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Wolgast, Eike [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Hrsg.]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Hrsg.]; Sehling, Emil [Begr.]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (5. Band): Livland, Estland, Kurland, Mecklenburg, Freie Reichsstadt Lübeck mit Landgebiet und Gemeinschaftsamt Bergedorf, das Herzogthum Lauenburg mit dem Lande Hadeln, Hamburg mit Landgebiet — Leipzig: O.R. Reisland, 1913

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https://doi.org/10.11588/diglit.27083#0327
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Wismar. Verordnung des Raths wegen Besoldung der Prediger vom 23. Novbr. 1543 — Pia coniunctio 1562. 311

58. Verordnung des Raths wegen Besoldung der Prediger. Vom 23. November 1543.
[Nach Wismarer Rathsarchiv Zeugebuch 1541—1550, S. 215, 216. Vgl. oben S. 305.]

Die ersame radt radeswisze vergaddert heft
eindrechtichlich to lave des almechtigen gades
und to erholdinge der predicanten und sunst der
andern kerchendiener alhir binnen entslaten und
also to holdende belevet. Diewiele viele geist-
liche lehene alhir binnen in den kerchen ge-
stiftet und de possessoren und bosittere der-
sulven buten der stadt in andern orden sich ent-
holden, und doch desulven in vorigen tiden und
jaren durch ehre offitianten der fundation dersulven
ehrer lehene, darmit die gadesdienste alhir binnen
nicht vorsumet, folge und utrichtinge don laten
und darvor dem offitianten dat drudde efte vierde
diel edder sunst ein gebör von den fruchten und
renten dersulven vicarien gegeven, welchs nu von
ehnen alle vorblift. Daraver noch gadesdienst
in den kerchen vor solliche boringe jetz geschut,
edder sunst bina keine geistliche schir mer in
den kerchen to godtlichem dienste sich to beflitende
befunden, so will ein radt und hefft bevalen eren
kemerern, alle denjennigen, die jennigen geistlich

rente alhir up der kemerye hebben und buten der
stadt in andern steden und orden sich entholden
und alhir in den kerchen edder deme rade und
gemeiner stadt nicht denende sint, sollich offitianten-
geld in entrichtinge ehrer rente ehnen to korten
und szo viele se etwan deme offitianten to gevende
plichtich edder sunst den drudden edder vierden
diel darvon to beloninge der predicanten und
ander kerchendiener mer, scholemeisters und
siner gesellen etc., up dat sunst die gades-
dienst und die godtliche ehere, priss und lof vor-
meret und nicht vorsumet moge werden, inne
beholden szolden, och ferner in des rades dorpern
und gebeden sollichs bi den pachtgevern sollicher
lehene och bevelen und vorschaffen sollen. Alls
mit ratification und bewillging des ganzen rades,
ut welchers bevel und sunderlichen vorhete dise
schrift und beleving och in dit bok is geschrieven
worden. Geschein frigtages am 23. mensis no-
vembris anno etc. 43.

59. Pia coniunctio ministrorum verbi dei in ecclesia Wismariensi 9. octobris anno domini 1562.

[Nach dem Original im Archiv des Geistlichen
1. Verbum dei pure et incorrupte, juxta pro-
phetarum et apostolorum scripta et confessionem
Augustanam anno domini 1530 imperatori Carolo V.
oblatam et articulos smalcaldicos, et in summa
juxta doctrinam divinitus patefactam per reveren-
dum virum Lutherum, piae memoriae, deo aspi-
rante, fideliter populo trademus.
2. Corruptelas doctrinae coelestis veteres aut
recentes ex verbo dei fideliter refutabimus, ut
moneantur auditores ne praestigiis et erroribus
temere applaudant. Inprimis vero eas corruptelas
refutabimus, quas theologi quarundam saxoni-
carum ecclesiarum Luneburgi anno 1561. ex verbo
dei condemnarunt, juxta aeditam formulam.
3. In moribus totiusque vitae ratione pie-
tatem, sobrietatem, temperantiam et modestiam
praestabimus, omniaque agemus, deo gubernante,
ad aedificationem salutarem hujus ecclesiae, ne
simus ulli scandalo, quantum nos deus adjuvat.
4. Ad congressus et colloquia omnes venie-
mus, nisi quis adversa valetudine impeditus fuerit.
Alias quoque vocati a superintendente, exigente
aliqua necessitate, prompte et libenter com-
parebimus.
5. Admonitiones mutuas patienter et fraterne
admittemus.
6. In colloquiis debitam modestiam et hu-

Ministeriums zu Wismar. Vgl. oben S. 307.]
manitatem usurpabimus et rationibus verbo dei
consentaneis de rebus propositis agemus eisque
prompte parebimus. Omnem pertinaciam et male-
dicentiam in colloquiis fugiemus, et tacenda non
temere evulgabimus.
7. Si quae offensiones inter nos inciderint,
quod ne fiat deum orabimus, et sedulo cavebimus,
inter nos eas pie componemus, ne simus scandalo
ecclesiae dei.
8. Si quis audierit de alio quaedam sibi
narrari, quae alius vel dixerit de se vel alias
fecerit, ea non statim in suggestum deferemus,
sed prius, eo vocato, explorabimus, an res ita se
habeat, et si privatim cum eo convenire non po-
terimus, ad congressum nostrum usitatum refere-
mus, ut caeteri fratres pie rem transigant. Ab-
stinebimus etiam alias a praecipitanti condemnatione
alterius, priusquam eum coram audierimus.
9. Si quid audierimus ab alio pro contione
dici, quod videatur repraehensione dignum esse,
primum cum eo privatim semel atque iterum con-
feremus, deinde, si necessitas postulaverit, ad
colloquium usitatum referemus.
10. In iis, quae ad ministerium pertinent,
nos conjungemus, ne vel desertio vel mutua di-
stractio salutari aedificationi obsit.
 
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