6.2 Bearbeitungen, Zitate und Paraphrasen
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Seine Referenz hierfür war der Traktat Von den vier Arten der Gewissen, den
er bereits aus einer der über 20 seit der Editio princeps des Jahres 1547 erschiene-
nen Druckausgaben zitieren konnte. Und er tat dies in großer Ausführlichkeit,
über zwei fast vollständige Spalten der Folio-Ausgabe seiner Epitome hinweg.
Damit steht Lopez’ Sammlung am Anfang einer langen Tradition von Bezugnah-
men auf die zahlreich erschienenen Drucke De quattuor modis conscientiarum,
die den Text Bernhard von Clairvaux zuschreiben. Dabei zitierte er nicht
allein aus dem Kerntext sondern griff ebenso auf die bis zur Mitte des 17. Jahr-
hunderts noch mitgedruckten Ergänzungen zurück.
Diese Ausführlichkeit der Zitate ist für Lopez’ Werk generell kennzeichnend,
insofern er in ihm fast ausschließlich Auszüge aus den Schriften anderer zusam-
mengetragen hatte, ohne dieses durch eigene Reflexionen zu ergänzen. Sein Vor-
gehen dabei war von einiger Präzision, insofern er zwar keine Angaben zu den
benutzten Editionen machte, aber dennoch den genauen Titel des jeweils wieder-
gegebenen Textes nannte und ebenso die Bandnummer, in der dieser zu finden
sei. Auch wies er innerhalb der von ihm dargebotenen Passagen auf durch ihn
selbst vorgenommene Auslassungen gegenüber dem Referenztext hin.
dunt, neque recedunt in tribulatione. [Infra.] Qui utramque hanc habent coonscientiam, iusti
sunt, in utroque bene placitum est Deo. Bibi, inquit, vinum meum cum lacte. Qui enim primum
a tentatione liberat, secundum in tentatione confortat, et si alter experitur, quoniam suavis est
Dominus, alter etiam, quoniam fortis est Dominus, fortis plane, et potens in praslio, in quo ser-
vum suum, et si premi, non tarnen opprimi patitur in multitudine misericordias suas. Venite ait
Propheta, emite vinum, et lac: omnis enim timorata conscientia, quac ad Deum venit, vel lac ab
ipso, vel vinum emit [Infra.] Mala autem conscientia est, sed turbata, quac in actu peccatorum
suorum deprehenditur, et comprehenditur. Nam dum pasci se voluptatibus credit, anxietatibus
cedit, humanis pudoribus, et confusionibus reverberata, sicut scriptum est; In operibus manuum
suarum comprehensus est peccator. De illis autem, qui propter ipsam confusionem exeunt a
peccato, scriptum est. Imple facies eorum ignominia, et quacrent nomen tuum Domine. De non
exeuntibus dicit Hieremias propheta, Percussisti eos Domine, et non doluerunt, attrivisti eos, et
renuerunt suscipere disciplinam. Alia est conscientia mala, et tranquilla, qua sicut nihil est peius,
ita nihil est infelicius. Hacc est illa, quac nec Deum timet, nec hominem reveretur, que cum venerit
in profundum malorum, contemnit. Hi sunt quatuor conscientiarum rivi, de voluntatis fonte
currentes, in quibus iusti purgantur, inquinantur iniusti, ut fiat quod scriptum est, et qui in sordi-
bus est, sordescat adhuc, et iustus iustificetur adhuc. IDEM sic habet: Conscientia bona lactificat
animam, eamque exhibet Deo gratam et Angelis, et hominibus reverendam, et sibi ipsi pacatam,
et quietam. Conscientia bona templum Salomonis, ager benedictionis, hortus deliciarum, reclina-
torium aureum, Area foedoris, thesaurus regius, aula Dei, habitaculum Spiritus sancti, Über signa-
tus et clausus, et in die iudicii aperiendus. Nihil in hac vita iucundius, nihil securius possidetur
bona conscientia. Premat corpus, trahat mundus, terreat diabolus illa tarnen semper erit secura,
futurac beatitudinis nullum certius testimonium, bona conscientia. [infra] Conscientia mala cont-
ristat animam, eamque Deo, Angelis, et hominibus exhibet foedam, et sibi ipsi turbatam, et in-
quietam. Nulla enim poena maior est mala conscientia, omnium siquidem delictorum nostrorum,
ipsa est testis, ipsa iudex, ipsa tortor, ipsa carcer, ipsa accusat, ipsa iudicat, ipsa punit, ipsa damp-
nat, unicuique enim Über est sua conscientia.“ Ebd., Bd. 1, S. 409 b-410 a.
