Kerckenordeninge von 1569.
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logise et syntaxeos, vlitich unde truwlick darut
driven unde exerceren. Wo överst dise, ock andere
lectiones, alle edder etlike, des geliken de labores
der scholdener, up gewisse stunden to distribueren,
sölckes wert unse superintendens an jederm orde,
in visitatione scholae, samt den provisoren scholae,
effte in des superintendenten affwesende de pastor
mit dem scholmeister na eines jedern ordes unde
scholen gelegenheit vorordenen.
Darto schölen dise knaben nicht allene den
catechismum in düdescher sprake mit der ut-
leginge, sunder densülven ock to latin ganz van
buten leren, der geliken schölen se van buten
leren unde weten, de evangelia dominicalia, unde
jeders, nicht allene in der scholen, sunder ock in
den hüsern, de weke aver vor dem dische, na dem
gratias, reciteren unde upseggen.
Unde dar mit se der hiligen schrift unde
gödtliken lere, van kindesbeen up, gewanen werden,
schal de scholmeister up den middeweken effte
sonavent exponeren Matthaeum evangelistam, effte
epistolam Pauli ad Titum, Timotheum etc. Unde
etlike uterlesene psalmen, Quare fremuerunt gentes
etc. Ad te domine levavi. Miserere mei deus.
Benedic anima mea dominum. Beati quorum re-
missae sunt iniquitates. In te domine speravi.
Dixit dominus. In exitu Israel. Confitemini do-
mino quoniam bonus. Ecce quam bonum etc.
Memento domine David. Magnificat. Item, 53. caput
Esaiae. Unde schölen de scholmeistere hir mit
nicht lange comment maken, sunder den text
grammatice expliceren, unde den rechten vorstand
den knaben inplanten, ock de definitiones leren
unde repeteren : Quid deus? Quot persome divini-
tatis? Quod naturae in Christo? Quid lex? Quid
peccatum? Quid evangelium? Quid dififerat lex
et evangelium? Quid iustificatio? Quid gratia?
Quid fides? Quid bonum opus? Quid ecclesia?
Quid baptismus? Quid coena domini? Quid clavis?
Quid crux ? Quid ministerium? Quid magistra-
tus etc.
Unde schölen de; scholmeistere hir inne aver-
all nicht de ganzen locos communes ad longum
repeteren, sunder allene de generales nudas de-
finitiones den knaben leren, unde sick aller langen
vörwitzigen comment, declamerens unde langen
dicterens in disen unde allen anderen lectionibus
entholden.
Alle sonavend schal dat evangelium simpli-
cissime exponeret, de grammatica, etymologia unde
syntaxis unde de definitiones ut densülven, pro
secunda et tertia classe, repeteret werden.
Vor allen dingen överst möten de knaben
vlitich unde ernstlick exerceret werden, im latin
reden unde im stilo, darümme schölen de schol-
meister unde praeceptores sülvest mit discipulis
allewege latin unde nicht düdesch reden, welckere
an sick lichtverdich, unde bi den kinderen erger-
lick unde schedlick is, unde in der schole de
signa latinitatis in allen classibus ernstlick vor-
ordenen unde exequeren.
Unde in tertia classe sunderlick anrichten
signum emendationis, unde sick sülvest bevlitigen,
dat se latine, proprie, absqe germanismis, inter
praelegendum, et in communi sermone, mit den
knaben reden.
Disen knaben schölen se ock alle weke argu-
menta stili geven, unde de scripta en vlitich
emenderen, unde sölckes in kenem wege under-
laten.
Wat se överst vor argumenta nemen schölen,
mögen geschickede unde getrüwe scholmeister bi
sick betrachten, der pastoren raht hirinne volgen,
unde tor anwisinge, Philipp Melanthonis bedenken
in der mekelborgischen ordeninge lesen. Wowol
överst dise knaben noch swerlick mögen in poëtica
unde scribendis versibus exerceret werden. Den-
noch schölen de scholmeister in den versibus
Catonis unde in locis Murmellii, en leren de scan-
siones, pedes, regiones hexametri unde pentametri
carminis.
De musica choralis unde figuralis mot mit
disen knaben vlitich gedreven werden, alle dage
up de twelfte stunde.
Hirto mot in groten scholen ein gut geschicket
cantor sin, in anderen geringen steden mach idt
de scholmeister sülvest doen effte dorch sine ge-
sellen bestellen, unde dise ordeninge holden, dat
twe dage in der weke de praecepta musices vlitich
gelesen, mit exemplis vorkleret unde examineret,
unde den knaben ingebildet, dem geliken twe
dage in cantu figurali effte chorali de tempore
trüwliken mit den knaben gesungen, de praecepta
repeteret unde ad usum gebracht werden.
Dewile överst des Listenii musica, so jtzund
in den scholen gebruket wert, den kindern to swar
unde behende, wille wi vor de junge jöget eine
andere korte unde lichtere musica vaten, edder
in mate van der grammatica hirvör gemeldet in
einer gewissen nütliken musica, de nödigesten
praecepta vor de kinder mit groten boeckstaven
underscheden unde drücken laten, de men in den
scholen unser lande hebbe to gebruken.
Also schölen diese knaben in tertia classe, in
catechismo unde pietate, in grammatica unde syn-
taxi, in latino sermone unde stilo, in musica, unde
ehrbarliker lere unde disciplin underrichtet unde
exerceret werden.
Darto schal de scholmeister, na hergebrachter
gewanheit, alle dage sunderlick horam declinandi
unde repetitionem grammatices holden, unde alle
fridage up eine gelegene stunde summatim re-
peteren, mit ernste unde vlite, wat de ganze weke
is gelesen unde geleret werden.
