470
Das Herzogthum Pommern.
Act. 5. vam anvange des capitels bet an den ort:
Bededen unde leden de hende up se. Dar van
schal men in steden des sondages na Laurentii
predigen, na middage.
De dach S. Bartholomei.
Epistel 2. Cor. 4.: Wi hebben sölcken schatt
in erdeschen vaten, up dat de averswencklike
kraft gades si.
Evangelium Luc. 22.: Dar vorhoeff sick ein
grot hader mank en etc.
De dach de collationis Iohannis.
Epistel, dat vöffte capitel im boke der wis-
heit. Dar inne schal men Johannem den döper
unde Herodem confereren.
Evangelium Marci 6.: Van der enthövedinge
Johannis.
De dach des apostels S. Mattheus.
Epistel 1. Cor. 12.: Dar sint mannigerlei
gaven, överst dar is ein geist.
Evangelium Matth. 9.: Jesus sach einen min-
schen in der tollbode sitten.
De dach Simonis unde Jude.
Epistel 1. Pet. 1.: Gelavet si godt de vader.
Evangelium Johan. 15.: Dat gebede ick juw,
dat gi juw under einander leven.
De dach omnium sanctorum.
Epistel, dat 7. cap. in der apenbaringe
Johannis edder im boke der wisheit, cap. 3.: Der
rechtverdigen seelen sint in gades hand, usqe eo:'
Hefft ein upseent up sine uterwelden.
Evangelium Matth. 5.: Do he överst dat volk
sach, usqe eo : De vor juw gewesen sint.
De dach des hiligen bischops S. Martini.
Epistel Apocal. 14.: Ick sach einen engel
flegen midden dorch den hemmel.
Evangelium Luc. 12.: Latet juwe lenden
ummegördelt sin etc. usqe eo: van dem wert men
vele vörderen.
An disem dage schal men alle jar de ganze
gemeine vormanen, dat se gade dank segge, dat
he in disen lesten dagen erwecket hefft sinen
dener doctorem Martinum Lutherum, de de rechte
engel gewest is, de mit dem ewigen evangelio
midden dorch den hemmel geflagen is, desülve is
,umme S. Martens dach gebaren, anno 1483. Unde
umme S. Martens dach in vigilia omnium sancto-
rum, anno 1517. hefft he angevangen, öffentlick
wedder dat pawestdom to lerende, bet dat he
anno 1546. im Februario, am dage concordiae,
christlick entslapen is. Dar vör schal de ganze
christenheit gade ewichlick dank seggen, sine lere
van des antichristes valscher lere unde gruwelen
underscheden unde an disem dage van dem artikel,
wat eines christliken bischopes effte pastoris amt
is, ut gades worde underrichtet werden.
De dach des apostels S. Andreas.
Epistel Rom. 10.: So men van herten levet,
so wert men rechtverdich.
Evangelium Matth. 4.: Alse nu Jesus an dem
galileischen mere ging etc.
De dach des apostels S. Thomas.
Epistel Ephe. 1.: Gelavet si godt, de uns
gesegent hefft, mii allerlei geistlikem segen.
Evangelium Johan. 20.: Thomas överst, der
twölven ein etc.
De dach der unschüldigen kindere.
Epistel Apoc. 14.: Unde ick sach ein lam
stande up dem berge Zion etc. usqe eo: Wente
se sint unstrafflick vor dem stole gades.
Evangelium Matth. 2.: Do överst de wisen
wechgetagen weren, sü do erscheen de engel des
herren etc., bet to ende des capitels.
Den dach corporis Christi, am donner dage
na Trinitatis, schal men nicht viren, noch dat-
sülvige fest holden, wente idt is ein luter papistisch,
antichristisch fest.
So ock de parherren vornemen, dat de buren
up den dörperen noch wor holden de hagelvire,
de schölen se mit gades worde vordömen, strafen
alse luter affgöderie, unde de lüde dar van aff-
vören, de baven vormaninge halstarrich sint, nicht
to den sacramenten staden, eer se sich bekeren.
Des geliken van dem notvüer up S. Johannis
Baptistae, unde wat der geliken papistischen, heid-
nischen dinge mer sint, schölen mit gades worde
gestrafet und affgeschaffet werden.
Den dach assumptionis Mariae schal men
nicht viren, noch to vörne affkündigen, dat evan-
gelium överst, dat up den dach vorordent is,
mögeu de pastores umme de tidt, wennt en in der
weke gelegen is, predigen, unde de gruwlike aff-
göderie, de de papisten mit Maria der jungfruwen
driven, dem volke vörholden, ut gades worde
wedderlegen, de seelen allene up Jesum Christum
wisen.
Gelick also schal men idt holden mit dem
dage nativitatis Mariae.
In steden, dar scholen sint, schölen de pastores
mit vlite dar up seen, dat de olden christliken,
herrliken, latinischen gesenge, sunderlick sequen-
tien unde responsoria, alse in paschate, ascen-
sione, pentecoste, trinitatis, purificationis, annun-
ciationis Mariae, de beata virgine, de Maria
Magdalena, de decollatione Iohannis, de apostolis,
de evangelistis, de martyribus, unde der geliken,
de rein unde christlick sint, nicht ganz unde gar
Das Herzogthum Pommern.
