Coetusordnung 1576
XII. ] Modus autem, quo panis et vinum vere sunt
corpus et sanguis Christi, quoque vere corpus et san-
guinem eius edimus et bibimus, quo denique etiam
corpus et sanguis vere praesentia sunt in coenae
actione, non est μεζονσια papistica seu transsub-
stantialis, neque etiam corporalis, localis, naturalis
vel carnalis modus 33, sed superare illam 34 omnem
humanam sapientiam et cum omnibus viris doctis
et Christi 35 ubique ecclesiis coetus sacramentalem
esse statuit, eumque non minus certum et verum,
quam physicus vel naturalis victus 36 esse potest 36a.
XIII. ] Actum etiam est in coetu studiose, ut sacra-
menta baptismus et coena Domini pure, adhibitis in
eorum administratione ritibus gravibus et conve-
nientibus, qui ad tranquillitatem et ordinem in eccle-
siis conducunt, administrentur. Et quanquam ad
unitatem necesse non est, ut similes ubique ritus
sint, sicut praecipue 37 et[iam] Augustana Confessio
testatur 38, tamen [ut] in hac ditione, quod 39 eius 40
fieri potuit, aliqua rituum recept[orum conformi]tas
esset, coetus operam [dedit, ne vel magna varietas
vel frequens mutatio ecclesias] perturbaret.
niessen und darzu gehen, die machen sich schüldig
an dem leibe und blut des Herrn und essen ihnen
selbst das gericht, darmit das sie nicht unterscheiden
den leib des Herrn (Missive, 206).
33 Vgl. Moderatio doctrinae: Caeterum de modo prae-
sentiae nihil anxii sumus... Cum hac porro damna-
mus etiampapisticam transformationem; damnamus
item localem (ut vocant) ac naturalem in pane sive
sub pane ac vino corporis et sanguinis Christi inclu-
sionem... (A. Kuyper I, 470f.; H. Dalton, aaO.
48). 34 Meiners: illum.
35 Meiners: christianis. 36 Meiners: ullus.
36a Vgl. Calvin, Inst. IV, 17, 31 f.: Longe autem
falluntur qui nullam carnis Christi praesentiam in
coena concipiunt... Porro de modo siquis me inter-
roget, fateri non pudebit, sublimius esse arcanum
quam ut vel meo ingenio comprehendi, vel enarrari
verbis queat: atque, ut apertius dicam experior
magis quam intelligam... Ea (inquam) est corporis
praesentia, quam sacramenti ratio postulat: quam
tanta virtute tantaque efficacia hic eminere dicimus,
ut non modo indubitatam vitae aeternae fiduciam
animis nostris afferat, sed de carnis etiam nostrae
immortalitate securos nos reddat... (CR 30, 1032f.;
COpp V, 389 ff.). Confessio Helvetica posterior 1566:
Ergo corpus Domini et sanguinem eius, cum pane
et vino non ita coniungimus, ut panem ipsum dica-
mus esse corpus Christi, nisi ratione sacramentali...
(W. Niesel, Bekenntnisschriften und Kirchenord-
nungen... 3, 265).
37 Meiners: perspicue.
[XIV.] [Quod] autem in multis huius comitatus eccle-
siis tantus sit purae rel[igionis] contemtus, ut num-
quam coena Domini celebretur, aut quam rarissime
idque cum quatuor aut quinque communicantibus,
reliquis omnibus magna licentia et obstinatione per-
petuo a sacra communione corporis et sanguinis Do-
mini nostri Iesu Christi abstinentibus 41, ut etiam his
praeteritis annis hunc horribilem contemtum horri-
bilibus poenis Deus vindicaverit, id coram Deo et
clementissimis principibus nostris coetus deplorat.
XV. ] Hac pia et iusta moderatione doctrinae verbi
et sacramentorum, in hoc coetu observata, factum
est, ut aliis multis amplissimis regionibus, multisque
ecclesiis perpetuis odiis, dissidiis et contentionibus
intestinis flagrantibus, in hac regione dulcis et ama-
bilis etiamnum existat concordia.
