Kirchenordnung 1552
sten punkte unsers christlikern gelovens gehandelt
unde Gades genade mit gemeiner danksegginge vor
allen in der gemeine gepriset werde, unde sunst etlike
in undrechtliken 18 missbruke geraden, ock vehle
ganz unbedacht ingesettet, schollen alleine dusse
vornemlichste feste in unser kerken fyerlich vordahn
geholden werden, alse:
De Sondage alle, Wynachten dre dage, circumci-
sionis 19, epiphanie 20, purificationis 21, ascensionis,
Pinxsten dre dage, trinitatis, Johannis Baptiste 22,
visitationis Marie 23, annunciationis Mariae 24, Micha-
elis 25, Pasten dre dage 26.
De gude Donnerdach schall nicht fyerlich syn;
doch schallt in den kercken mit den predigen und
ceremonien alse ahn einem fyerdage geholden wer-
den umme der communicanten willen.
Upp dat ock de gedechtnisse der hilligen aposteln
unde der loffwertigen bokanten marteler ehrholden
unde de exempla ohres gelovens, der leve unde des
lidendes den eintfoldigen tom vorbilde christliker
imitation vorgestellet werde, wente nicht umb des
fyrendes willen, sunder hierumme sint der hilligen
fyrdage erstmal ahngesettet, unde datt wy ock mit
warheit nicht vordacht mogen werden, alse gunden
wy den leven hilligen ohre gebohrlike ehre nicht,
schollen de pastorn und kappellane ahn den festen
der hilligen na antoginge des kalenders up de dage,
wen man prediget, kamen, dat gewontlike evange-
lium und wat sunst loffwerdiges und nüttbarlikes 27
in diesem Kapitel, ausgenommen die letzten beiden
Absätze, weithin wörtlich an die Hamburger Vor-
lage an, abgesehen von einigen Umstellungen, Zu-
sätzen und Auslassungen, die wir nicht alle einzeln
aufführen.
18 Undrechtlick = untragbar, unerträglich; vgl. Schil-
ler und Lübben I, 569; Lasch und Borchling
I, 469.
19 1. Januar. 20 6. Januar.
21 2. Februar; vgl. oben S. 70, Anm. 20.
22 24. Juni. 23 2. Juli. 24 25. März.
25 29. September.
26 Die Reihenfolge der Feste erscheint in unserer KO
sehr willkürlich. Aepins Hamburger KO bringt die
Feste in zeitlich richtiger Reihenfolge, ebenso seine
Bergedorfer KO (Sehling V, 389).
27 Druckvorlage: mittbarlikes. Aepins Hamburger KO:
nüttbares.
28 26. Dezember. 29 27. Dezember.
30 Gemeint ist das Fest der „unschuldigen Kinder“,
van dussen nafolgenden hilligen steit geschreven,
predigen und ohre vorgenahmen argumente de
stunde laten vallen, alse ahm dage Sancti Stephani 28,
S. Joannis Evangelist 29, innocente[!] 30, Mathie 31,
Philippi et Jacobi 32, Petri et Pauli 33, Jacobi 34, Bar-
tholomei 35, Mathei 36, Simonis et Judae 37, Andree 38,
Thomae 39.
Van dussen vorgeschreven festen schollen neine
fyerlich geholden werden, sunder allene Stephani
und Johannis Evangeliste, de sunst mit infallen in
dat Wynachtenfest.
De ander feste der hilligen hebbe wy ganz dar-
umme vorschwegen, dat etliker dersulvigen evan-
gelia sunst genochsam tracteret werden unde etlike
upp lose, nichtige fabulen gegrundet sint.
So averst dusser negest vorgeschrevener hilligen
feste upp denn Sondach quemen, schall dat evan-
gelium van der dominica, nicht van dem feste, ge-
prediget werden.
Demna schall Wynachten, Pasken und Michae-
lis 40 vor de veertydefeste geachtet und geholden wer-
den. Darinne schall ein jeder der kercken ohren
tydepenning 41 gevende.
Unde to der behoff schall de pastor binnen der
kercken vor allen kerkendoren ein becken setten,
dat darr ein ide [man offte?] fruwe, de vellichte vor
de predige to late 42 gekahmen were edder sunst
int chorr to gaende sick schemen mochte, sinen ty-
depenning inlegge.
die von Herodes ermordet wurden, am 28. Dezem-
ber; vgl. auch Aepins Hamburger KO.
31 25. Februar; vgl. Aepins Hamburger KO.
32 1. Mai.
33 29. Juni. - Aepins Hamburger KO hat danach noch:
Mariae Magdalenae, 22. Jul.
34 25. Juli. - Aepins Hamburger KO hat danach noch:
Laurentii, 10. Aug.
35 24. August. 36 21. September. 37 28. Oktober.
38 30. November. 39 21. Dezember.
40 Ein viertes Fest fehlt. Versehen des Abschreibers ?
In der Bergedorfer KO wird neben den drei in unserer
KO genannten Festen der Johannistag (24. Juni)
als Zeitpunkt zur Entrichtung des Vierzeitenpfen-
nigs angegeben; vgl. Sehling V, 389. Sonst erscheint
als Fest für die Sommerzeit auch das Pfingstfest.
41 Für das Vierzeitenopfer tritt Bugenhagen u. a. in
seiner Hamburger KO ein; vgl. Sehling V, 535f.
42 = spät; vgl. Schiller und Lübben II, 636.
