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6. Rezeptionen und Wirkungen
Traktat Von den vier Arten der Gewissen entnommen. Zwar immer wieder durch
kurze Einschübe eigener Bemerkungen durchbrochen, beantwortet Lobbet die
Frage, wie verschieden und vielfältig denn das Gewissen sei, allein mit Bezug auf
,Bernhard von Clairvaux* und dessen Libellus de conscientia.406
Dass Lobbet zur Klärung dieser Frage auf De quattuor modis conscientiarum
zurückgriff, ist wenig überraschend, wie nicht zuletzt die ebenfalls systematisch
orientierten Abhandlungen von Martin Bresser oder Francisco Palanco ver-
deutlichen. Bemerkenswert ist jedoch der Umstand, dass dieser Text seine einzige
Referenz blieb und er keine weiteren Differenzierungs- und Systematisierungs-
varianten heranzog. Über Gründe kann nur spekuliert werden; möglicherweise
erschien aber gerade die Geschlossenheit des Entwurfs von vier in Kreuzklassi-
fikation verbundenen Gewissensarten dem Jesuiten ausreichend, um die Frage
nach der varietas conscientiae hinreichend zu beantworten.
Hierfür spricht, dass Lobbet in den beiden sich anschließenden Abschnitten
die zuvor skizzierte Differenzierung aufgriff. Zunächst beantwortete er die
Frage, was das gute Gewissen sei, unter Bezug auf die differentia specifica der
Ruhe („Quid sit Conscientia bona? Quze ab illa pax et tranquillitas?“). Und auch
406 „Divus Bernardus in Libello, quem inscripsit de Conscientia, agit de quatuor Conscientiis, et
sic ait. Conscientia alia bona est et tranquilla: alia bona et turbata; alia mala et tranquilla: alia
denique mala et turbata; tum singulas ita describit: Bona conscientia est, qua: et pra:terita pec-
cata punit, et punienda committere refugit. Tranquilla vero est cum jam ipse Spiritus testimoni-
um perhibet spiritui ejus, quod filius Dei sit, cum omnibus dulcis est, nullis gravis: Utens amico
ad gratiam, inimico ad patientiam, omninus ad benevolentiam, quibus potest ad beneficentiam.
Bona Conscientia, sed tarnen etiam turbata, ea est, qua: nil molle, qua: nil fluxum recipit; sed a
mundi aspergine, quanto potest, preßius se detergit: non tarnen in dulcedine; sed in amaritudine
multa; cujus rationem hanc subjicit: Dura enim ei videtur via rectior, et austerior vita: ubique
videt quod carni displicet: et hinc aliqua mentis perturbatio; sed eam cohibet, et retinet se framo
timoris Dei, et in omni tempestate cordis sui, ad hanc anchoram figitur, ne ultra fluctuare, ultra
agitari contingat. Ad hanc conscientiam, ha:c in aure cordis Deus Davidis ore calamoque. Eri-
piam eum, et glorificabo eum, eripiam ab amaritudine, glorificabo in voluptate, cum illa qua:
prius faciebat timore, faciet cum amore. Et ha:c illi indulgens numen. Mala conscientia et tran-
quilla, est illa, qua: nec deum timet, nec hominem reveretur, qua: cum venerit in profundum
malorum, contemnit. At quomodo tranquilla, si mala? Respondet S. Pra:sul, e duobus veluti
fontibus eam manare tranquillitatem. Primus est, cum mundi prosteritas alludit, et illudit, cum
laudatur peccator in desideriis anima sua:, et iniquus benedicitur, cum peccantium favor, et
peccare nolentium pavor, nolens, et dolens arridet ei, cum non est qui arguat, sed nec qui argue-
re audeat. Et ha:c est veluti origo, prima fucata: illius tranquillitatis. Alteram aperit ille ipse
S. Bernardus, cum ait. Hanc tranquillitatem nutrit impunitas, securitatis et negligentia mater,
noverca virtutum, Religionis virus tinea Sanctitatis. Denique est conscientia mala atque etiam
turbata; et illa est, qua in actu peccatorum suorum deprehenditur, et comprehenditur; nam dum
pasci se voluptatibus credit, anxietatibus cedit, humanis pudoribus et confusionibus reverbera-
ta. Quod ipsum exemplo declarat. Appetit quis adulterium ad voluptatem, sed comprehenditur
ibi ad anxietatem, et multo maior est anxietas, quam voluptas. Et ha:c e Bernardo per compen-
dium duxi proferenda, qua: deinde ex eodem et aliis explicanda fusius.“ Ebd., § 3, S. 48 b-49 a.
