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Breitenstein, Mirko
Vier Arten des Gewissens: Spuren eines Ordnungsschemas vom Mittelalter bis in die Moderne : mit Edition des Traktats De quattuor modis conscientiarum — Klöster als Innovationslabore, Band 4: Regensburg: Schnell + Steiner, 2017

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https://doi.org/10.11588/diglit.49623#0336
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6.2 Bearbeitungen, Zitate und Paraphrasen

335

Gott nicht fürchten und die Menschen nicht achten: ,Bernhard‘ hätte dies, wie
der Spanier nachschiebt, eben am allertrefflichsten formuliert.466
Und von eben diesem schlechten und doch ruhigen Gewissen würden jene
Reflexistae sprechen, wenn sie einen solchen Menschen von der Sünde und seiner
Schuld freisprechen wollten. Darin bestehe nämlich ihre Lehre: Sie würden ein
schlechtes Gewissen, das bei seiner Schlechtigkeit überdies ruhig sei, für weniger
schlecht halten als jenes noch in Unruhe befindliche.467 Sie sollten, so beginnt
Palanco aufs Neue, die Worte des Honigfließenden Lehrers hören - womit er
sich selbst das Zeichen gab, diese wiederum ausführlich zu zitieren.468 Wer
,Bernhards‘ Worte bedenke, dem müssten die Argumente der Reflexistae wie
bloße Ausflüchte vorkommen.469
Die Klassifizierung und damit einhergehend die Hierarchisierung der Gewis-
sensarten im Traktat De quattuor modis conscientiarum war für Palanco offen-
466 „Mala vero et tranquilla contingit in eo qui cum venerit in profundum malorum contemnit: qui
nec Deum timet, nec hominem reveretur, qui iam nullatenus sentit gravitatem suorum peccato-
rum, sed ad ea, veluti insensibilis, rapitur: qui peccatum ita ducit in consuetudinem, ut iam non
modo placeat, sed assidue placeat et se continere non possit; ad extremum autem non potest
avelli, quia consuetudo vertitur in naturam. Et quod prius ad faciendum videbatur impossibile,
iam impossibile est ad continendum: hic peccator foetet; quatriduanus est: hic lapis spelunca:
superpositus illos misericordes radios divini luminis non admittit: hic laudatur peccator in de-
sideriis anima: sua:, et iniquus benedicetur; cum non est qui arguat ex omnibus qui in circuitu
eius sunt. En luculentissime expressum a Bernardo statum consummati peccatoris, et eius con-
scientiam tranquillam.“ Ebd., S. 102 a-b.
467 „Iam ergo de huiusmodi conscientia inquiunt isti Reflexiste excusare hominem illum a peccato,
et culpa in eis actionibus, qua: more brutorum magis quam hominum eliciunt contra Dei legem,
eo quod careant auxiliis sufficientibus, nimirum, quia radiis divinae lucis non illuminantur, sed
omnino sunt excaecati, ita ut actu advertere malitiam, nec ab ea retrahi, aut avelli possint. Hase
sane est doctrina horum Reflexistarum, qui pariter tenetur dicere, multo minus malam esse hu-
iusmodi tranquillam conscientiam, quam malam et turbatam, siquidem mala et turbata, propter
advertentiam malitiae non liberat, nec excusat a culpa: mala vero et tranquilla excusat, eo quod
cogitationem malitiae retrahentem a peccato praecludit, et auxiliis sufficientibus caret.“ Ebd.,
S. 102 b.
468 „Sed audiant obsecro Mellifluum Doctorem. Mala et tranquilla conscientia, sicut nihil peius, ita
nihil infelicius. Nihil aeque ita exasperat illius tremendi ludicis Maiestatem, quam peccare, et
secure peccare, et de vitiis, quasi de virtutibus, gloriari: haec est iniquitas, cuius Deus non mise-
retur; cum homo defendit, quod Deus odit, et peccatum iustitiam asserit, ut omnipotenti resistat,
et omnipotens illi. Hase est illa superbia, de qua scriptum est: Deus superbis resistit, humilibus
autem dat gratiam. Resistere enim ex aequo est; ille autem ex aequo Deo resistere proponit, qui
quod Deus adstruit, destruit quantum in ipso est, dicens malum bonum, et bonum malum; ama-
rum dulce, et dulce amarum; lucem tenebras, et tenebras lucem. Hane ergo tranquillitatem nutrit
impunitas, securitatis, et negligentia mater. Hucusque Bernardus.“ Ebd., § 2.17, S. 102 b.
469 „Cui iam adiunge Reflexistarum evasionem. Si peccatoribus consummatis, cum Deum blasphe-
mant, desit mentis illustratio, et conscientia: remorsus, si nullam habeant malitiae cognitionem,
cum omnibus Theologis assero, quod non peccant per actiones istas, nam sine libertate peccari
non potest. etc.“ Ebd.
 
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