Grafschaft Ostfriesland
Ordinariae ac perpetuae sunt illae 39:
1. Ut constet inter ministros de consensu in doc-
trinae 40 puritate et conformitate rituum seu de tota
rei divinae administratione:
Amplectimur autem nos orthodoxam totius om-
nium locorum ac temporum ecclesiae Christi iuxta
verbum eius reformatae, et quam proxime ad illud
accedentis, ab omnibusque erroribus 41 quam lon-
gissime distantis, doctrinam atque caeremonias, ni-
mirum congruentes 42 cum veteris et novi testamenti
scriptis propheticis et apostolicis, itemque cum sym-
bolis orthodoxis, utpote Apostolico 43, Nicaeno 44,
Athanasii 45 et quatuor synodorum oecumenica-
rum 46, contravenientes autem errores et sectas quas-
libet reiicimus et ab iisdem nos plane seiungimus.
Cumque hoc doctrinae genus ecclesiae illae, quas
reformatas vocant, per Galliam, Angliam, Scotiam,
itemque in Germania, per Helvetiam, Palatinatum,
perque comitatus Nassoviensem, Solmensem, Wit-
gensteynensem, Morsensem, Bentheymensem, Fri-
siae denique Occidentalis, ac per universum Belgium,
quemadmodum et ecclesia Genevensis, Vesaliensis,
Bremana ac postremo in hoc ipso Frisiae Orientalis
comitatu vicina Emdana cum adhaerentibus una-
nimi consensu sequantur et profiteantur 47. Idcirco
et nos cunctis illis adstipulamur toto pectore, ore
et calamo, earundem 48 nos esse membra fatemur,
nec non ad illarum consuetudinem verbo Dei con-
39 Auricher Abschrift: „Ordinariae... illae:“ fehlt.
40 Möhlmann und Rigts: doctrina.
41 Rigts: erroribusque.
42 Rigts: congruentis.
43 Bek. Schr., 21.
44 Bek. Schr., 26f. 45 Bek. Schr., 28ff.
46 Konzil von Nicäa 325 (Akten bei Mansi II, 635ff.),
von Konstantinopel 381, Ephesus 431 und Chalcedon
481 (Akten bei E. Schwartz, Acta conciliorum
oecumenicorum Tom. I—IV); vgl. dazu Confessio
Helvetica posterior 1566, cap. XI (Symbola 4 con-
ciliorum recepta), abgedruckt bei W. Niesel,
Bekenntnisschriften und Kirchenordnungen der
nach Gottes Wort reformierten Kirche 3, 238.
47 Zur Ausbreitung des reformierten Kirchentyps vgl.
Hadorn, RGG 2 IV, 1787ff.; O. Weber und
M. Pradervand, EKL III, 534ff.
48 Möhlmann: earundum.
49 Der Heidelberger Katechismus von 1563, dessen tex-
tus receptus bzw. vierte Fassung im Rahmen der
Kurpfälzischen KO desselben Jahres erschien, ist
eine Gemeinschaftsarbeit, an der die Theologen Cas-
sentaneam, totius ministerii rationem conformamus
atque dirigimus.
Et quia tum Heydelbergica 49 ab omnibus ortho-
doxis ecclesiis approbata, tum et Emdana anno 1554
magistratus et ordinum omnium consensu edita 50,
nec a quoquam hactenus reprehensa, catecheses,
brevi compendio eiusdem doctrinae summam pure
explicant, utranque nos quoque approbamus atque
recipimus, nec diversum quid unquam in ecclesia
nos doctmos pollicemur.
Quoniam vero et caeremoniae ad apostolicam
simplicitatem componendae sunt, ad quam agenda
Emdanae ecclesiae, hoc tempore usitata 51, quam
proxime accedunt, eundem in ratione administra-
tionis ductum et nos imitari cupimus.
2. Agitur porro et hoc, ut fideles ac seduli sint in
officio faciendo ministri, 1. Cor. 4 [2], Hebr. 3 [2. 5].
