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Hamburg mit Landgebiet.
Erwelinge des lerers edder predicanten.
Den superattendenten scholen vorschaffen, an-
nemen, und so idt de nodt vorderde, vorloven
ein e. radt und de diaken, effte van beiden parten
ere darto vorordente sampt den veer pastoren.
Einen adjutor van den pastoribus scholen de veer
radesheren vam e. rade bi de kisten vorfoget
sampt den oldesten diaken, mit rade und bi-
wesende des superattendenten und der anderen
pastoren erwelen und annemen. Einen pastor
averst schollen de carspelheren und de diakene
des carspels, dar sulck pastor nodich to erwelende,
sampt den 14 borgeren na rade und biwesende
des superattendenten und sines adjutors erwelen
und annemen.
Twe capellane bederft me in juwelker par-
karken, ane den drudden to Sunte Jacob und
ane den prester tom hilligen geeste, ock ane
den predikere to Hervestehude.
Ein juwelick parner vorschaffe sick gelerde
capellane, de schal he mit wetende und rade
des superattendenten und sines adjutors annemen,
neven den schatkasten vorstenderen und den veer
radesheren, und der armen diaken, de im car-
spele wanen.
De drudde capellane to sunte Jacob, van
welckem na geschreven schall werden, schallme
ock annemen, alse de anderen capellane to sunte
Jacob.
Dem prester tom hilligen geeste, van welckem
ock na geschreven schall werden, scholen annemen
de veer radespersonen neven den 12 overolden
mit rade des superrattendenten und sines adjutoris.
Den prediger to Hervestehude scholen an-
nemen de veer radespersonen, welck bevel hebben
vam rade neven den 12 overolden mit rade des
superattendenten und sines adjutors. Dussen
schalme vorsorgen van den guderen des closters,
doch nicht ringer wen ander capellane. Dusse
schall ock vorwesen mit dem worde gades der
karcken tho Eppendorpe, so se ene dar hebben
und liden willen.
Wome sulke denere des wordes in der
karken annemen schall.
Sulcke erwelde denere des wordes, vor welken
in den sondagen gebeden is to vorne vam predick-
stole, dat wi se mochten averkamen, alse to
vorne gesecht is, se sint gesmeret edder nicht
gesmeret, schollen des sondages in der karcken
vor der gemene entfangen den geestliken orden,
dar van se mogen beten ordinati ad ministerium
spiritus non littere, 2. Cor. 3. Dat is, lude de
vorordent sint, to predikende dat evangelion
Christi, alse ein ander annimpt einen weltliken
orden, de doch ock gades is, dat he wert vor-
ordent to einem borgermeister, to einem stad-
knechte etc. So lange sin ampt waret, so lange
waret ock sin orden, dat is, dar to he vorordent
is, also ock hir in dussem geistliken orden, dar
ein vorordent wert tom evangelio und den sacra-
menten, nicht to makende (dat were vele to
spade) sunder ut to delende, 1. Cor. 4. Caracter
indelebilis is erdichtet. Smeren und scheren
helpet to dussem ampte nicht, sunder allene
gades gaven, dat god einem gegeven hefft, dat he
is ein ehrlick, redelick, tuchtich man, de kreftich
is tolerende mit gades worde, und den vienden
towerende, alse Paulus sulcke gaven der predi-
canten beschrifft, 1. Tim. 3. De sick nu ordines
und ordinatos nomen, de sint leider in dem tale
[der], de Paulus inordinatos nomet und vorbannet,
so se sick nicht willen bekeren 2. Thessal. 3.
De ordeninge na der ersten christenheit wanheit
mit gebede und uplegginge der hende, alse in
Act. apostol. und epistolis Pauli sere klar is.
Dem na so schall idt bi uns gescheen, kort und
christlick na dusser wise.
Wen1) de epistole gelesen is, balde schall
ein prediker edder capellan up dem predickstole
alse vormanen: Leven frunde in Christo, gi
weten, dat wi apenbar gebeden hebben, dat uns
godt umme Christus willen wolde toschicken
einen superattendenten, pastorem edder parner,
capellaen edder prediker. Dar baven hebben de,
den idt bevalen is, ock eren deenst und vlit
dar to gedaen und erwelet N., welcken se so
vele minschlikem gerichte und vorstande mogelick,
achten erlick, redelick, tuchtich, sedich, nicht
girich, unstraflick vor sick und de sinen, de he
bi sick plecht to hebbende, darto geweldich
mit dem worde des heren, de conscientie under-
torichtende, und den weddersprekeren den mund
to stoppende, alse Paulus tom Timotheo und
Tito leret, und Christus ock vam truwen huss-
holdere Matth. 24. Darumme biddet, dat godt
dorch Jesum Christum unsen heren ein gnade
geve, sulck amt uns tor salicheit tovorende ge-
denket jo, welk ein exempel Christus uns sulvest
gegeven hefft, alse Lucas schrifft im 6. cap., do
he des morgens wolde vorderen unde erwehlen
de 11 apostelen tom predickampte, hedde he to-
vorne de gansen nacht gebedet allene up dem
berge to gade, dat wi ock mit unsem bede gade
dusse sake bevelen, so kan se nicht ovel geraden,
wen wi ock na mogeliken vlite, einen Judas un-
wetende erweleden. Dusse N avers schall nu vor
dem altar mit sange und bede, und uplegginge
der hende juwer leve vorgestellet werden, dat
wi em so in dussem unsem ampte der gnade
gades bevelen, und dusse gemene wete, dat
1) Lübeck liest: „des sondages, wen de epistole“.
