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Bucer, Martin; Stupperich, Robert [Hrsg.]; Neuser, Wilhelm H. [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Strohm, Christoph [Hrsg.]; Wilhelmi, Thomas <PD Dr.> [Bearb.]
Martin Bucers Deutsche Schriften (Band 11,2): Schriften zur Kölner Reformation — Gütersloh, 2003

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https://doi.org/10.11588/diglit.30231#0207
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Von den Winckelmessen

zweite verteidigungsschrift (1543)

203

FVr die besonderen ¹ vnd winckelmessen ² vnnd das man deren fil zu mal ³ in
eyner kirchen halten möge wolten die C. Deputaten auch gern etwaß furbringen,
so haben sie nichts, Schemen sich diewyl nicht, mit offenbarer vnwarheyt
vor dem einfeltigen volck zu gaugklen ⁴ vnd zu schreyben, daß etlich fil Cano-
nes auß den eltisten vetteren ins decreet gezogenn, de Const. distin. i. ⁵ anzeygenn,
daß dise verkerte gewonheyt auch bey den alten in der kirchen gewesen
seye, Daß aber nit ist, dann einiger ⁶ Canon, deß orts eingefüret auß den alten
oder newen Vätteren, ein wort dauon nit zeuget. Lese vnd richte selb, frommer
leser. Vnd daß wissen sie selb war sein, darumb haben sye keinen nennen
oder besonders anziehen dörffen ⁷ .

Etliche Canones ⁸ reden wol von besonderen Messen ⁹ , die man etwan in besonderen
bettheuseren für besondere ¹⁰ personen vnd nit in der algemeinen
kirchen vor der gantzen versamlung gehalten hat, die selbige Messen aber hat
man nie on communicanten oder auch in einem tempel deren zumal ¹¹ meer
dann eine gehalten.

Die alten Christen, so zu ein ¹² komen mochten vnd sich in einem tempel
versamlen, wie die sich vor dem Herren erkenneten ein leib vnd ein brot sein ¹³ ,
also haben sie auch von einem Sacrament alle genossen, jren einigen Christum,
Vnd wie der einige ᵃ Christus jnen zum heylandt vnd speyß deß ewig le-
bens, also ist jnen auch ein Sacrament vnd Abentmal | cxxb/Ggiiijb | nach seyner
einsetzung genug gewesen, disen jren Christum darinn zu entpfahen. Es
würdt wol weder das Sacrament noch Christus an jm selb geteylet, ob man
schon das H. Abentmal an filen orten zumal haltet, die Christen aber halten
sich des befelchs jres Herren, thun im H. Abentmal, das er gethon vnd geleh-
ret hat. Er aber hat in seyner versamlung seynen iüngeren nur ein Sacrament
allen außgespendet. Wo dann die Christen in eyner versamlung alle von eynem
Sacrament die gemeinschafft des leibs vnd bluts Christi entpfahen
mögen, warumb solten sie doch zwey oder drey anrichten? Were das nit fallen

a) Drf. enige.

1. gesonderten.
2. private Messen. Grimm 30 (= XIV,2), Sp.374. Zur Privatmesse vgl. unten S. 203, Anm. 9.
3. gleichzeitig.
4. flunkern. Grimm 4 (= IV,1,1), Sp.1558f.
5. Decretum Gratiani I, Dist. 1, c.4f. (Friedberg I, Sp.1f.).
6. einiger ... nit: kein einzelner.
7. können.
8. Decretum Gratiani III, De consecratione, Dist. 1, c.33–35 (Friedberg I, Sp.1302f.).
9. Privatmessen. Vgl. dazu Angenendt, Geschichte der Religiosität im Mittelalter,

S.495f.; Angenendt, Missa specialis, v.a. S.153–163.
10. einzelne.
11. gleichzeitig.
12. einander.
13. I Kor 10,17.

Offenbare onwarheyt
der C. Deputaten

Was besonder
Messen

Jn einer versamelung
allein ein sacrament
 
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