Metadaten

Wolgast, Eike [Editor]; Seebaß, Gottfried [Editor]; Heidelberger Akademie der Wissenschaften [Editor]; Kirchenrechtliches Institut der Evangelischen Kirche in Deutschland [Editor]; Arend, Sabine [Oth.]; Sehling, Emil [Bibliogr. antecedent]
Die evangelischen Kirchenordnungen des XVI. Jahrhunderts (10. Band = Hessen, 3): Die Grafschaften Nassau, Hanau-Münzenberg und Ysenburg — Tübingen: Mohr Siebeck, 2012

DOI Page / Citation link: 
https://doi.org/10.11588/diglit.30290#0413
License: Free access  - all rights reserved
Overview
loading ...
Facsimile
0.5
1 cm
facsimile
Scroll
OCR fulltext
1. Reformordnung für das Kloster Schlüchtern 1543

mentels16. Denn die wort sein clar und idermann be-
kent; man bleib do bei, so kan man dester ernstli-
cher und fruchtbarlicher ein bestendigen gebrauch
anrichten etc. Diser iamer und dringende ursachen
haben mich getriben, das heilge, hochwurdige sa-
crament nach seiner eigen, alten, ursprunglichen
ardt in gebrauch bringen, ungezweifelter zuversicht,
es sei gotlichem willen und befelch nit ungemeß.
Derhalben bith ich alle gotfurchtigen, sie wollen
mich diser verenderung entschuldigt haben und sich
gutwillig erzeigen.
De ministris ecclesiae
Dieweill under anderm jamer der nit am geringsten
erfunden wurdt, das man nit prediger und pfarher
haben kan gemainiglich, who arm volk und land-
schaft ist, hab ich disem jamer und gebrechen auch
helfen wöllen und etliche jungen zu priestern erzo-
gen17, die nuhn mehr der kirchen furstandt thun
konden; darzu noch zehen jungen, die im closter in
christlichem studio erzogen werden und nhunmehr
erwachsen sein, alle tag den armen kirchen zu hel-
fen. Was dieser aller teglich thun sein, folget her-
nach.
Estivalis ordo ministeriorum, studii et disciplinae
in coenobio Solitariensi ab omnibus observandus
Mane hora quinta omnes sint parati ad audiendam
lectionem sacram in auditorio aut concionem pu-
blicam in templo.
Cum audita fuerit sexta, fiunt precaciones pu-
blicae in templo aut caelebratur sinaxis, quibus
omnes adesse debent: his finitis iterum oportuna
hora succedet, qua praelegentur, quae erunt utilia.
Post octavam, cum iam imminet nona, pro ce-
lebrandis aliquot psalmis, hymnis et praecacionibus
omnes templum intrent.
Deinde paratur prandium.
A prandio usque duodecimam non absurdum
fuerit, manuali aut domestico aliquo negocio esse

16 Bemäntelung.

sollicitum et deditum aut id curare, quod studiis ad-
iumento esse possit.
A duodecima usque secundam horam omnes stu-
diosi debent assidere suis libris. Praelegetur enim his
horis de philosophia et dicendi artibus.
Hora secunda signantur laudes vespertinae, ad
quas omnes venire debent, nisi gravis aliqua causa
obstiterit.
Peractis vespertinis precibus omnes intrent au-
ditorium, compendio audituri aut tractanda aut
tractata.
Deinde coena. Porro illud intervallum, quod a
coena usque completorias (ut vocant) praeces datur,
nullus vestrum ignava aut noxia garrulitate aut
qualibet re ad rem non pertinente consumat, sed
unusquisque se ipsum sic formare studeat, ne mole-
stus aut taedio aut scandalo sit aliis.
Cum nola insonuerit, completoriae laudes et
communis gratiarum actio in templo peragantur, et
quisque feliciter diem claudat, ut feliciorem resu-
mere possit, si in benedictionibus domini obdormi-
veris, in benedictione resurges, si studiis et praeca-
cionibus totus intentus somnum ceperis, evigilans
meditaris eadem.
1543.
Sumptus temporis praeciosissimus.
Dise ordnung hab ich darumb hieher schreiben wol-
len propter cavillatores et denigratores omnis boni
instituti.
Petrus Loticius, abbas in ecclesia Solitariens[i].
[Rückvermerk:] Uff sonabent den 2. tag des monats
juni anno etc. 1543 hat der ernwirdige her Peter, abt
des gotshaws Schluchter, diß anzeigung und ursa-
chen, uß was bewegung er angestelt hab, das hoch-
wirdig sacrament des leibs und blouts des herren sei-
nen pfarkindern under beiderlei gestalt zureichen
etc., durch seiner jungen knaben kindermeister alher
ghen Hanawe uberantwurten lassen, ob er nit unge-
limpf furgetragen seiner anstellung, und inen uß er-
zelten ursachen entschuldigt zu haben etc.

17 Siehe oben, Anm. 3.

395
 
Annotationen
© Heidelberger Akademie der Wissenschaften