3. Ut censura morum seu ratio disciplinae inter
ipsos ecclesiastas 52 necessaria quoquo 53 modo con-
servetur, ubi tenemus atque servamus (ordinem... 54)
a Paulo nobis praescriptum [1. Tim 5,19].
Neque enim contra presbyterum accusatio, nisi
sub duobus aut tribus testibus admittitur. Deinde
nec publice coram omnibus pudefacimus (eos, qui)
aut publice non deliquerunt, aut magnam de se
spem emendationis praebent. Verum privatim tales
per designatos quosdam fratres nomine coetus corri-
gimus. At vero si qui vel publice et enormiter pec-
par Olevianus und Zacharias Ursinus sowie der Kur-
fürst Friedrich III. von der Pfalz hervorragenden
Anteil hatten. Unter den benutzten Vorlagen werden
u. a. katechetische Schriften a Lascos und Microns
sowie der Emder Katechismus von 1554 genannt.
Theologisch ist der Katechismus hauptsächlich von
Calvin abhängig. Vgl. M. Lauterburg, RE 3 10,
164ff.; M. A. Gooszen, De Heidelbergsche Cate-
chismus. Textus receptus met toelichtende teksten.
Leiden 1890; H. Klugkist Hesse in: W. Niesel,
Bekenntnisschriften usw., 136ff. (Abdruck der KO
ebd. 140ff. mit dem Katechismus 149ff.); H. Graff-
mann, RGG 3 III, 127f. (Lit.); W. Hollweg, EKL
II, 48 ff. (Lit.); s. auch unten S. 541 mit Anm. 34.
50 Zum Emder Katechismus von 1554 vgl. Einleitung,
oben S. 331 f. mit Anm. 63.
51 Zu den gottesdienstlichen Formen in Emden vgl.
Einleitung, oben S. 343 ff., und die Ordnungen, un-
ten S. 466 ff.
52 Möhlmann: ecclesiastes.
53 Rigts: quoque.
54 Hier ist in allen Abschriften eine Lücke.
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Ordinariae ac perpetuae sunt illae 39:
1. Ut constet inter ministros de consensu in doc-
trinae 40 puritate et conformitate rituum seu de tota
rei divinae administratione:
Amplectimur autem nos orthodoxam totius om-
nium locorum ac temporum ecclesiae Christi iuxta
verbum eius reformatae, et quam proxime ad illud
accedentis, ab omnibusque erroribus 41 quam lon-
gissime distantis, doctrinam atque caeremonias, ni-
mirum congruentes 42 cum veteris et novi testamenti
scriptis propheticis et apostolicis, itemque cum sym-
bolis orthodoxis, utpote Apostolico 43, Nicaeno 44,
Athanasii 45 et quatuor synodorum oecumenica-
rum 46, contravenientes autem errores et sectas quas-
libet reiicimus et ab iisdem nos plane seiungimus.
Cumque hoc doctrinae genus ecclesiae illae, quas
reformatas vocant, per Galliam, Angliam, Scotiam,
itemque in Germania, per Helvetiam, Palatinatum,
perque comitatus Nassoviensem, Solmensem, Wit-
gensteynensem, Morsensem, Bentheymensem, Fri-
siae denique Occidentalis, ac per universum Belgium,
quemadmodum et ecclesia Genevensis, Vesaliensis,
Bremana ac postremo in hoc ipso Frisiae Orientalis
comitatu vicina Emdana cum adhaerentibus una-
nimi consensu sequantur et profiteantur 47. Idcirco
et nos cunctis illis adstipulamur toto pectore, ore
et calamo, earundem 48 nos esse membra fatemur,
nec non ad illarum consuetudinem verbo Dei con-
39 Auricher Abschrift: „Ordinariae... illae:“ fehlt.
40 Möhlmann und Rigts: doctrina.
41 Rigts: erroribusque.
42 Rigts: congruentis.
43 Bek. Schr., 21.
44 Bek. Schr., 26f. 45 Bek. Schr., 28ff.
46 Konzil von Nicäa 325 (Akten bei Mansi II, 635ff.),
von Konstantinopel 381, Ephesus 431 und Chalcedon
481 (Akten bei E. Schwartz, Acta conciliorum
oecumenicorum Tom. I—IV); vgl. dazu Confessio
Helvetica posterior 1566, cap. XI (Symbola 4 con-
ciliorum recepta), abgedruckt bei W. Niesel,
Bekenntnisschriften und Kirchenordnungen der
nach Gottes Wort reformierten Kirche 3, 238.