6. Rezeptionen und Wirkungen
Traktat Von den vier Arten der Gewissen entnommen. Zwar immer wieder durch
kurze Einschübe eigener Bemerkungen durchbrochen, beantwortet Lobbet die
Frage, wie verschieden und vielfältig denn das Gewissen sei, allein mit Bezug auf
,Bernhard von Clairvaux* und dessen Libellus de conscientia.406
Dass Lobbet zur Klärung dieser Frage auf De quattuor modis conscientiarum
zurückgriff, ist wenig überraschend, wie nicht zuletzt die ebenfalls systematisch
orientierten Abhandlungen von Martin Bresser oder Francisco Palanco ver-
deutlichen. Bemerkenswert ist jedoch der Umstand, dass dieser Text seine einzige
Referenz blieb und er keine weiteren Differenzierungs- und Systematisierungs-
varianten heranzog. Über Gründe kann nur spekuliert werden; möglicherweise
erschien aber gerade die Geschlossenheit des Entwurfs von vier in Kreuzklassi-
fikation verbundenen Gewissensarten dem Jesuiten ausreichend, um die Frage
nach der varietas conscientiae hinreichend zu beantworten.
Hierfür spricht, dass Lobbet in den beiden sich anschließenden Abschnitten
die zuvor skizzierte Differenzierung aufgriff. Zunächst beantwortete er die
Frage, was das gute Gewissen sei, unter Bezug auf die differentia specifica der
Ruhe („Quid sit Conscientia bona? Quze ab illa pax et tranquillitas?“). Und auch
406 „Divus Bernardus in Libello, quem inscripsit de Conscientia, agit de quatuor Conscientiis, et
sic ait. Conscientia alia bona est et tranquilla: alia bona et turbata; alia mala et tranquilla: alia
denique mala et turbata; tum singulas ita describit: Bona conscientia est, qua: et pra:terita pec-
cata punit, et punienda committere refugit. Tranquilla vero est cum jam ipse Spiritus testimoni-
um perhibet spiritui ejus, quod filius Dei sit, cum omnibus dulcis est, nullis gravis: Utens amico
ad gratiam, inimico ad patientiam, omninus ad benevolentiam, quibus potest ad beneficentiam.
Bona Conscientia, sed tarnen etiam turbata, ea est, qua: nil molle, qua: nil fluxum recipit; sed a
mundi aspergine, quanto potest, preßius se detergit: non tarnen in dulcedine; sed in amaritudine
multa; cujus rationem hanc subjicit: Dura enim ei videtur via rectior, et austerior vita: ubique
videt quod carni displicet: et hinc aliqua mentis perturbatio; sed eam cohibet, et retinet se framo
timoris Dei, et in omni tempestate cordis sui, ad hanc anchoram figitur, ne ultra fluctuare, ultra
agitari contingat. Ad hanc conscientiam, ha:c in aure cordis Deus Davidis ore calamoque. Eri-
piam eum, et glorificabo eum, eripiam ab amaritudine, glorificabo in voluptate, cum illa qua:
prius faciebat timore, faciet cum amore. Et ha:c illi indulgens numen. Mala conscientia et tran-
quilla, est illa, qua: nec deum timet, nec hominem reveretur, qua: cum venerit in profundum
malorum, contemnit. At quomodo tranquilla, si mala? Respondet S. Pra:sul, e duobus veluti
fontibus eam manare tranquillitatem. Primus est, cum mundi prosteritas alludit, et illudit, cum
laudatur peccator in desideriis anima sua:, et iniquus benedicitur, cum peccantium favor, et
peccare nolentium pavor, nolens, et dolens arridet ei, cum non est qui arguat, sed nec qui argue-
re audeat. Et ha:c est veluti origo, prima fucata: illius tranquillitatis. Alteram aperit ille ipse
S. Bernardus, cum ait. Hanc tranquillitatem nutrit impunitas, securitatis et negligentia mater,
noverca virtutum, Religionis virus tinea Sanctitatis. Denique est conscientia mala atque etiam
turbata; et illa est, qua in actu peccatorum suorum deprehenditur, et comprehenditur; nam dum
pasci se voluptatibus credit, anxietatibus cedit, humanis pudoribus et confusionibus reverbera-
ta. Quod ipsum exemplo declarat. Appetit quis adulterium ad voluptatem, sed comprehenditur
ibi ad anxietatem, et multo maior est anxietas, quam voluptas. Et ha:c e Bernardo per compen-
dium duxi proferenda, qua: deinde ex eodem et aliis explicanda fusius.“ Ebd., § 3, S. 48 b-49 a.