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sten punkte unsers christlikern gelovens gehandelt
unde Gades genade mit gemeiner danksegginge vor
allen in der gemeine gepriset werde, unde sunst etlike
in undrechtliken 18 missbruke geraden, ock vehle
ganz unbedacht ingesettet, schollen alleine dusse
vornemlichste feste in unser kerken fyerlich vordahn
geholden werden, alse:
De Sondage alle, Wynachten dre dage, circumci-
sionis 19, epiphanie 20, purificationis 21, ascensionis,
Pinxsten dre dage, trinitatis, Johannis Baptiste 22,
visitationis Marie 23, annunciationis Mariae 24, Micha-
elis 25, Pasten dre dage 26.
De gude Donnerdach schall nicht fyerlich syn;
doch schallt in den kercken mit den predigen und
ceremonien alse ahn einem fyerdage geholden wer-
den umme der communicanten willen.
Upp dat ock de gedechtnisse der hilligen aposteln
unde der loffwertigen bokanten marteler ehrholden
unde de exempla ohres gelovens, der leve unde des
lidendes den eintfoldigen tom vorbilde christliker
imitation vorgestellet werde, wente nicht umb des
fyrendes willen, sunder hierumme sint der hilligen
fyrdage erstmal ahngesettet, unde datt wy ock mit
warheit nicht vordacht mogen werden, alse gunden
wy den leven hilligen ohre gebohrlike ehre nicht,
schollen de pastorn und kappellane ahn den festen
der hilligen na antoginge des kalenders up de dage,
wen man prediget, kamen, dat gewontlike evange-
lium und wat sunst loffwerdiges und nüttbarlikes 27
in diesem Kapitel, ausgenommen die letzten beiden
Absätze, weithin wörtlich an die Hamburger Vor-
lage an, abgesehen von einigen Umstellungen, Zu-
sätzen und Auslassungen, die wir nicht alle einzeln
aufführen.
18 Undrechtlick = untragbar, unerträglich; vgl. Schil-
ler und Lübben I, 569; Lasch und Borchling
I, 469.
19 1. Januar. 20 6. Januar.
21 2. Februar; vgl. oben S. 70, Anm. 20.
22 24. Juni. 23 2. Juli. 24 25. März.
25 29. September.
26 Die Reihenfolge der Feste erscheint in unserer KO
sehr willkürlich. Aepins Hamburger KO bringt die
Feste in zeitlich richtiger Reihenfolge, ebenso seine
Bergedorfer KO (Sehling V, 389).
27 Druckvorlage: mittbarlikes. Aepins Hamburger KO:
nüttbares.
28 26. Dezember. 29 27. Dezember.
30 Gemeint ist das Fest der „unschuldigen Kinder“,
van dussen nafolgenden hilligen steit geschreven,
predigen und ohre vorgenahmen argumente de
stunde laten vallen, alse ahm dage Sancti Stephani 28,
S. Joannis Evangelist 29, innocente[!] 30, Mathie 31,
Philippi et Jacobi 32, Petri et Pauli 33, Jacobi 34, Bar-
tholomei 35, Mathei 36, Simonis et Judae 37, Andree 38,
Thomae 39.
Van dussen vorgeschreven festen schollen neine
fyerlich geholden werden, sunder allene Stephani
und Johannis Evangeliste, de sunst mit infallen in
dat Wynachtenfest.
De ander feste der hilligen hebbe wy ganz dar-
umme vorschwegen, dat etliker dersulvigen evan-
gelia sunst genochsam tracteret werden unde etlike
upp lose, nichtige fabulen gegrundet sint.
So averst dusser negest vorgeschrevener hilligen
feste upp denn Sondach quemen, schall dat evan-
gelium van der dominica, nicht van dem feste, ge-
prediget werden.
Demna schall Wynachten, Pasken und Michae-
lis 40 vor de veertydefeste geachtet und geholden wer-
den. Darinne schall ein jeder der kercken ohren
tydepenning 41 gevende.
Unde to der behoff schall de pastor binnen der
kercken vor allen kerkendoren ein becken setten,
dat darr ein ide [man offte?] fruwe, de vellichte vor
de predige to late 42 gekahmen were edder sunst
int chorr to gaende sick schemen mochte, sinen ty-
depenning inlegge.
die von Herodes ermordet wurden, am 28. Dezem-
ber; vgl. auch Aepins Hamburger KO.
31 25. Februar; vgl. Aepins Hamburger KO.
32 1. Mai.
33 29. Juni. - Aepins Hamburger KO hat danach noch:
Mariae Magdalenae, 22. Jul.
34 25. Juli. - Aepins Hamburger KO hat danach noch:
Laurentii, 10. Aug.
35 24. August. 36 21. September. 37 28. Oktober.
38 30. November. 39 21. Dezember.
40 Ein viertes Fest fehlt. Versehen des Abschreibers ?
In der Bergedorfer KO wird neben den drei in unserer
KO genannten Festen der Johannistag (24. Juni)
als Zeitpunkt zur Entrichtung des Vierzeitenpfen-
nigs angegeben; vgl. Sehling V, 389. Sonst erscheint
als Fest für die Sommerzeit auch das Pfingstfest.
41 Für das Vierzeitenopfer tritt Bugenhagen u. a. in
seiner Hamburger KO ein; vgl. Sehling V, 535f.
42 = spät; vgl. Schiller und Lübben II, 636.
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