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ABUSUUM INDICATIO (1541)
etiam in novellis >Quomodo oporteat episcopos< et >De sanctissimis episcopis< est
diligenter tradita1; quam observare fideliter oportet.
Est igitur et hic gravis abusus, quod absque tali explorationea ordinationes fiunt.
Nam praeter inania verba nihil huius reliquum observatur. Suffraganei iib, qui nunc
ordinationes facere consueverunt, interrogant0 ter de ordinandis: >sunt iusti? sunt
digni?< Ab aliis quibusdam respondetur: >iusti sunt, digni sunt<, sed iisd, qui nihil
comperti de illis habent2 3. Itaque merum ludibrium est quod agitur et falsum testi-
monium in re tam divina.
Hunc itaqe tantum abusum necesse est tolli atque eam formam et severitatem eex-
aminationis canonicae0 restituere, quae in canonibus et authenticis praescripta est,
quicunque demum sint qui electionem vel praesentationem horum fecerint.
I 217 I De ordinationibus clericorum1.
3De his veteres canones praecipiunt, ut quisque episcopus suos clericos et episcopos
metropolitanus ordinet adiunctis tamen sibi omnibus vel ad minimum duobus epi-
scopis eiusdem provinciae. Si vero absit metropolitanus, tres saltem ex vicinioribus
episcopis ordinationem faciant, sic tamen ut non alium ordinent nisi quem Aanonice
a clero, ordine et plebe electum ets legitima exploratione invenerint inculpatum et ad
sacrum ministerium idoneum. Atque haec olim legitima episcoporum confirmatio
erat; can. 4. concilii Niceni et Chalcedonensis 27., Carthaginiensis 13., Sardicensis
can. 64 5.
5Abusus itaque est, quod pontifex Romanus sibi quorumlibet clericorum et epi-
scoporum ordinationem, cum ab ipso petitur, et episcoporum omnium confirmatio-
nem vendicat6. Oportebitqueh cuique episcopo ordinationem sui cleri et episcopo-
a) examineAB.
b) fehlt in AB.
c) interrogant quidemRi?.
d) fehlt in AB.
e—e) examinis canonici AB.
f) fehlt in AB.
g-g) fehlt in AB.
h) oportebit ergo AB.
1. Corpus Iuris Civilis, Nov. 6,1; 123,1-2.
2. Vgl. unten, S. 366,15-25. Es handelte sich um ein Relikt der früheren Zustimmung der Ge-
meinde bei der Wahl der Kleriker; s. Puniet, Pontificale, Bd. 1, S. 280,287; Bd. 2, S. 13-16.
3. Quisque episcopus suos clericos et quilibet metropolitanus episcopos suae provinciae ordinare et
confirmare debent. [Marg. C].
4. Konzil von Nizäa (325), c. 4, COD, S. 7; aufgenommen in Decr. Grat. I, Dist. 64, c. 1 (Fried-
berg 1, Sp.247-248); Konzil von Chalkedon (451), c. 25, COD, S.98; der sog. Codex canonum ec-
clesiae africanae, c. 13, Mansi 3, Sp.715; Konzil von Sardika (343), c.6, Mansi 3, Sp. 10-11.
5. Abusus, quodpapa omnes ordinat et confirmat. [Marg. C].
6. Seit dem Reformpapsttum des 11. und 12. Jahrhunderts hatte eine Zentralisation in Recht-
sprechung und Administration der Kirche stattgefunden. Einerseits führte diese Entwicklung in der
Kirche als Ganzes zu einer Steigerung des Einflusses der römischen Behörden, andererseits zum
Zurückdrängen des Einflusses der weltlichen Macht im kirchlichen Bereich. In Bucers Erwägungen
ABUSUUM INDICATIO (1541)
etiam in novellis >Quomodo oporteat episcopos< et >De sanctissimis episcopis< est
diligenter tradita1; quam observare fideliter oportet.
Est igitur et hic gravis abusus, quod absque tali explorationea ordinationes fiunt.
Nam praeter inania verba nihil huius reliquum observatur. Suffraganei iib, qui nunc
ordinationes facere consueverunt, interrogant0 ter de ordinandis: >sunt iusti? sunt
digni?< Ab aliis quibusdam respondetur: >iusti sunt, digni sunt<, sed iisd, qui nihil
comperti de illis habent2 3. Itaque merum ludibrium est quod agitur et falsum testi-
monium in re tam divina.
Hunc itaqe tantum abusum necesse est tolli atque eam formam et severitatem eex-
aminationis canonicae0 restituere, quae in canonibus et authenticis praescripta est,
quicunque demum sint qui electionem vel praesentationem horum fecerint.
I 217 I De ordinationibus clericorum1.
3De his veteres canones praecipiunt, ut quisque episcopus suos clericos et episcopos
metropolitanus ordinet adiunctis tamen sibi omnibus vel ad minimum duobus epi-
scopis eiusdem provinciae. Si vero absit metropolitanus, tres saltem ex vicinioribus
episcopis ordinationem faciant, sic tamen ut non alium ordinent nisi quem Aanonice
a clero, ordine et plebe electum ets legitima exploratione invenerint inculpatum et ad
sacrum ministerium idoneum. Atque haec olim legitima episcoporum confirmatio
erat; can. 4. concilii Niceni et Chalcedonensis 27., Carthaginiensis 13., Sardicensis
can. 64 5.
5Abusus itaque est, quod pontifex Romanus sibi quorumlibet clericorum et epi-
scoporum ordinationem, cum ab ipso petitur, et episcoporum omnium confirmatio-
nem vendicat6. Oportebitqueh cuique episcopo ordinationem sui cleri et episcopo-
a) examineAB.
b) fehlt in AB.
c) interrogant quidemRi?.
d) fehlt in AB.
e—e) examinis canonici AB.
f) fehlt in AB.
g-g) fehlt in AB.
h) oportebit ergo AB.
1. Corpus Iuris Civilis, Nov. 6,1; 123,1-2.
2. Vgl. unten, S. 366,15-25. Es handelte sich um ein Relikt der früheren Zustimmung der Ge-
meinde bei der Wahl der Kleriker; s. Puniet, Pontificale, Bd. 1, S. 280,287; Bd. 2, S. 13-16.
3. Quisque episcopus suos clericos et quilibet metropolitanus episcopos suae provinciae ordinare et
confirmare debent. [Marg. C].
4. Konzil von Nizäa (325), c. 4, COD, S. 7; aufgenommen in Decr. Grat. I, Dist. 64, c. 1 (Fried-
berg 1, Sp.247-248); Konzil von Chalkedon (451), c. 25, COD, S.98; der sog. Codex canonum ec-
clesiae africanae, c. 13, Mansi 3, Sp.715; Konzil von Sardika (343), c.6, Mansi 3, Sp. 10-11.
5. Abusus, quodpapa omnes ordinat et confirmat. [Marg. C].
6. Seit dem Reformpapsttum des 11. und 12. Jahrhunderts hatte eine Zentralisation in Recht-
sprechung und Administration der Kirche stattgefunden. Einerseits führte diese Entwicklung in der
Kirche als Ganzes zu einer Steigerung des Einflusses der römischen Behörden, andererseits zum
Zurückdrängen des Einflusses der weltlichen Macht im kirchlichen Bereich. In Bucers Erwägungen