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zweite verteidigungsschrift (1543)
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Antwort vff das die C. Deputaten von jren neuwen neben fünden ¹ bey diesem
Sacrament fürwerffen
ERstlich von dem wort Opffren: Dauon habe ich in meynem vorigen buch ²
geschriben, wenn die H. Vätter brauchen die wort immolare, sacrificare,
| cxxixb/Kkjb | offerre patri filium, das sie dadurch meer nicht verstohn, denn
das man da dem Vatter dancksaget, das er vns sein Sun vnnd mit im alles geschencket
hat vnd das wir jn durch den Sun anrüffen.
Diß solle das wort opffern, wie es die H. Vätter brauchen, vnrecht außgelegt
seyn, Vnd setzen die C. Deputaten dagegen ein solchen verstandt: Die
vnuergeltliche ³ , ewige opfferhandt setzen wir für den Vatter vnd machen
widder gegenwertig vnd erzeygen ⁴ jm ⁵ das bitter leyden seyns Suns, bittende,
das der Vatter die aller wolrüchenste ⁶ opfferhand annemme vor ⁷ ein bezalung
vnd gnugthuung vnser sünd vnnd vns, die wir nun mit jm mitleychnamlig ⁸
worden seyn, versont werden. Haec illi per suum mirabilem interpretem.
Jr C. Deputaten setzen hie, wie jr das opffer Christum für den Vatter setzen
vnd erzeygen im das bitter leyden seynes Suns. Wa mit thut jr das? Sitzet er jm
dan nit zuuor ⁹ zur rechten vnnd erzeyget jm selb seyn leyden vor ¹⁰ vns vnnd
vertrit vns damit? Was könden wir doch meer zu diesem thun, dann das wir
vns solches wercks vnsers heyls in warem glauben auß dem H. Euangelio erinneren,
betrachtens, danck sagen darumb vnnd betten, das diß opffer Christi
an vnnd in vns jmmer krefftiger werde, Darzu, das wir in Christo meer leben
vnnd er in vns? Habt aber jr Cölnischen Priester was weyters Got, dem Vatter,
an seynem Sunfürzusetzen vnnd zuerzeygen, so vermeldtets. Aber dauon
im Latein ¹¹ weyter, dann diß der gemeine deutsche, weyl es die namen belanget
vnd wei- | cxxxa/Kkija | sen zu reden der H. Vätter, nit so wol grüntlich
verstohnkan. DenDionysium ¹² ziehensiefalsch an ¹³ ,dann erkein opfferwort
hat.
1. Erfindungen, Moden.
2. Bucers Erste Verteidigungsschrift, 1543 (s. oben S. 32, Anm. 5), Bl. d1a. BDS 11,1,
S. 42,20–29.
3. unvergeltbare. Grimm 24 (= XI,3), Sp.2033.
4. weisen.
5. ihm.
6. wohlriechendste.
7. für.
8. zusammen gestorben.
9. ohnehin.
10. für.
11. Eine lateinische Übersetzung von Bucers Zweiter Verteidigungsschrift ist nicht nachweisbar.
12. (Pseudo-) Dionysius Areopagita (um 500), Verfasser mystischer Schriften. Er verschmolz
Neuplatonismus und Christentum zu einer Einheit. LThK ² 3, Sp.402f.; TRE 8,
S. 772–780.
13. Eberhard Billick, »Iudicium cleri et universitatis Coloniensis ...« (s. oben S. 31,
Anm. 5). Die entsprechende Stelle habe ich hier nicht entdecken können.
Was opffren in der
Messen seye.
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zweite verteidigungsschrift (1543)
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Antwort vff das die C. Deputaten von jren neuwen neben fünden ¹ bey diesem
Sacrament fürwerffen
ERstlich von dem wort Opffren: Dauon habe ich in meynem vorigen buch ²
geschriben, wenn die H. Vätter brauchen die wort immolare, sacrificare,
| cxxixb/Kkjb | offerre patri filium, das sie dadurch meer nicht verstohn, denn
das man da dem Vatter dancksaget, das er vns sein Sun vnnd mit im alles geschencket
hat vnd das wir jn durch den Sun anrüffen.
Diß solle das wort opffern, wie es die H. Vätter brauchen, vnrecht außgelegt
seyn, Vnd setzen die C. Deputaten dagegen ein solchen verstandt: Die
vnuergeltliche ³ , ewige opfferhandt setzen wir für den Vatter vnd machen
widder gegenwertig vnd erzeygen ⁴ jm ⁵ das bitter leyden seyns Suns, bittende,
das der Vatter die aller wolrüchenste ⁶ opfferhand annemme vor ⁷ ein bezalung
vnd gnugthuung vnser sünd vnnd vns, die wir nun mit jm mitleychnamlig ⁸
worden seyn, versont werden. Haec illi per suum mirabilem interpretem.
Jr C. Deputaten setzen hie, wie jr das opffer Christum für den Vatter setzen
vnd erzeygen im das bitter leyden seynes Suns. Wa mit thut jr das? Sitzet er jm
dan nit zuuor ⁹ zur rechten vnnd erzeyget jm selb seyn leyden vor ¹⁰ vns vnnd
vertrit vns damit? Was könden wir doch meer zu diesem thun, dann das wir
vns solches wercks vnsers heyls in warem glauben auß dem H. Euangelio erinneren,
betrachtens, danck sagen darumb vnnd betten, das diß opffer Christi
an vnnd in vns jmmer krefftiger werde, Darzu, das wir in Christo meer leben
vnnd er in vns? Habt aber jr Cölnischen Priester was weyters Got, dem Vatter,
an seynem Sunfürzusetzen vnnd zuerzeygen, so vermeldtets. Aber dauon
im Latein ¹¹ weyter, dann diß der gemeine deutsche, weyl es die namen belanget
vnd wei- | cxxxa/Kkija | sen zu reden der H. Vätter, nit so wol grüntlich
verstohnkan. DenDionysium ¹² ziehensiefalsch an ¹³ ,dann erkein opfferwort
hat.
1. Erfindungen, Moden.
2. Bucers Erste Verteidigungsschrift, 1543 (s. oben S. 32, Anm. 5), Bl. d1a. BDS 11,1,
S. 42,20–29.
3. unvergeltbare. Grimm 24 (= XI,3), Sp.2033.
4. weisen.
5. ihm.
6. wohlriechendste.
7. für.
8. zusammen gestorben.
9. ohnehin.
10. für.
11. Eine lateinische Übersetzung von Bucers Zweiter Verteidigungsschrift ist nicht nachweisbar.
12. (Pseudo-) Dionysius Areopagita (um 500), Verfasser mystischer Schriften. Er verschmolz
Neuplatonismus und Christentum zu einer Einheit. LThK ² 3, Sp.402f.; TRE 8,
S. 772–780.
13. Eberhard Billick, »Iudicium cleri et universitatis Coloniensis ...« (s. oben S. 31,
Anm. 5). Die entsprechende Stelle habe ich hier nicht entdecken können.
Was opffren in der
Messen seye.