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ABUSUUM INDICATIO (1541)

interesse iubeant canones1 nec a disciplinae curatione excludant2 3, significant non
alienum esse ab eorum officio in rebus minonbus eorum conscientiam intercedere.
3Et ne episcopi atque presbyteri occupentur negotiis secularibus, restituendus eta
ille canon est ut episcopi atque ecclesiae singulae suos habeantb oeconomos et defen-
sores ac vicedominos, qui possessiones, agros et totam rem alimentariam procurent,
ne episcopi et presbyteri ab administratione verbi Dei et disciplinae ullo pacto avo-
centur4. 5 6 7Ad eundem modum curandum est, ut etc caeteri ordines ecclesiastici sin-
guli suo officio incumbant et ne cuiquam officium suum negligenti abd ecclesia ali-
quid prebaeatur, sed in locum eorum, qui suo muneri desunt, alii sufficiantur.
Cumque canones requirant, ut sacra stipendia singulis assignentur pro meritis eet
officiorum sedulitatee6, ille quoque abusus tollendus est, quod pueris saepe et per-
inde ineptis hominibus tantundem ac saepe amplius de sacris stipen- I 221 I diis prae-
betur quam iis, qui ecclesiis assidue et utiliter inserviunt. Ut vero idonei ministri
semper haberi possint, non solum scholas in ecclesiis habere necesse est, sed etiam
alere studiosos sancto ministerio consecratos1 et ad sacrum ministerium instituere
oportetg, ut Vasense concilium praecepith7. Tales olim erant, qui lectorum atque can-
torum acoluthorumque ordine censebantur. Nam per omnes sacrae militiae gradus
ascendere oportuit eos, qui ad presbyterii1 et episcopale munus provehebantur.
Quoniam autem praecipuum atque summe necessarium in ecclesia est ministe-
rium doctrinae, et quicquid in ecclesia vel legitur vel canitur vel oratur vel populo
exponitur, ad aedificationem fidei facere debet, nihilque1 omnino illic kproferre aut

a) fehlt in AB.
b) habeans B.
c) fehlt in AB.
d) ad A.
e-e) officii et sedulitate quam adhibent AB.
f) consecratos oportet AB.
g) fehlt in AB.
h) praecipitAA
i) presbyteri AB.
]) ut nihil AB.
k-k) proferatur aut geratur AB.

1. S. die Anmerkungen oben, S. 34-37.
2. Bucer äußert sich vorsichtig. Er sagt nicht, daß die Kanones die Einschaltung der Gemeinde
genehmigen oder vorschreiben. Er hatte die Frage in seiner Schrift >Per quos steterit< eingehend be-
handelt und sich da nur auf Cyprian und auf die Synode von Karthago berufen; s. BDS 9,1, S. 244-
253. Offensichtlich kannte er keine Kanones, die seine Ansicht unterstützten.
3. Ut ecclesiae habeant suos oeconomos. [Marg. C].
4. Konzil von Chalkedon (451), c.26, COD 99; aufgenommen in Decr. Grat. I, Dist. 89, c.4
(Friedberg 1, Sp. 312). Die Okonomen, im fränkischen Reich >vicedomini< genannt, hatten die Wirt-
schaftsverwaltung der Diözese inne. Ihre Gehilfen waren die >defensores<, zur Wahrung der kirchli-
chen Vermögensrechte; vgl. Plöchl I, 2. Ausg., S. 168,264.
5. Ne cui clericorum aliquid de ecclesia detur supra quam mereatur. [Marg. C].
6. Konzil von Agde (506), c. 36, Mansi 8, Sp. 331; aufgenommen in Decr. Grat. II, Causa 1, qu.2,
c. 10, vgl. c-9 (Friedberg 1, Sp.411).
7. Konzil von Vaison (529), c. 1, Mansi 8, Sp. 726-727.
 
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