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Seine Referenz hierfür war der Traktat Von den vier Arten der Gewissen, den
er bereits aus einer der über 20 seit der Editio princeps des Jahres 1547 erschiene-
nen Druckausgaben zitieren konnte. Und er tat dies in großer Ausführlichkeit,
über zwei fast vollständige Spalten der Folio-Ausgabe seiner Epitome hinweg.
Damit steht Lopez’ Sammlung am Anfang einer langen Tradition von Bezugnah-
men auf die zahlreich erschienenen Drucke De quattuor modis conscientiarum,
die den Text Bernhard von Clairvaux zuschreiben. Dabei zitierte er nicht
allein aus dem Kerntext sondern griff ebenso auf die bis zur Mitte des 17. Jahr-
hunderts noch mitgedruckten Ergänzungen zurück.
Diese Ausführlichkeit der Zitate ist für Lopez’ Werk generell kennzeichnend,
insofern er in ihm fast ausschließlich Auszüge aus den Schriften anderer zusam-
mengetragen hatte, ohne dieses durch eigene Reflexionen zu ergänzen. Sein Vor-
gehen dabei war von einiger Präzision, insofern er zwar keine Angaben zu den
benutzten Editionen machte, aber dennoch den genauen Titel des jeweils wieder-
gegebenen Textes nannte und ebenso die Bandnummer, in der dieser zu finden
sei. Auch wies er innerhalb der von ihm dargebotenen Passagen auf durch ihn
selbst vorgenommene Auslassungen gegenüber dem Referenztext hin.
dunt, neque recedunt in tribulatione. [Infra.] Qui utramque hanc habent coonscientiam, iusti
sunt, in utroque bene placitum est Deo. Bibi, inquit, vinum meum cum lacte. Qui enim primum
a tentatione liberat, secundum in tentatione confortat, et si alter experitur, quoniam suavis est
Dominus, alter etiam, quoniam fortis est Dominus, fortis plane, et potens in praslio, in quo ser-
vum suum, et si premi, non tarnen opprimi patitur in multitudine misericordias suas. Venite ait
Propheta, emite vinum, et lac: omnis enim timorata conscientia, quac ad Deum venit, vel lac ab
ipso, vel vinum emit [Infra.] Mala autem conscientia est, sed turbata, quac in actu peccatorum
suorum deprehenditur, et comprehenditur. Nam dum pasci se voluptatibus credit, anxietatibus
cedit, humanis pudoribus, et confusionibus reverberata, sicut scriptum est; In operibus manuum
suarum comprehensus est peccator. De illis autem, qui propter ipsam confusionem exeunt a
peccato, scriptum est. Imple facies eorum ignominia, et quacrent nomen tuum Domine. De non
exeuntibus dicit Hieremias propheta, Percussisti eos Domine, et non doluerunt, attrivisti eos, et
renuerunt suscipere disciplinam. Alia est conscientia mala, et tranquilla, qua sicut nihil est peius,
ita nihil est infelicius. Hacc est illa, quac nec Deum timet, nec hominem reveretur, que cum venerit
in profundum malorum, contemnit. Hi sunt quatuor conscientiarum rivi, de voluntatis fonte
currentes, in quibus iusti purgantur, inquinantur iniusti, ut fiat quod scriptum est, et qui in sordi-
bus est, sordescat adhuc, et iustus iustificetur adhuc. IDEM sic habet: Conscientia bona lactificat
animam, eamque exhibet Deo gratam et Angelis, et hominibus reverendam, et sibi ipsi pacatam,
et quietam. Conscientia bona templum Salomonis, ager benedictionis, hortus deliciarum, reclina-
torium aureum, Area foedoris, thesaurus regius, aula Dei, habitaculum Spiritus sancti, Über signa-
tus et clausus, et in die iudicii aperiendus. Nihil in hac vita iucundius, nihil securius possidetur
bona conscientia. Premat corpus, trahat mundus, terreat diabolus illa tarnen semper erit secura,
futurac beatitudinis nullum certius testimonium, bona conscientia. [infra] Conscientia mala cont-
ristat animam, eamque Deo, Angelis, et hominibus exhibet foedam, et sibi ipsi turbatam, et in-
quietam. Nulla enim poena maior est mala conscientia, omnium siquidem delictorum nostrorum,
ipsa est testis, ipsa iudex, ipsa tortor, ipsa carcer, ipsa accusat, ipsa iudicat, ipsa punit, ipsa damp-
nat, unicuique enim Über est sua conscientia.“ Ebd., Bd. 1, S. 409 b-410 a.