nicht allein
diesen unsern abgefertigten und deputirten visi-
tatorn ihres anbringens, gleich wir selbst zugegen,
vollkommenen glauben beimessen, sondern euch
auch gegen sie gehorsam und willig verhalten,
damit eines jeden gebür geleistet und dieser
unser verordenung sowohl unlangst publicirten
kirchenordnung im wenigsten nicht widerstrebt
werden müge; daran geschicht zuvörderst dem
lieben gott ein angenehmes werk, so er reichlich
wird belohnen, und unser gnediger wille, ohn dass
wir es auch in gnaden zu erkennen geneigt sein.
Im fall sich aber jemands hier zukegen sollte mit
ausbleibung und ander ungebür verhalten, gegen
denen soll stracks die strafe der unlangst verwilligten
execution ergehen; wie dann zu solchem ende dem
mannrichter durch unser mandat befohlen, der
visitation auch beizuwohnen, und sein richterlich
amt auf begehren der visitation unweigerlich zu
gebrauchen. Wird sich demnach ein jeder für
schaden wissen zu hüten. Urkundlich unter unserm
aufgedruckten secret und gewönlichen handzeichen
geben zu Mitau den 25ten Nov. —.
Hierauf haben die curländischen und semigalli-
schen Pastoren folgende Erklärung abgegeben: Curam
et fidelitatem erga ecclesiam dei, quam Chrysostomus
in priorem epistolam (sic!) ad Corinthios scribens,
in Paulo commendat, his verbis: considera, ut hic
rursus funiculum admouet ad lapidem, ubique
quaerens aedificationem ecclesiae, nos merito ad
cels. t , illustrissime princeps, applicamus, cuius
sollicitudinem in conservanda puritate et unanimi
doctrinae consensu, cum in aliis rebus multis, tum
in hoc potissimum perspicimus, quod nobil. dominis
visitatoribus, Salomoni Henning et Christiano
Schroders serio iniunxit, ut Augustanae con-
fessioni et decem articulis de coena domini a
D. Nicolao Selneccero in paedagogia ordine com-
prehensis, ab omnibus huius regionis ministris
verbi suscriberetur, et iuxta illos, totius doctrinae
norma in his controversiis ex composito dirigeretur.
Ideoque gratias, quas debemus et deo et cels. tuae
pro paterna et exquisita ista fidelitate, ac solli-
citudine agimus maximas, et ut cels. tuam deus
una cum iunioribus principibus in eiusmodi propo-
sito usque ad extremum vitae halitum, constantem
conservet, quotidie ac indesinentur (sic!) precamur.
Quod ad nos attinet, salva conscientia affirmare
possumus, nos hactenus nihil aliud, quam quod
Augustana confessio, Carolo V. in comitiis Augusta-
nis anno 30. ab electore saxoniae et aliis quibusdam
sacri romani imperii principibus et civitatibus ex-
hibita continet, credidisse et docuisse. Hanc siqui-
dem cum fundamento scriptorum propheticorum
et apostolicorum convenire, immo eorum quasi
compendium esse, ac veram viam ad aeternam
salutem monstrare, certo statuimus. Et: Haud un-
quam neque concio nos nec curia dictis audivit
pugnare, animo sed semper eodem et sentire eadem
atque eadem decernere vidit. Decem praeterea
articulis, quos cum institutione domini nostri Iesu
Christi congruere et etiam momo satisfacere, luce
meridiana clarius est, non tantum λευχην ψηφον
προσεινοι album calculum addere, verum etiam
cum periculo vitae et fortunarum una cum Augustana
confessione subscribere, eosque usque ad extremum
vitae spiritum confiteri, defendere ac retinere, una-
nimi consensu decrevimus, quemadmodum aliter
sentientes omnino execramur. Id quod hac respon-
sione, quae veluti καρητων στομα erit, cels. vestrae
ne de fide nostra dubitet, humiliter significamus.
Quod superest, ardentibus a deo votis petimus,
ut id quod in cels. tua et dominis visitatoribus
operatus (sic!) est, ad divini nominis sui gloriam
et ecclesiae salutem confirmare et conservare dig-
netur. Cels. tuae subiectissimi ministri verbi in
Churlandia et Semigallia.