Act. 5. vam anvange des capitels bet an den ort:
Bededen unde leden de hende up se. Dar van
schal men in steden des sondages na Laurentii
predigen, na middage.
De dach S. Bartholomei.
Epistel 2. Cor. 4.: Wi hebben sölcken schatt
in erdeschen vaten, up dat de averswencklike
kraft gades si.
Evangelium Luc. 22.: Dar vorhoeff sick ein
grot hader mank en etc.
De dach de collationis Iohannis.
Epistel, dat vöffte capitel im boke der wis-
heit. Dar inne schal men Johannem den döper
unde Herodem confereren.
Evangelium Marci 6.: Van der enthövedinge
Johannis.
De dach des apostels S. Mattheus.
Epistel 1. Cor. 12.: Dar sint mannigerlei
gaven, överst dar is ein geist.
Evangelium Matth. 9.: Jesus sach einen min-
schen in der tollbode sitten.
De dach Simonis unde Jude.
Epistel 1. Pet. 1.: Gelavet si godt de vader.
Evangelium Johan. 15.: Dat gebede ick juw,
dat gi juw under einander leven.
De dach omnium sanctorum.
Epistel, dat 7. cap. in der apenbaringe
Johannis edder im boke der wisheit, cap. 3.: Der
rechtverdigen seelen sint in gades hand, usqe eo:'
Hefft ein upseent up sine uterwelden.
Evangelium Matth. 5.: Do he överst dat volk
sach, usqe eo : De vor juw gewesen sint.
De dach des hiligen bischops S. Martini.
Epistel Apocal. 14.: Ick sach einen engel
flegen midden dorch den hemmel.
Evangelium Luc. 12.: Latet juwe lenden
ummegördelt sin etc. usqe eo: van dem wert men
vele vörderen.
An disem dage schal men alle jar de ganze
gemeine vormanen, dat se gade dank segge, dat
he in disen lesten dagen erwecket hefft sinen
dener doctorem Martinum Lutherum, de de rechte
engel gewest is, de mit dem ewigen evangelio
midden dorch den hemmel geflagen is, desülve is
,umme S. Martens dach gebaren, anno 1483. Unde
umme S. Martens dach in vigilia omnium sancto-
rum, anno 1517. hefft he angevangen, öffentlick
wedder dat pawestdom to lerende, bet dat he
anno 1546. im Februario, am dage concordiae,
christlick entslapen is. Dar vör schal de ganze
christenheit gade ewichlick dank seggen, sine lere
van des antichristes valscher lere unde gruwelen
underscheden unde an disem dage van dem artikel,
wat eines christliken bischopes effte pastoris amt
is, ut gades worde underrichtet werden.
De dach des apostels S. Andreas.
Epistel Rom. 10.: So men van herten levet,
so wert men rechtverdich.
Evangelium Matth. 4.: Alse nu Jesus an dem
galileischen mere ging etc.
De dach des apostels S. Thomas.
Epistel Ephe. 1.: Gelavet si godt, de uns
gesegent hefft, mii allerlei geistlikem segen.
Evangelium Johan. 20.: Thomas överst, der
twölven ein etc.
De dach der unschüldigen kindere.
Epistel Apoc. 14.: Unde ick sach ein lam
stande up dem berge Zion etc. usqe eo: Wente
se sint unstrafflick vor dem stole gades.
Evangelium Matth. 2.: Do överst de wisen
wechgetagen weren, sü do erscheen de engel des
herren etc., bet to ende des capitels.
Den dach corporis Christi, am donner dage
na Trinitatis, schal men nicht viren, noch dat-
sülvige fest holden, wente idt is ein luter papistisch,
antichristisch fest.
So ock de parherren vornemen, dat de buren
up den dörperen noch wor holden de hagelvire,
de schölen se mit gades worde vordömen, strafen
alse luter affgöderie, unde de lüde dar van aff-
vören, de baven vormaninge halstarrich sint, nicht
to den sacramenten staden, eer se sich bekeren.
Des geliken van dem notvüer up S. Johannis
Baptistae, unde wat der geliken papistischen, heid-
nischen dinge mer sint, schölen mit gades worde
gestrafet und affgeschaffet werden.
Den dach assumptionis Mariae schal men
nicht viren, noch to vörne affkündigen, dat evan-
gelium överst, dat up den dach vorordent is,
mögeu de pastores umme de tidt, wennt en in der
weke gelegen is, predigen, unde de gruwlike aff-
göderie, de de papisten mit Maria der jungfruwen
driven, dem volke vörholden, ut gades worde
wedderlegen, de seelen allene up Jesum Christum
wisen.
Gelick also schal men idt holden mit dem
dage nativitatis Mariae.
In steden, dar scholen sint, schölen de pastores
mit vlite dar up seen, dat de olden christliken,
herrliken, latinischen gesenge, sunderlick sequen-
tien unde responsoria, alse in paschate, ascen-
sione, pentecoste, trinitatis, purificationis, annun-
ciationis Mariae, de beata virgine, de Maria
Magdalena, de decollatione Iohannis, de apostolis,
de evangelistis, de martyribus, unde der geliken,
de rein unde christlick sint, nicht ganz unde gar