Ritter, Gerhard [Editor]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften / Philosophisch-Historische Klasse [Editor]
Sitzungsberichte der Heidelberger Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-Historische Klasse (1921, 4. Abhandlung): Studien zur Spätscholastik, 1: Marsilius von Inghen und die okkamistische Schule in Deutschland — Heidelberg, 1921

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Gerhard Ritter:

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onenses missis suis pseudoapostoJis nisi sunt persuadere nequiter! Romam
accederet ad Bonifacium seu curaret annum iubileum per Urbanum
institutum, et nunquam visum est Romam tantum yenisse populum
copiosum. non solum partis obedientis, sed eciam multitudinem Galli-
corum, ymmo et maximam multitudinem clericorum. Et si forte alii
in sua tali pace quiete fruantur temporali, quis de hoc causam reddet,
ignoro. Gum yero pace potitus sit et beatus Petrus crucifixus, dicam
finaliter:1 ,Hoc zelavi super iniquos pacem peccatorum videns“.
2. Anonymer Litteralkommentar zu einem unbekannten
Traktat ,,de confusionibus“, angeblich von Marsilius
von Inghen her rührend.
(Vgl. oben S. 48, \ . 1 — 2.)
Erfurter cod. Ampi. 12°, nr. 13. Pap., 1. Hl. des XV. sc., 80 Bll. Schum,
Beschr. Verz. p. 769: „Bl. 79—80: Fragmentum tractatus de confusionibus a
Marsilio scripti: rohe Cursive, ohne Horizontalen“. Der Text ist sehr korrupt
und nicht mit Sicherheit zu rekonstruieren. Ergänzungen durch den Hg. sind
durch eckige [], zu eliminierende Stellen durch runde Klammern () bezeichnet.
B1.78v’: . . et hoc ad materiam supradictam suppositionum sufficiat
Sequitur M. (? sehr undeutlich) libellum confusionum etc.
Bl. 79 r>: Circa inicium libri confusionum Addendum est primo de subiecto
scientie libri confusionum, et igitur communiter dicitur, quod littera confusio
sit subiectum pro illo, et notandum, quod confusio capitur dupliciter: unomodo
realiter, te talis confusio est duorum: quaedam realiter et propria, et est ali-
quorum simul ad invicem vel ad eundem locum fusio; alia est realiter et trans-
sumptiva, et est idem, quod diffamatio, et de illa [non] ad propositum. Alio-
modo capitur loyce, et hoc dicitur unomodo active, aliomodo passive. Passiva
est taliter. quod supposiciones confuse tantum vel distributive; istis sic stan-
tibus autem dicitur, quod confusio capta loyce, [que] active instituitur, est
subiectum scientie libri confusionum.
Et secundum aliquos describitur sic: Est significatum faciens terminum
stare communiter, non determinate; vel secundum aliquos sic: Est signifi-
catum faciens terminum stare disiunctim vel copulatim ATel commune. Simi-
liter „confundere“ est: terminum communiter, non determinate [facere stare],
vel sic est: terminum facere stare disiunctim copulatim vel copulative (? com-
mune? undeutlich). Sed an noticia confusionum sit sciencia? Respondetur,
quod est sciencia capiendo scienciam communiter, et est sciencia demonstra-
tive, non ideo, quod insunt alique demonstraciones explicite, quia hoc non
requiritur ad scienciam demonstrativam, sed dicitur ideo sciencia demonstra-
tiva, quia imponuntur multe regule, ex quibus multe demonstraciones colligi
possunt.
Es folgt nunmehr der Literalkommentar eines abschnittweise zitierten
Textes, dessen Titel sogleich besprochen wird; die divisio ergibt eine pars
prohemialis und einen aus 7 Kapiteln bestehenden Hauptteil:

1 Psalm 72, 3.
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