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Josef Koch Cusanus-Texte: I. Predigten 2/5.
in igne tribulacionis1. — Quarto propter victoriam belli, quia nemo
coronabitur, nisi qui legitime certaverit2.
Querit idem secundo cur sanctus Andreas voluit crucifigi. Dicit
propter quattuor crucis mysteria et utilitates. Nam crux reformat
naturam, confert scienciam, diffundit misericordiam et dirigit viam.
Primum patet, quia deus, natura et ars tenent ordinem in suis
operacionibus, sed peccatum deordinavit animam, que cum per-
dicione celestis nature descendebat ad limbum; crux autem repa-
ravit naturam. Per medium autem crucis descendit ad inferna sal-
vator et destruxit limbum. — Secundo crux confert scienciam.
Omnes homines scire desiderant3 et scire perficit intellectum et
cognicio coniungit intellectum fini, ideo felicitati; crux autem pre-
stitit scienciam. In aliis libris habetur sciencia de creaturis, in cruce
de creatore. Paulus non iudicavit se scire nisi Christum, et hunc
crucifixum4. — Tercia utilitas est diffusio misericordie, ut patet in
latrone5 etc. — Quarta est direccio vie. Nam erat retorta ad in-
feros, et est directa ad superos per crucem.
Item idem dicit quod sanctus Andreas predicavit humiliter,
viriliter, utiliter et constanter. Vide eum6, quia bene dicit.
Der zweite Text7 bietet anscheinend die Disposition einer Pre-
digt auf das Fest der Apostel Petrus und Paulus; wenn wir hier
wohl auch kein wörtliches Zitat vor uns haben, so macht der Text
doch die lebendige Predigt weise des Italieners deutlich:
Tres moveri possunt questiones. Prima: interrogemus Petrum,
unde habuit potestatem faciendi miracula? Respondet, a deo,
propter quattuor, scilicet graciam adopcionis, benivolenciam veni-
entis, fidem elevantis et misericordiam perficientis. — Secunda
questio ad Paulum, cur cupiebat mori ? Respondet, ut esset cum
deo, propter quattuor; quia ipse est terminus finiens, est princi-
pium perficiens, est gaudium demulcens et locus omnia comprehen-
dens. — Tercia questio ad ambos, cur eratis gaudentes in tormen-
tis ? Respondent, propter quattuor; primo propter commixtio-
nem dulcedinis, secundo apprehensionem delectabilis, tercio eleva-
1 Vgl. Eccli. 2, 5. 2 Vg]. 2 Tim. 2, 5.
3 Vg]. Aristoteles Met. A c. 1 980a 21.
4 Vg]. 1 Cor. 2, 2. 5 Vgl. Luc. 23, 42f.
6 Nämlich Aldrovandinum; bei solchen Imperativen denkt Cusanus
nicht an einen Leser, sondern an sich selbst.
7 Er findet sich am Schluß der Predigt „Perfectus omnis erit“ (Sonntag,
29. Juni 1455; V2 103rb).
Josef Koch Cusanus-Texte: I. Predigten 2/5.
in igne tribulacionis1. — Quarto propter victoriam belli, quia nemo
coronabitur, nisi qui legitime certaverit2.
Querit idem secundo cur sanctus Andreas voluit crucifigi. Dicit
propter quattuor crucis mysteria et utilitates. Nam crux reformat
naturam, confert scienciam, diffundit misericordiam et dirigit viam.
Primum patet, quia deus, natura et ars tenent ordinem in suis
operacionibus, sed peccatum deordinavit animam, que cum per-
dicione celestis nature descendebat ad limbum; crux autem repa-
ravit naturam. Per medium autem crucis descendit ad inferna sal-
vator et destruxit limbum. — Secundo crux confert scienciam.
Omnes homines scire desiderant3 et scire perficit intellectum et
cognicio coniungit intellectum fini, ideo felicitati; crux autem pre-
stitit scienciam. In aliis libris habetur sciencia de creaturis, in cruce
de creatore. Paulus non iudicavit se scire nisi Christum, et hunc
crucifixum4. — Tercia utilitas est diffusio misericordie, ut patet in
latrone5 etc. — Quarta est direccio vie. Nam erat retorta ad in-
feros, et est directa ad superos per crucem.
Item idem dicit quod sanctus Andreas predicavit humiliter,
viriliter, utiliter et constanter. Vide eum6, quia bene dicit.
Der zweite Text7 bietet anscheinend die Disposition einer Pre-
digt auf das Fest der Apostel Petrus und Paulus; wenn wir hier
wohl auch kein wörtliches Zitat vor uns haben, so macht der Text
doch die lebendige Predigt weise des Italieners deutlich:
Tres moveri possunt questiones. Prima: interrogemus Petrum,
unde habuit potestatem faciendi miracula? Respondet, a deo,
propter quattuor, scilicet graciam adopcionis, benivolenciam veni-
entis, fidem elevantis et misericordiam perficientis. — Secunda
questio ad Paulum, cur cupiebat mori ? Respondet, ut esset cum
deo, propter quattuor; quia ipse est terminus finiens, est princi-
pium perficiens, est gaudium demulcens et locus omnia comprehen-
dens. — Tercia questio ad ambos, cur eratis gaudentes in tormen-
tis ? Respondent, propter quattuor; primo propter commixtio-
nem dulcedinis, secundo apprehensionem delectabilis, tercio eleva-
1 Vgl. Eccli. 2, 5. 2 Vg]. 2 Tim. 2, 5.
3 Vg]. Aristoteles Met. A c. 1 980a 21.
4 Vg]. 1 Cor. 2, 2. 5 Vgl. Luc. 23, 42f.
6 Nämlich Aldrovandinum; bei solchen Imperativen denkt Cusanus
nicht an einen Leser, sondern an sich selbst.
7 Er findet sich am Schluß der Predigt „Perfectus omnis erit“ (Sonntag,
29. Juni 1455; V2 103rb).