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lichen concordienbuchs, vielleicht dass wir nu-
mehr nicht weiters des heil, römischen reichs glied,
sondern aus eusserster erzwungener noth anderer
jurisdiction unterworfen, und dienstpflichtig sein
mussen, mit unsern kirchen und schulen nicht
gefördert, sondern im selben präteriret und uber-
gangen worden, so sein und bleiben wir doch
durch gottes gnedigen beistand und seines heiligen
geistes kraft und verleihung, derselben lehre,
glauben und erkenntniss in ermeltem concordien-
buch lengig und ordentlich begriffen, bis an unser
seliges sterbstundelein, und wollen durchaus von
allen und jeden unsern unterthanen, geistlichen
und weltlichen, dass sie nicht weniger als wir,
gott lob und dank ! auch nicht anders, insgemein
und besonders an ihm gespüret und vermerket,
dabei bestendiglichen beharren bleiben und aus-
tauren. Auch wird obgedachter unser rath und
kirchenvisitator sammt den namgemachten seinen
mitdeputirten mit euch reden und schliessen, mit
was besserer ordenung und zeit die kindtaufungen
in der woche zu lande mügen gehalten und, wie
bishero geschehen, die sonntagspredigt und gottes-
dienst durch vorigen missbrauch und abfördern
der pastorn nicht geseumet oder entzogen worden
und was dergleichen zu ausbreitung und heiligung
gottesreichs mit euch mehr zu bereden und zu
volnziehen, wird vonnöten sein. Worauf an ob-
gedachte alle unsere unterthanen, gnediges ernstes
und zuverlessiges begehren, ihr wollet nicht allein
diesen unsern abgefertigten und deputirten visi-
tatorn ihres anbringens, gleich wir selbst zugegen,
vollkommenen glauben beimessen, sondern euch
auch gegen sie gehorsam und willig verhalten,
damit eines jeden gebür geleistet und dieser
unser verordenung sowohl unlangst publicirten
kirchenordnung im wenigsten nicht widerstrebt
werden müge; daran geschicht zuvörderst dem
lieben gott ein angenehmes werk, so er reichlich
wird belohnen, und unser gnediger wille, ohn dass
wir es auch in gnaden zu erkennen geneigt sein.
Im fall sich aber jemands hier zukegen sollte mit
ausbleibung und ander ungebür verhalten, gegen
denen soll stracks die strafe der unlangst verwilligten
execution ergehen; wie dann zu solchem ende dem
mannrichter durch unser mandat befohlen, der
visitation auch beizuwohnen, und sein richterlich
amt auf begehren der visitation unweigerlich zu
gebrauchen. Wird sich demnach ein jeder für
schaden wissen zu hüten. Urkundlich unter unserm
aufgedruckten secret und gewönlichen handzeichen
geben zu Mitau den 25ten Nov. —.
Hierauf haben die curländischen und semigalli-
schen Pastoren folgende Erklärung abgegeben: Curam
et fidelitatem erga ecclesiam dei, quam Chrysostomus
in priorem epistolam (sic!) ad Corinthios scribens,
in Paulo commendat, his verbis: considera, ut hic
rursus funiculum admouet ad lapidem, ubique
quaerens aedificationem ecclesiae, nos merito ad
cels. t , illustrissime princeps, applicamus, cuius
sollicitudinem in conservanda puritate et unanimi
doctrinae consensu, cum in aliis rebus multis, tum
in hoc potissimum perspicimus, quod nobil. dominis
visitatoribus, Salomoni Henning et Christiano
Schroders serio iniunxit, ut Augustanae con-
fessioni et decem articulis de coena domini a
D. Nicolao Selneccero in paedagogia ordine com-
prehensis, ab omnibus huius regionis ministris
verbi suscriberetur, et iuxta illos, totius doctrinae
norma in his controversiis ex composito dirigeretur.
Ideoque gratias, quas debemus et deo et cels. tuae
pro paterna et exquisita ista fidelitate, ac solli-
citudine agimus maximas, et ut cels. tuam deus
una cum iunioribus principibus in eiusmodi propo-
sito usque ad extremum vitae halitum, constantem
conservet, quotidie ac indesinentur (sic!) precamur.
Quod ad nos attinet, salva conscientia affirmare
possumus, nos hactenus nihil aliud, quam quod
Augustana confessio, Carolo V. in comitiis Augusta-
nis anno 30. ab electore saxoniae et aliis quibusdam
sacri romani imperii principibus et civitatibus ex-
hibita continet, credidisse et docuisse. Hanc siqui-
dem cum fundamento scriptorum propheticorum
et apostolicorum convenire, immo eorum quasi
compendium esse, ac veram viam ad aeternam
salutem monstrare, certo statuimus. Et: Haud un-
quam neque concio nos nec curia dictis audivit
pugnare, animo sed semper eodem et sentire eadem
atque eadem decernere vidit. Decem praeterea
articulis, quos cum institutione domini nostri Iesu
Christi congruere et etiam momo satisfacere, luce
meridiana clarius est, non tantum λευχην ψηφον
προσεινοι album calculum addere, verum etiam
cum periculo vitae et fortunarum una cum Augustana
confessione subscribere, eosque usque ad extremum
vitae spiritum confiteri, defendere ac retinere, una-
nimi consensu decrevimus, quemadmodum aliter
sentientes omnino execramur. Id quod hac respon-
sione, quae veluti καρητων στομα erit, cels. vestrae
ne de fide nostra dubitet, humiliter significamus.
Quod superest, ardentibus a deo votis petimus,
ut id quod in cels. tua et dominis visitatoribus
operatus (sic!) est, ad divini nominis sui gloriam
et ecclesiae salutem confirmare et conservare dig-
netur. Cels. tuae subiectissimi ministri verbi in
Churlandia et Semigallia.