XVI. ] Ut autem huius doctrinae de verbo et sacra-
mentis brevis aliqua forma in his ecclesiis extaret,
ex supra dictis propheticis et apostolicis scriptis, ex
symbolis, Augustana Confessione, Locis communi-
bus Ph. Melanchtonis[!], a ministris Embdanae eccle-
siae anno 1554 brevis catechismus conscriptus et
38 Conf. Aug. VII, 3; Bek. Schr., 60.
39 Meiners: quoad.
40 Meiners: „eius“ fehlt.
41 Die Lutheraner behaupten im Gegenbericht, A VI
(H. Garrelts, 102), zu Anfang der Reformations-
zeit hätten die Anhänger Karlstadts und Zwinglis
die Sakramente so in Verachtung gebracht, daß die
Leute riefen: ... das sacrament soll man scheuen, so
weyt als man ein weiß pferd absehen möchte. -
Abendmahlsscheu in Emden erklären sie ebd., B VII
(Garrelts, 114), mit der häufigen Veränderung in
den „kirchendiensten“, an der sich die Leute geärgert
hätten. - Tatsächlich hat wohl die Verbindung der
Kirchenzucht mit dem Abendmahl (vgl. unten S. 491,
Anm. 43; S. 494. 500 ff.) in Emden viel zur Abend-
mahlsscheu beigetragen, um so mehr, als der tiefe
Ernst der Feier und die bedeutsame Stellung, die sie
im Leben der Gemeinde einnahm, sich von der zu
Beginn der Reformation in Ostfriesland verbreiteten
Unterschätzung der Sakramente abhob; vgl. J.
Weerda, Entstehung, 36f. In unserem Text ist die
Emder Gemeinde, in der das Abendmahl jeden
Monat gefeiert wurde (vgl. unten S. 492 mit Anm.
48), jedoch zweifellos nicht gemeint; es ist wohl vor-
wiegend an die Landgemeinden gedacht. Die refor-
mierten Landgemeinden waren Emden hinsichtlich
der relativ hohen Zahl an Abendmahlsfeiern nicht
gefolgt; vgl. Weerda, aaO. 22. Der Wechsel in den
,,kirchendiensten“ war anderenorts viel einschnei-
dender als in Emden; zu Norden vgl. Einleitung,
oben S. 352f. mit Anm. 19.
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XII. ] Modus autem, quo panis et vinum vere sunt
corpus et sanguis Christi, quoque vere corpus et san-
guinem eius edimus et bibimus, quo denique etiam
corpus et sanguis vere praesentia sunt in coenae
actione, non est μεζονσια papistica seu transsub-
stantialis, neque etiam corporalis, localis, naturalis
vel carnalis modus 33, sed superare illam 34 omnem
humanam sapientiam et cum omnibus viris doctis
et Christi 35 ubique ecclesiis coetus sacramentalem
esse statuit, eumque non minus certum et verum,
quam physicus vel naturalis victus 36 esse potest 36a.
XIII. ] Actum etiam est in coetu studiose, ut sacra-
menta baptismus et coena Domini pure, adhibitis in
eorum administratione ritibus gravibus et conve-
nientibus, qui ad tranquillitatem et ordinem in eccle-
siis conducunt, administrentur. Et quanquam ad
unitatem necesse non est, ut similes ubique ritus
sint, sicut praecipue 37 et[iam] Augustana Confessio
testatur 38, tamen [ut] in hac ditione, quod 39 eius 40
fieri potuit, aliqua rituum recept[orum conformi]tas
esset, coetus operam [dedit, ne vel magna varietas
vel frequens mutatio ecclesias] perturbaret.
niessen und darzu gehen, die machen sich schüldig
an dem leibe und blut des Herrn und essen ihnen
selbst das gericht, darmit das sie nicht unterscheiden
den leib des Herrn (Missive, 206).
33 Vgl. Moderatio doctrinae: Caeterum de modo prae-
sentiae nihil anxii sumus... Cum hac porro damna-
mus etiampapisticam transformationem; damnamus
item localem (ut vocant) ac naturalem in pane sive
sub pane ac vino corporis et sanguinis Christi inclu-
sionem... (A. Kuyper I, 470f.; H. Dalton, aaO.
48). 34 Meiners: illum.