47 Zur Ausbreitung des reformierten Kirchentyps vgl.
Hadorn, RGG 2 IV, 1787ff.; O. Weber und
M. Pradervand, EKL III, 534ff.
48 Möhlmann: earundum.
49 Der Heidelberger Katechismus von 1563, dessen tex-
tus receptus bzw. vierte Fassung im Rahmen der
Kurpfälzischen KO desselben Jahres erschien, ist
eine Gemeinschaftsarbeit, an der die Theologen Cas-
sentaneam, totius ministerii rationem conformamus
atque dirigimus.
Et quia tum Heydelbergica 49 ab omnibus ortho-
doxis ecclesiis approbata, tum et Emdana anno 1554
magistratus et ordinum omnium consensu edita 50,
nec a quoquam hactenus reprehensa, catecheses,
brevi compendio eiusdem doctrinae summam pure
explicant, utranque nos quoque approbamus atque
recipimus, nec diversum quid unquam in ecclesia
nos doctmos pollicemur.
Quoniam vero et caeremoniae ad apostolicam
simplicitatem componendae sunt, ad quam agenda
Emdanae ecclesiae, hoc tempore usitata 51, quam
proxime accedunt, eundem in ratione administra-
tionis ductum et nos imitari cupimus.
2. Agitur porro et hoc, ut fideles ac seduli sint in
officio faciendo ministri, 1. Cor. 4 [2], Hebr. 3 [2. 5].
3. Ut censura morum seu ratio disciplinae inter
ipsos ecclesiastas 52 necessaria quoquo 53 modo con-
servetur, ubi tenemus atque servamus (ordinem... 54)
a Paulo nobis praescriptum [1. Tim 5,19].
Neque enim contra presbyterum accusatio, nisi
sub duobus aut tribus testibus admittitur. Deinde
nec publice coram omnibus pudefacimus (eos, qui)
aut publice non deliquerunt, aut magnam de se
spem emendationis praebent. Verum privatim tales
per designatos quosdam fratres nomine coetus corri-
gimus. At vero si qui vel publice et enormiter pec-
par Olevianus und Zacharias Ursinus sowie der Kur-
fürst Friedrich III. von der Pfalz hervorragenden
Anteil hatten. Unter den benutzten Vorlagen werden
u. a. katechetische Schriften a Lascos und Microns
sowie der Emder Katechismus von 1554 genannt.
Theologisch ist der Katechismus hauptsächlich von
Calvin abhängig. Vgl. M. Lauterburg, RE 3 10,
164ff.; M. A. Gooszen, De Heidelbergsche Cate-
chismus. Textus receptus met toelichtende teksten.
Leiden 1890; H. Klugkist Hesse in: W. Niesel,
Bekenntnisschriften usw., 136ff. (Abdruck der KO
ebd. 140ff. mit dem Katechismus 149ff.); H. Graff-
mann, RGG 3 III, 127f. (Lit.); W. Hollweg, EKL
II, 48 ff. (Lit.); s. auch unten S. 541 mit Anm. 34.
50 Zum Emder Katechismus von 1554 vgl. Einleitung,
oben S. 331 f. mit Anm. 63.
51 Zu den gottesdienstlichen Formen in Emden vgl.
Einleitung, oben S. 343 ff., und die Ordnungen, un-
ten S. 466 ff.
52 Möhlmann: ecclesiastes.
53 Rigts: quoque.
54 Hier ist in allen Abschriften eine Lücke.
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