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Wolgast, Eike [Hrsg.]; Seebaß, Gottfried [Hrsg.]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Hrsg.]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Hrsg.]; Sehling, Emil [Begr.]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (7. Band = Niedersachsen, 2. Hälfte, 1. Halbband): Erzstift Bremen, Stadt Stade, Stadt Buxtehude, Stift Verden, Stift Osnabrück, Stadt Osnabrück, Grafschaft Ostfriesland und Harlingerland — Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1963

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https://doi.org/10.11588/diglit.30042#0468
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Grafschaft Ostfriesland

ut dissidiis, contentionibus et rixis repressis consen-
sus doctrinae inter pastores in his ecclesiis esset,
eaque incorrupte, pure ac sincere doceretur, ut est
in libris propheticis et apostolicis, in vetustis sym-
bolis 23, in Augustana Confessione 24, in Locis com-
munibus Philippi Melanchthonis 25, aliorumque prae-
clarissimorum virorum scriptis comprehensa et ex-
plicata.

IX. ] Praecipua tamen cura fuit, ut sobrie, modeste,
sancte et vere de sacramentis, baptismo videlicet et
coena Domini sentirent, loquerentur ac docerent
pastores in hoc coetu omnes. Nimirum, quod Deus
iis de sua voluntate et gratia testetur, fidemque in
nobis excitet atque confirmet et quod hac fide, cre-
dente promissionibus annexis, et non ex opere ope-
rato 26, gratiam, Spiritum sanctum et omnia, quae
sacramenta significant, consequamur, obstringamur-
que vicissim, ut Deo et proximis inserviamus.

X. ] De baptismo ex animo docuit, quod sit sacra-
mentum, a Christo Iesu servatore nostro institutum,
quo per Spiritum sanctum regeneremur, ut simus
novae creaturae et filii Dei, quo abluamur a pecca-
tis, sanctificemur, initiemurque Christo eiusque 27
ecclesiae, ut sic abluti seu repurgati in novitate vitae
ambulemus [vgl. 2. K 5,17; Eph 5, 26; Rm 6, 4], et

und deren Voraussetzungen); Bl. XXIV: Form und
weise der ordination, gestellet durch den ehrwirdigen
herrn (löblicher gedechtnis) Martinum Lutherum
Doct. [vgl. oben S. 189 f.]; Bl. XXVv: Eine andere
form und weise der ordination, so ich etwa und an-
dere superintendenten am Rheinstram [!] gebrau-
chet an den orten und stedten, da ein jeder ordinier-
ter hat wohnen sollen. (Schreibweise bei uns wie
üblich vereinfacht.) - Zur Handauflegung nach apo-
stolischem Brauch (vgl. Act 13, 3) s. auch unten
S. 481, Anm. 4; S. 483f.; dazu unten S. 689, Anm.
52 . 23 Bek. Schr., 21 ff.

24 Bek. Schr., 44 ff.; zur Confessio Augustana Variata
vgl. oben S. 149, Anm. 22.

25 Vgl. oben S. 226, Anm. 53.

26 Vgl. z. B. Concilium Tridentinum, Sess. VII, 1547
(Denzinger 30, Nr. 851): Si quis dixerit, per ipsa
novae legis sacramenta ex opere operato non con-
ferri gratiam, sed solam fidem divinae promissionis
ad gratiam consequendam sufficere: anathema sit!
- Über den Ausdruck „opus operatum“ in der katho-
lischen Sakramentslehre nach ihrer Entwicklung vgl.
Steitz-F. Kattenbusch, RE 3 17, bes. 363ff.;
M. Schmaus, Katholische Dogmatik IV, 1 3u. 4.
1952, 64ff.; H. Graß, RGG 3 I, 27. 33f. (Lit.); vgl.
auch Sehling VI, 2, 966, Anm. 37a.

27 Meiners: et eius.

quod, ut sacrament[um ab ipso] Christo institutum
necessarium sit ad salut[em et citra eius iactu]ram
nullo modo [con]temni po[ssit], catabaptismum [eti-
am, ut et 28 reliquos omnes] catabaptistarum [errores
gravibus argumentis constanter refutavit.]

XI.] In coena Domini ipsa verba Christi, sicuti ab
ipso dicta [sunt], genuinam 29 sententiam servavit,
quod videlicet panis et vinum in coenae usu, etsi
suam substantiam retineant, tamen non sint nuda
signa 30, sed verbo et promissione Filii Dei optime
vestita ac sicut Christus ipse docet, corpus suum et
sanguis suus, hacque ratione et titulo non tantum
supra omnem alium panem ac omne aliud vinum,
aliasque in rerum natura creaturas, verum etiam
supra ipsos in coelo angelos erecta 31 esse confitetur.
Et quod non tantum panem et vinum, neque etiam
corpus et sanguinem significativum aut figurativum
aut mysticum vel symbolicum, sed verum et sub-
stantiale naturaleque corpus Christi, quod in cruce
pependit, verum quoque et substantialem eius san-
guinem, quem in cruce effudit, accipiamus in cibum
et potum spiritualem per fidem ad vitam aeternam.
Indigni vero, qui sine fide hoc sacramentum perci-
piunt, rei corporis et sanguinis Domini nostri Iesu
Christi fiant [vgl. 1. K 11, 29] 32.

28 Meiners: „et“ fehlt.

29 Meiners: eorumque genuinam.

30 Vgl. Moderatio doctrinae a Lascos von 1544 (vgl.
dazu Einleitung, oben S. 325 mit Anm. 24), mit der
die Abendmahlsartikel unserer „Acta“ stellenweise
starke Ähnlichkeit zeigen: Et damnamus praeterea
doctrinam illorum, qui sacramenta omnia nuda
signa esse docent... (A. Kuyper I, 471; H. Dalton,
Lasciana, 48; bei uns nach Dalton).

31 Meiners: evecta.

32 Vgl. Moderatio doctrinae: ...impios vere dum in-
digne, hoc est, sine fide et contemptim coenam su-
munt, reos effici corporis Christi, quod illud non
diiudicent (A. Kuyper I, 470; H. Dalton, aaO.
48). - Die gemäßigte Abendmahlslehre unserer
„Acta“ erinnert z. T. auch an die Wirdumer Eini-
gungsformel von 1552 (vgl. Einleitung, oben S. 331
mit Anm. 58):Wir bekennen laut der schrift, das Chri-
stus, unser Herr, wahrer Gott und mensch, bey dem
abendmahl ist und kreftiglich da wirket und anbeut
und gibt uns seinen wahren leib und blut, und kein
anders dann dasselbe, das am galgen des kreuzes ge-
opfert ist, mit allen den gaben, die er uns damit ver-
dienet hat, welche wir dennoch anders nicht können
nützlich zur seeligkeit empfangen und geniessen
denn durch den glauben. Die aber mit unbußfertigen
herzen und unglauben das würdige sacrament ge-

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