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logise et syntaxeos, vlitich unde truwlick darut
driven unde exerceren. Wo överst dise, ock andere
lectiones, alle edder etlike, des geliken de labores
der scholdener, up gewisse stunden to distribueren,
sölckes wert unse superintendens an jederm orde,
in visitatione scholae, samt den provisoren scholae,
effte in des superintendenten affwesende de pastor
mit dem scholmeister na eines jedern ordes unde
scholen gelegenheit vorordenen.
Darto schölen dise knaben nicht allene den
catechismum in düdescher sprake mit der ut-
leginge, sunder densülven ock to latin ganz van
buten leren, der geliken schölen se van buten
leren unde weten, de evangelia dominicalia, unde
jeders, nicht allene in der scholen, sunder ock in
den hüsern, de weke aver vor dem dische, na dem
gratias, reciteren unde upseggen.
Unde dar mit se der hiligen schrift unde
gödtliken lere, van kindesbeen up, gewanen werden,
schal de scholmeister up den middeweken effte
sonavent exponeren Matthaeum evangelistam, effte
epistolam Pauli ad Titum, Timotheum etc. Unde
etlike uterlesene psalmen, Quare fremuerunt gentes
etc. Ad te domine levavi. Miserere mei deus.
Benedic anima mea dominum. Beati quorum re-
missae sunt iniquitates. In te domine speravi.
Dixit dominus. In exitu Israel. Confitemini do-
mino quoniam bonus. Ecce quam bonum etc.
Memento domine David. Magnificat. Item, 53. caput
Esaiae. Unde schölen de scholmeistere hir mit
nicht lange comment maken, sunder den text
grammatice expliceren, unde den rechten vorstand
den knaben inplanten, ock de definitiones leren
unde repeteren : Quid deus? Quot persome divini-
tatis? Quod naturae in Christo? Quid lex? Quid
peccatum? Quid evangelium? Quid dififerat lex
et evangelium? Quid iustificatio? Quid gratia?
Quid fides? Quid bonum opus? Quid ecclesia?
Quid baptismus? Quid coena domini? Quid clavis?
Quid crux ? Quid ministerium? Quid magistra-
tus etc.
Unde schölen de; scholmeistere hir inne aver-
all nicht de ganzen locos communes ad longum
repeteren, sunder allene de generales nudas de-
finitiones den knaben leren, unde sick aller langen
vörwitzigen comment, declamerens unde langen
dicterens in disen unde allen anderen lectionibus
entholden.
Alle sonavend schal dat evangelium simpli-
cissime exponeret, de grammatica, etymologia unde
syntaxis unde de definitiones ut densülven, pro
secunda et tertia classe, repeteret werden.
Vor allen dingen överst möten de knaben
vlitich unde ernstlick exerceret werden, im latin
reden unde im stilo, darümme schölen de schol-
meister unde praeceptores sülvest mit discipulis
allewege latin unde nicht düdesch reden, welckere
an sick lichtverdich, unde bi den kinderen erger-
lick unde schedlick is, unde in der schole de
signa latinitatis in allen classibus ernstlick vor-
ordenen unde exequeren.
Unde in tertia classe sunderlick anrichten
signum emendationis, unde sick sülvest bevlitigen,
dat se latine, proprie, absqe germanismis, inter
praelegendum, et in communi sermone, mit den
knaben reden.
Disen knaben schölen se ock alle weke argu-
menta stili geven, unde de scripta en vlitich
emenderen, unde sölckes in kenem wege under-
laten.
Wat se överst vor argumenta nemen schölen,
mögen geschickede unde getrüwe scholmeister bi
sick betrachten, der pastoren raht hirinne volgen,
unde tor anwisinge, Philipp Melanthonis bedenken
in der mekelborgischen ordeninge lesen. Wowol
överst dise knaben noch swerlick mögen in poëtica
unde scribendis versibus exerceret werden. Den-
noch schölen de scholmeister in den versibus
Catonis unde in locis Murmellii, en leren de scan-
siones, pedes, regiones hexametri unde pentametri
carminis.
De musica choralis unde figuralis mot mit
disen knaben vlitich gedreven werden, alle dage
up de twelfte stunde.
Hirto mot in groten scholen ein gut geschicket
cantor sin, in anderen geringen steden mach idt
de scholmeister sülvest doen effte dorch sine ge-
sellen bestellen, unde dise ordeninge holden, dat
twe dage in der weke de praecepta musices vlitich
gelesen, mit exemplis vorkleret unde examineret,
unde den knaben ingebildet, dem geliken twe
dage in cantu figurali effte chorali de tempore
trüwliken mit den knaben gesungen, de praecepta
repeteret unde ad usum gebracht werden.
Dewile överst des Listenii musica, so jtzund
in den scholen gebruket wert, den kindern to swar
unde behende, wille wi vor de junge jöget eine
andere korte unde lichtere musica vaten, edder
in mate van der grammatica hirvör gemeldet in
einer gewissen nütliken musica, de nödigesten
praecepta vor de kinder mit groten boeckstaven
underscheden unde drücken laten, de men in den
scholen unser lande hebbe to gebruken.
Also schölen diese knaben in tertia classe, in
catechismo unde pietate, in grammatica unde syn-
taxi, in latino sermone unde stilo, in musica, unde
ehrbarliker lere unde disciplin underrichtet unde
exerceret werden.
Darto schal de scholmeister, na hergebrachter
gewanheit, alle dage sunderlick horam declinandi
unde repetitionem grammatices holden, unde alle
fridage up eine gelegene stunde summatim re-
peteren, mit ernste unde vlite, wat de ganze weke
is gelesen unde geleret werden.
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