35 Meiners: christianis. 36 Meiners: ullus.
36a Vgl. Calvin, Inst. IV, 17, 31 f.: Longe autem
falluntur qui nullam carnis Christi praesentiam in
coena concipiunt... Porro de modo siquis me inter-
roget, fateri non pudebit, sublimius esse arcanum
quam ut vel meo ingenio comprehendi, vel enarrari
verbis queat: atque, ut apertius dicam experior
magis quam intelligam... Ea (inquam) est corporis
praesentia, quam sacramenti ratio postulat: quam
tanta virtute tantaque efficacia hic eminere dicimus,
ut non modo indubitatam vitae aeternae fiduciam
animis nostris afferat, sed de carnis etiam nostrae
immortalitate securos nos reddat... (CR 30, 1032f.;
COpp V, 389 ff.). Confessio Helvetica posterior 1566:
Ergo corpus Domini et sanguinem eius, cum pane
et vino non ita coniungimus, ut panem ipsum dica-
mus esse corpus Christi, nisi ratione sacramentali...
(W. Niesel, Bekenntnisschriften und Kirchenord-
nungen... 3, 265).
37 Meiners: perspicue.
[XIV.] [Quod] autem in multis huius comitatus eccle-
siis tantus sit purae rel[igionis] contemtus, ut num-
quam coena Domini celebretur, aut quam rarissime
idque cum quatuor aut quinque communicantibus,
reliquis omnibus magna licentia et obstinatione per-
petuo a sacra communione corporis et sanguinis Do-
mini nostri Iesu Christi abstinentibus 41, ut etiam his
praeteritis annis hunc horribilem contemtum horri-
bilibus poenis Deus vindicaverit, id coram Deo et
clementissimis principibus nostris coetus deplorat.
XV. ] Hac pia et iusta moderatione doctrinae verbi
et sacramentorum, in hoc coetu observata, factum
est, ut aliis multis amplissimis regionibus, multisque
ecclesiis perpetuis odiis, dissidiis et contentionibus
intestinis flagrantibus, in hac regione dulcis et ama-
bilis etiamnum existat concordia.
XVI. ] Ut autem huius doctrinae de verbo et sacra-
mentis brevis aliqua forma in his ecclesiis extaret,
ex supra dictis propheticis et apostolicis scriptis, ex
symbolis, Augustana Confessione, Locis communi-
bus Ph. Melanchtonis[!], a ministris Embdanae eccle-
siae anno 1554 brevis catechismus conscriptus et
38 Conf. Aug. VII, 3; Bek. Schr., 60.
39 Meiners: quoad.
40 Meiners: „eius“ fehlt.
41 Die Lutheraner behaupten im Gegenbericht, A VI
(H. Garrelts, 102), zu Anfang der Reformations-
zeit hätten die Anhänger Karlstadts und Zwinglis
die Sakramente so in Verachtung gebracht, daß die
Leute riefen: ... das sacrament soll man scheuen, so
weyt als man ein weiß pferd absehen möchte. -
Abendmahlsscheu in Emden erklären sie ebd., B VII
(Garrelts, 114), mit der häufigen Veränderung in
den „kirchendiensten“, an der sich die Leute geärgert
hätten. - Tatsächlich hat wohl die Verbindung der
Kirchenzucht mit dem Abendmahl (vgl. unten S. 491,
Anm. 43; S. 494. 500 ff.) in Emden viel zur Abend-
mahlsscheu beigetragen, um so mehr, als der tiefe
Ernst der Feier und die bedeutsame Stellung, die sie
im Leben der Gemeinde einnahm, sich von der zu
Beginn der Reformation in Ostfriesland verbreiteten
Unterschätzung der Sakramente abhob; vgl. J.
Weerda, Entstehung, 36f. In unserem Text ist die
Emder Gemeinde, in der das Abendmahl jeden
Monat gefeiert wurde (vgl. unten S. 492 mit Anm.
48), jedoch zweifellos nicht gemeint; es ist wohl vor-
wiegend an die Landgemeinden gedacht. Die refor-
mierten Landgemeinden waren Emden hinsichtlich
der relativ hohen Zahl an Abendmahlsfeiern nicht
gefolgt; vgl. Weerda, aaO. 22. Der Wechsel in den
,,kirchendiensten“ war anderenorts viel einschnei-
dender als in Emden; zu Norden vgl. Einleitung,
oben S. 352f. mit Anm. 19.
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