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Josef Koch Cusanus-Texte: I. Predigten 2/5.
Um die Stellungnahme des Cu sanus zu verstehen, sei voraus-
geschickt, daß er mit Berufung auf Dionysius Areopagita1 das
Wesen der Dinge von ihren Kräften und ihrem Wirken unterschei-
det. Dies wendet er nun auf das Altarssakrament an und sagt, das
Wesen des Brotes werde in das Wesen des Leibes Christi verwandelt,
während die Kräfte und das Wirken des Brotes bleiben. Die
gleiche Unterscheidung benutzt er auch zur Beurteilung der Lehre
Eckharts. „Hier, so führt er aus2, kannst du auch erkennen, wie
der Mensch sich in Christus wandelt, weil das Wesen des Leibes
eines seligen Menschen sich in das Wesen des Leibes Christi wan-
delt, wie das Weizenkorn in das Brot. Denn die Gläubigen sind
wie die Weizenkörner, die sich in das lebendige Brot wandeln, da
hier wie dort“ — d. h. in Christus und den Gläubigen —• „ein und
die selbe Menschheit ist. Christus aber stirbt nicht mehr. Da nun
die sterbliche Natur in Christus unsterblich wird, so wird sie ver-
wandelt, gleichwie das Wesen des Fingers sich in das lebendige
Wesen des Leibes wandelt, obgleich seine Kraft und sein Wir-
ken bleiben. Denn er wirkt deshalb nicht die Werke des Auges
oder des Fußes, sondern die des Fingers, obgleich er von dem Leben
des Auges und Fußes lebt, da alle ein Leben haben. So wandelt
sich auch des seligen Menschen Kraft und Wirken nicht
in die Kraft und das Wirken Christi, sie bleiben vielmehr
1 V2 I57vb: „In omni re Dionysius ponit essenciam, virtutem et opera-
cionem. In essencia complicatur virtus et operacio. Nominat autem Dionysius
essenciam usiam . . . .“ Ygl. z. B. De div. nom. c. IV § 20—25.
2 V2 158ra: „Eciam hic videre poteris, quomodo homo transit in Chri-
stum, quia essencia corporis beati hominis transit in essenciam corporis Christi,
sicut granum tritici in panem. Fideles enim sunt ut grana tritici que in panem
vivum transeunt, cum una sit humanitas utriusque. Christus autem non am-
plius moritur <cf. Rom. 6, 9). Quare cum natura mortalis fit in Christo
immortalis, transmutatur quasi, sicut essencia digiti transit in essenciam vivam
corporis, manente virtute et operacione eius. Non enim operatur propterea
opera oculi aut pedis, sed digiti, licet vivat vita oculi et pedis, [158rb] cum
una sit vita omnium. Sic beati hominis virtus et operacio non transit in vir-
tutem et operacionem Christi, sed manent uti in sacramento, transit autem
sic essencia, ut essencia grani tritici in panem, ut sit idem corpus cum Christo
et eodem spiritu vivificetur. Sed manent virtus et operacio, ut secundum
virtutem et operacionem in se degustet suam felicitatem differenter ab aliis,
quia unusquisque debet recipere secundum negociacionem propriam propriam
mercedem, sicut cuiuslibet grani tritici virtus manet in pane. Secundum
transitum essencie est unum essenciale premium omnium, secundum virtutem
et operacionem cuiuslibet diversum. Quidam vir doctus sic intellexit, qui
meo iudicio ab aliis minus iuste fuit reprehensus.“
Josef Koch Cusanus-Texte: I. Predigten 2/5.
Um die Stellungnahme des Cu sanus zu verstehen, sei voraus-
geschickt, daß er mit Berufung auf Dionysius Areopagita1 das
Wesen der Dinge von ihren Kräften und ihrem Wirken unterschei-
det. Dies wendet er nun auf das Altarssakrament an und sagt, das
Wesen des Brotes werde in das Wesen des Leibes Christi verwandelt,
während die Kräfte und das Wirken des Brotes bleiben. Die
gleiche Unterscheidung benutzt er auch zur Beurteilung der Lehre
Eckharts. „Hier, so führt er aus2, kannst du auch erkennen, wie
der Mensch sich in Christus wandelt, weil das Wesen des Leibes
eines seligen Menschen sich in das Wesen des Leibes Christi wan-
delt, wie das Weizenkorn in das Brot. Denn die Gläubigen sind
wie die Weizenkörner, die sich in das lebendige Brot wandeln, da
hier wie dort“ — d. h. in Christus und den Gläubigen —• „ein und
die selbe Menschheit ist. Christus aber stirbt nicht mehr. Da nun
die sterbliche Natur in Christus unsterblich wird, so wird sie ver-
wandelt, gleichwie das Wesen des Fingers sich in das lebendige
Wesen des Leibes wandelt, obgleich seine Kraft und sein Wir-
ken bleiben. Denn er wirkt deshalb nicht die Werke des Auges
oder des Fußes, sondern die des Fingers, obgleich er von dem Leben
des Auges und Fußes lebt, da alle ein Leben haben. So wandelt
sich auch des seligen Menschen Kraft und Wirken nicht
in die Kraft und das Wirken Christi, sie bleiben vielmehr
1 V2 I57vb: „In omni re Dionysius ponit essenciam, virtutem et opera-
cionem. In essencia complicatur virtus et operacio. Nominat autem Dionysius
essenciam usiam . . . .“ Ygl. z. B. De div. nom. c. IV § 20—25.
2 V2 158ra: „Eciam hic videre poteris, quomodo homo transit in Chri-
stum, quia essencia corporis beati hominis transit in essenciam corporis Christi,
sicut granum tritici in panem. Fideles enim sunt ut grana tritici que in panem
vivum transeunt, cum una sit humanitas utriusque. Christus autem non am-
plius moritur <cf. Rom. 6, 9). Quare cum natura mortalis fit in Christo
immortalis, transmutatur quasi, sicut essencia digiti transit in essenciam vivam
corporis, manente virtute et operacione eius. Non enim operatur propterea
opera oculi aut pedis, sed digiti, licet vivat vita oculi et pedis, [158rb] cum
una sit vita omnium. Sic beati hominis virtus et operacio non transit in vir-
tutem et operacionem Christi, sed manent uti in sacramento, transit autem
sic essencia, ut essencia grani tritici in panem, ut sit idem corpus cum Christo
et eodem spiritu vivificetur. Sed manent virtus et operacio, ut secundum
virtutem et operacionem in se degustet suam felicitatem differenter ab aliis,
quia unusquisque debet recipere secundum negociacionem propriam propriam
mercedem, sicut cuiuslibet grani tritici virtus manet in pane. Secundum
transitum essencie est unum essenciale premium omnium, secundum virtutem
et operacionem cuiuslibet diversum. Quidam vir doctus sic intellexit, qui
meo iudicio ab aliis minus iuste fuit reprehensus.“