Hamburg mit Landgebiet.
Erwelinge des lerers edder predicanten.
Den superattendenten scholen vorschaffen, an-
nemen, und so idt de nodt vorderde, vorloven
ein e. radt und de diaken, effte van beiden parten
ere darto vorordente sampt den veer pastoren.
Einen adjutor van den pastoribus scholen de veer
radesheren vam e. rade bi de kisten vorfoget
sampt den oldesten diaken, mit rade und bi-
wesende des superattendenten und der anderen
pastoren erwelen und annemen. Einen pastor
averst schollen de carspelheren und de diakene
des carspels, dar sulck pastor nodich to erwelende,
sampt den 14 borgeren na rade und biwesende
des superattendenten und sines adjutors erwelen
und annemen.
Twe capellane bederft me in juwelker par-
karken, ane den drudden to Sunte Jacob und
ane den prester tom hilligen geeste, ock ane
den predikere to Hervestehude.
Ein juwelick parner vorschaffe sick gelerde
capellane, de schal he mit wetende und rade
des superattendenten und sines adjutors annemen,
neven den schatkasten vorstenderen und den veer
radesheren, und der armen diaken, de im car-
spele wanen.
De drudde capellane to sunte Jacob, van
welckem na geschreven schall werden, schallme
ock annemen, alse de anderen capellane to sunte
Jacob.
Dem prester tom hilligen geeste, van welckem
ock na geschreven schall werden, scholen annemen
de veer radespersonen neven den 12 overolden
mit rade des superrattendenten und sines adjutoris.
Den prediger to Hervestehude scholen an-
nemen de veer radespersonen, welck bevel hebben
vam rade neven den 12 overolden mit rade des
superattendenten und sines adjutors. Dussen
schalme vorsorgen van den guderen des closters,
doch nicht ringer wen ander capellane. Dusse
schall ock vorwesen mit dem worde gades der
karcken tho Eppendorpe, so se ene dar hebben
und liden willen.
Wome sulke denere des wordes in der
karken annemen schall.
Sulcke erwelde denere des wordes, vor welken
in den sondagen gebeden is to vorne vam predick-
stole, dat wi se mochten averkamen, alse to
vorne gesecht is, se sint gesmeret edder nicht
gesmeret, schollen des sondages in der karcken
vor der gemene entfangen den geestliken orden,
dar van se mogen beten ordinati ad ministerium
spiritus non littere, 2. Cor. 3. Dat is, lude de
vorordent sint, to predikende dat evangelion
Christi, alse ein ander annimpt einen weltliken
orden, de doch ock gades is, dat he wert vor-
ordent to einem borgermeister, to einem stad-
knechte etc. So lange sin ampt waret, so lange
waret ock sin orden, dat is, dar to he vorordent
is, also ock hir in dussem geistliken orden, dar
ein vorordent wert tom evangelio und den sacra-
menten, nicht to makende (dat were vele to
spade) sunder ut to delende, 1. Cor. 4. Caracter
indelebilis is erdichtet. Smeren und scheren
helpet to dussem ampte nicht, sunder allene
gades gaven, dat god einem gegeven hefft, dat he
is ein ehrlick, redelick, tuchtich man, de kreftich
is tolerende mit gades worde, und den vienden
towerende, alse Paulus sulcke gaven der predi-
canten beschrifft, 1. Tim. 3. De sick nu ordines
und ordinatos nomen, de sint leider in dem tale
[der], de Paulus inordinatos nomet und vorbannet,
so se sick nicht willen bekeren 2. Thessal. 3.
De ordeninge na der ersten christenheit wanheit
mit gebede und uplegginge der hende, alse in
Act. apostol. und epistolis Pauli sere klar is.
Dem na so schall idt bi uns gescheen, kort und
christlick na dusser wise.
Wen1) de epistole gelesen is, balde schall
ein prediker edder capellan up dem predickstole
alse vormanen: Leven frunde in Christo, gi
weten, dat wi apenbar gebeden hebben, dat uns
godt umme Christus willen wolde toschicken
einen superattendenten, pastorem edder parner,
capellaen edder prediker. Dar baven hebben de,
den idt bevalen is, ock eren deenst und vlit
dar to gedaen und erwelet N., welcken se so
vele minschlikem gerichte und vorstande mogelick,
achten erlick, redelick, tuchtich, sedich, nicht
girich, unstraflick vor sick und de sinen, de he
bi sick plecht to hebbende, darto geweldich
mit dem worde des heren, de conscientie under-
torichtende, und den weddersprekeren den mund
to stoppende, alse Paulus tom Timotheo und
Tito leret, und Christus ock vam truwen huss-
holdere Matth. 24. Darumme biddet, dat godt
dorch Jesum Christum unsen heren ein gnade
geve, sulck amt uns tor salicheit tovorende ge-
denket jo, welk ein exempel Christus uns sulvest
gegeven hefft, alse Lucas schrifft im 6. cap., do
he des morgens wolde vorderen unde erwehlen
de 11 apostelen tom predickampte, hedde he to-
vorne de gansen nacht gebedet allene up dem
berge to gade, dat wi ock mit unsem bede gade
dusse sake bevelen, so kan se nicht ovel geraden,
wen wi ock na mogeliken vlite, einen Judas un-
wetende erweleden. Dusse N avers schall nu vor
dem altar mit sange und bede, und uplegginge
der hende juwer leve vorgestellet werden, dat
wi em so in dussem unsem ampte der gnade
gades bevelen, und dusse gemene wete, dat
1) Lübeck liest: „des sondages, wen de epistole“.